
Hils på Vend
Fra og med 12. mai 2025 er søskenselskapene FINN, Oikotie, Tori, Blocket, DBA og Bilbasen samlet under én paraply, ett etternavn, én identitet. Hils på Vend! Det er hyggelig, mysigt og kodikas å møte deg.

Årets undersøkelse viser en forsiktig optimisme i markedet. Med dette følger også skjerpede krav til meglers innsikt, synlighet og kompetanse. Her er de viktigste funnene du som megler og leder bør kjenne til.
Vi spurte dem som vurderer å kjøpe det neste året: "Har økte kostnader og dyrere lån en påvirkning på dine planer?’" Andelen som svarer "nei, ingen påvirkning" har økt betydelig fra 25 % til 33 %. Dette betyr at flere opplever markedet som mer forutsigbart og håndterbart enn i fjor.
Samtidig ser vi en nedgang i andelen som vurderer å utsette boligkjøpet, ned fra 45 % til 33 %. Det er også færre som planlegger å flytte til et rimeligere område eller vurderer alternative finansieringsformer. Det er fortsatt verdt å merke seg at to av tre fortsatt sier at økte kostnader påvirker boligplanene deres.
Etter noen år med usikkerhet preget av renteøkninger og lavere omsetning, melder nå annenhver boligkjøper at de vurderer å kjøpe før de selger – én av fire solgte først. Dette markerer et skifte tilbake til 2023-nivå, og vitner om en forsiktig optimisme i markedet.
Samtidig viser tallene at flere foretrekker å kjøpe nybygg ved neste kjøp fremfor bruktbolig; her ser vi nå et lite, positivt skifte, men tydelig økning – tilsvarende rundt 40 000 personer.

Over halvparten av målgruppen oppgir at de ser på boligannonser ukentlig eller oftere – en økning fra 46 til 53 prosent på ett år. 15 % ser på boligannonser hver dag, og 38 % hver eneste uke.
Interessen er veldig høy, og det er spesielt gruppen "tomt rede" som følger mest med! Vi ser den samme utviklingen i våre egne trafikktall på FINN eiendom, at aktiviteten er høy, og økende. Mange er i markedet, selv om ikke alle nødvendigvis kjøper akkurat nå.
Vi har også spurt hva det er som fanger oppmerksomheten i en boligannonse. Det er lite overraskende at:
Bilder av boligen
Informasjon om pris og faste utgifter
Komplett salgsoppgave
... fortsatt topper listen. Betydningen av plantegninger er svakt fallende.

Hele 93 % starter søket her! 7 av 10 kjøpere fant boligen først på FINN. Synlighet på FINN er derfor fortsatt helt avgjørende for å treffe kjøperne der de faktisk er.
Funnene viser at tillit og personlig relasjon fortsatt veier tyngst i valg av megler. Flertallet velger megleren basert på personen – ikke kjeden. Dette gjelder særlig i etablerer- og seniorsegmentene. Lokalkunnskap og personlig kontakt er viktigere enn noensinne, og hele 60 % av seniorene henvendte seg kun til én megler.
Det er stor variasjon i hvordan folk kommer i kontakt med meglere, og ingen enkeltkanal dominerer – det vanligste er å gå rett til personen.
31 prosent tok direkte kontakt med en megler – opp 9 prosent fra i fjor.
26 prosent tok kontakt med meglerkontoret.
20 prosent valgte basert på anbefalinger fra venner, familie eller kolleger.
17 prosent har brukt samme megler tidligere.
Hva er det som faktisk får dem til å ta kontakt med én bestemt megler, da? Erfaring i nærområdet er viktigst. Fire av ti valgte megler fordi vedkommende hadde solgt boliger i nærområdet.
Deretter følger relasjon og inntrykk: 27 prosent hadde møtt megleren før og oppfattet vedkommende som erfaren og dyktig. 22 prosent hadde god kjemi med megleren.
Også omdømme, anbefalinger og tidligere kontakt spiller inn. Dette viser hvor viktig lokal tilstedeværelse og personlig tillit er i konkurransen om oppdraget.


Opplevd markedsføringsinnsikt blant meglere viser en svak nedgang. Samtidig er informasjon om annonserespons – som antall visninger og delinger – like viktig som i 2024. Det vitner om at boligselgere har forventninger til profesjonell digital innsikt og tydelig rapportering.
Vi ba dem som har brukt megler om å vurdere ulike utsagn knyttet til markedsføringen av boligen – og vi ser noen tydelige tendenser.
Bare 40 % sier de fikk en god innføring i de ulike markedsføringspakkene.
56 % opplever at megleren hadde god innsikt i markedsføring av deres bolig – en liten nedgang fra 2024.
57 % sier de fikk oppdateringer underveis om hvordan annonsen presterte.

Hvor viktig er det for kjøper å få informasjon om hvordan annonsen presterer – altså antall visninger, lagrede søk, delinger og så videre? Syv av ti mener dette er ganske eller svært viktig. Det er helt på linje med tidligere år. Men: Det er også verdt å merke seg at 14 prosent mener dette er direkte uviktig, og hele 8 prosent svarer svært uviktig.
🔹 Optimismen i boligmarkedet er på vei opp
Mange er fortsatt avventende, men stadig flere begynner å se mer positivt på fremtiden. I 2024 svarte 45 % av potensielle kjøpere at dyrere lån og kostnader fikk dem til å vurdere å utsette boligkjøp. I år har andelen sunket til 33 %. Samtidig ser vi at flere kjøper før de selger, noe som tyder på større trygghet og fremtidstro. Et tydelig signal på mer optimisme blant kjøperne.!
🔹 Folk stoler på folk – ikke merkevarer
For første gang har flere boligselgere tatt direkte kontakt med megleren enn meglerfirmaet da de skulle selge bolig. Stadig flere velger meglerfirma på grunn av megleren, fremfor firmaet. Tillit, lokal kunnskap og personlig kjemi veier tyngst – uavhengig av logoen på jakken.
🔹 Selgere ønsker tydelighet og trygghet
8 av 10 bruker megler i hele salgsprosessen, og forventer god oppfølging – særlig knyttet til markedsføring og respons. Samtidig sier én av fem at innsikten de får om annonsen er lite verdifull. Her er det fortsatt rom for å styrke kundeopplevelsen!