Caroline Stensrød i Sem & Johnsen ser at mange følger med på pushvarslene de får fra sine lagrede boligsøk på FINN eiendom. Foto: Sem & Johnsen
Caroline Stensrød i Sem & Johnsen ser at mange følger med på pushvarslene de får fra sine lagrede boligsøk på FINN eiendom. Foto: Sem & Johnsen

FINN eiendom – alt under ett tak

Så godt som alle boliger som selges i Norge, publiseres på FINN eiendom. Annonsene får nesten en halv milliard besøk hvert år. Nye 100 000 boligsøk lagres hver eneste måned av de nesten 3,5 millioner registrerte brukerne. Hva gir FINN eiendom denne posisjonen blant både boligsøkere og meglere?

FINN eiendom er stedet «alle» i Norge går når de skal kjøpe eller selge eiendom. I tillegg kommer de som besøker boligannonsene for å orientere seg i markedet, og de som søker inspirasjon.

– Med markedsføring ønsker man å treffe riktig, men også bredt. FINN eiendom er en markedsplass som tilrettelegger for dette. Den store fordelen er at det er nettopp her stort sett alle boliger blir annonsert – både boligkjøpere og -selgere forventer at boliger til salgs blir publisert her, sier Caroline Stensrød, eiendomsmegler og daglig leder for det Oslo-baserte, premium meglerfirmaet Sem & Johnsen.

– På FINN eiendom får folk god oversikt over hva som er til salgs til enhver tid. Det er enkelt å søke på kriterier som pris, område og de fasilitetene man er opptatt av. I tillegg til de som søker ny bolig, har jeg inntrykk av at mange også bruker FINN eiendom som inspirasjon i forbindelse med oppussing og innredning, forteller hun.

– Selv om det er relativt sjelden vi kjøper ny bolig, er folk flest godt kjent med FINN eiendom, fordi man bruker FINN til alt fra booking av flybilletter til å selge unna gamle ski, legger hun til.

Megleren peker på noen klare fordeler ved markedsplassen, uansett om man skal selge eller kjøpe bolig:

– Som meglere opplever vi en publiseringsprosess som går helt sømløst, fordi løsningen er integrert i våre systemer. Dette er viktig i den verden vi lever i, der både vi og kundene våre forventer at alt skal skje raskt. Skulle det være noe rusk i maskineriet opplever jeg kontaktpersonene hos FINN som raskt tilgjengelige og løsningsorienterte, sier eiendomsmegleren.

– Som eiendomsmeglere følger vi nøye med på statistikken når vi annonserer boliger, og vi ser at det er mest trafikk på annonsene helt i starten av annonseringen. Slik ser vi at folk følger med på pushvarslene de får fra FINN når nye boliger legges ut som matcher deres søk. Vi ser også at det er mange som benytter seg av «favoritt»-knappen for å lagre annonsene, sier Stensrød.

  • Mona Andreassen, salgssjef i FINN eiendom

    Mona Andreassen, salgssjef i FINN eiendom. Foto: Caroline Roka

Brukeropplevelsen i fokus

Det som i dag møter boligsøkere og boligselgere på FINN eiendom, er resultatet av 25 års arbeid med å utvikle brukeropplevelsen. At nordmenn setter pris på dette bekreftes av flere års topplassering i Norsk kundebarometer, undersøkelsen som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

– To år på rad har FINN også blitt kåret til merkevaren nordmenn oppfatter som mest bærekraftig. Det er noe vi setter pris på, fordi bærekraft er viktig både for FINN og for oss som jobber her, sier Mona Andreassen, salgssjef for FINN eiendom.

Også hun trekker frem noen klare fordeler ved markedsplassen:

– Som boligkjøper vet du at du får full oversikt over markedet. Skal du selge bolig, vet du at du treffer alle som ser etter nettopp din type bolig. Vårt mål er at de rundt 100 000 boligene som selges hvert år, skal selges mest mulig effektivt. Vi lanserer stadig nye funksjoner for å bidra til dette – som mer informasjon om det lokale markedet, og bedre mulighet for å sammenligne dine favoritter, sier Mona, og legger til:

– En annen måte er gjennom skreddersydde varslinger til brukerne, basert på deres preferanser. I fjor kom nesten 100 millioner av klikkene på boligannonser fra disse skreddersydde anbefalingene. Det er bra for selgerne som får utvidet sitt publikum ut over dem som søker aktivt i deres område. At det også er bra for kjøperne bekreftes av det store antallet klikk på disse anbefalingene, sier salgssjefen.

Hun forteller at FINN fortsetter arbeidet med å forbedre brukeropplevelsen videre:

– Eksempler på dette er hvordan vi har tatt i bruk kunstig intelligens blant annet for å gjøre plantegningene enklere å finne i annonsene, og til å generere overskrifter som trekker enda flere inn på boligene gjennom produktet Blink, avslutter Andreassen.