"Oppussingsobjekt" nykommer på søketoppen i 2019

"Oppussingsobjekt" nykommer i søketoppen

Av alle søkeord som bruker på FINN eiendom, var det "oppussingsobjekt" som ble nykommeren på topplisten i 2019.

Vi ser også at ulike geografiske områder dukker opp høyt på listen. Det kan være Fornebu, Lillestrøm, Trondheim, eller Konnerud i Drammen. Årsaken til at disse dukker opp, eller endrer popularitet, er ikke alltid like enkelt å få øye på.

  • Søkefraser eiendom

En forklaring på at disse dukker opp i fritekstsøk kan være at de er store eller populære bydeler i en by eller kommune som det ikke finnes søkefiltre for. Eller at det bare er en raskere måte å spisse søket på. Dersom et stedsnavn rykker opp på søketoppen, kan det skyldes økt boligtilbud, for eksempel en større utbygging, eller at området har blitt mer attraktivt.

Oppussingsobjekt mer populært nå

Geografiske områder utgjør den største delen av topp 20-lista de siste årene. Men vi ser en nykommer. Allerede etter de første fem månedene av 2019 ligger “oppussingsobjekt” på åttende plass, og det noe uventet.

Kan det være at dagens høye prisnivå og økte renter har endret preferansene til en del av kjøperne? Og at vi har fått et segment som nå leter etter boliger der de kan bidra med egeninnsats? Når prisene flater ut og utsiktene til prisstigning synes mindre positive enn i årene som ligger bak oss, virker det sannsynlig. Da kan muligheten for gevinst ligge i en oppgradering.

  • Tips for søkeord

Vi ser antall boliger som kjøpes og selges, og hvordan prisen utvikler seg. Under disse makrotallene er hundretusenvis av brukere som beveger seg i boligmarkedet, på jakt etter drømmeboligen. Hva driver dem og hva er opptatt av? Og hvordan endres preferansene? For at vi skal treffe med markedsføringen må vi vite hva boligkjøperen er opptatt av.

Drømmen om småbruk

Innsikten fra FINN er en spennende kilde. Det er antakeligvis kjent for mange at “småbruk” er det mest brukte søkeordet gjennom de siste årene. Det er neppe et signal om at flyttestrømmen er i ferd med å snu, og at vi som befolkning er i ferd med å forlate byene etter massiv urbanisering gjennom tiår.

Det er nok mer et uttrykk for folkesjela – vår evige drøm om en liten rød stue på landet. For mange en realistisk drøm om sekundærbolig, og slik sett helt klart uttrykk for et behov og ett marked.

En annen del av forklaringen er nok at om drømmen er et småbruk, er geografi mindre viktig. Ser du etter hytte på fjellet har vi gjerne klare preferanser; noen vil til Geilo, andre til Sjusjøen. Det dreier seg gjerne om hvilke natur- og skiopplevelser vi søker, kjøreavstand og andre forhold. Småbruket spiller det nok mindre rolle om ligger øst eller vest for byen. Det kan være noe å tenke på når du markedsfører et småbruk, som vil ligge i en begrensende geografisk kategori.