Nybyggundersøkelsen

Høydepunkter fra nybyggseminaret 24. mai

Vi inviterte nylig våre nybyggkunder til frokostseminar med spennende foredrag fra bransjen, og presentasjon av Nybyggundersøkelsen 2022. Her har vi samlet høydepunktene fra foredragene.

Publisert 27. mai 2022 kl. 8.14

"Cookiedøden"

Cookiedøden er noe som skjer nå og i følge Den store Annonsørrapporten 2021 kommer det frem at hele 53 % av annonsørene ikke har en strategi for markedsføring uten tredjepartscookies. Endringen som er i gang og som skjer i fremtiden krever at dere som annonsører tilpasser dere.

Sven Størmer Thaulow jobber som Chief Data & Technology Officer og EVP i Schibsted ASA. Han trakk frem to ulike former for cookies som det er viktig å kjenne til innen annonsering:

Det er tredjepartscookiene som forsvinner, og allerede i dag er det 45 % av den norske befolkningen som bruker nettlesere som som ikke støtter tredjepartscookies. Så selv om Google og flere andre er litt treige med å fjerne støtte for tredjepartscookies, går man allerede glipp av 45 % i dag.

Hvorfor blir det slutt på tredjepartscookies?

Mange aktører har drevet med massiv innsamling av data på tvers av internett over mange år. Lovgivere og tilsynsmyndigheter mener det er umulig for vanlige brukere å forstå og kontrollere hvordan deres data samles og brukes. På bakgrunn av dette har nettleserne i praksis blitt presset til å gjøre endringer for å begrense datainnsamling og sikre bedre kontroll. Målet er altså en tryggere digital hverdag for brukerne våre gjennom transparens, strengere kontroll på databehandlingen og valgfrihet til brukerne.

Hvilke hovedutfordringer står vi overfor?

Hva betyr dette for din digitale markedsføring?

Dette betyr altså en tryggere digital hverdag for oss som forbrukere, men det er klart at når du ikke lenger kan berike dine digitale annonsekjøp med tredjepartsdata, så påvirker det mulighetene for å målrette annonseringen, uansett hvem du ønsker å annonsere hos.

Blokkeringen av tredjepartscookies kompliserer effektmåling, og du må være ekstra nøye med å kvalitetssikre kampanjemålingene du gjør. Det blir vanskeligere å styre frekvens, og risikoen for å gjøre unødvendig dyre investeringer uten ønsket resultat, øker.

Hvordan kan du tilpasse deg?

Vi må altså gå over til å benytte førstepartsdata, og fundamentet for å lykkes med førstepartsdata ligger i håndteringen av brukernes personvern. Dette betyr en tryggere digital hverdag for brukerne våre. Fremtiden er førstepartsdata, og for å lykkes må du som annonsør sørge for å samarbeide med aktører som sitter på denne dataen og innloggede brukere.

I tillegg til dette blir kontekstuell målstyring, som er helt uten data eller cookies, også viktigere fremover.

Ønsker du å vite mer om cookiedøden eller trenger hjelp med noe av dette, kan du ta kontakt med din kontaktperson i Schibsted.

"Arkitekturopprøret"

Diskusjonene Arkitekturopprøret har skapt, bekrefter hvor viktig våre bygde omgivelser er. Arkitekturopprøret brenner for at arkitektur handler om noe mer enn kun fasade, og de krever plass for en tradisjonsorientert arkitektur og byplan. Ifølge initiativtakeren bak folkebevegelsen, Saher Sourouri, er målet er å inspirere offentlige beslutningstagere, utbyggere og arkitekter til å prestere bedre.

Arkitekturopprøret ønsker:

Arkitekturopprøret ønsker ikke:

Nybyggundersøkelsen 2022

Hvert år henter vi i FINN eiendom innsikt om reisen fra vurderingsfasen til kjøp når det kommer til nybygg. Vi ser på hva som påvirker våre valg når det gjelder kjøp av nybygg, og hvordan potensielle kjøpere orienterer seg.

Om datagrunnlaget

Oppsummering av nybygg undersøkelsen

Du finner presentasjonen av Nybyggunderøkelsen nederst i saken. Denne viser kun de viktigste overordnede funnene.

Ønsker du en grundig gjennomgang av undersøkelsen med nedbrytning for ditt geografiske område? Ta kontakt med din kontaktperson i FINN eiendom. Vi kommer gjerne på besøk å gir deg en grundig og god gjennomgang!