TV-studio med to personer i hvite skjorter som blir filmet av flere kameraer mot en lilla bakgrunn.

Eiendomsundersøkelsen 2025

9. juni 2025

Årets undersøkelse viser en forsiktig optimisme i markedet. Med dette følger også skjerpede krav til meglers innsikt, synlighet og kompetanse. Her er de viktigste funnene du som megler og leder bør kjenne til.

Forsiktig optimisme og økende kjøpsvilje i et fortsatt krevende marked

Vi spurte dem som vurderer å kjøpe det neste året:​ "Har økte kostnader og dyrere lån en påvirkning på dine planer?’" Andelen som svarer "nei, ingen påvirkning" har økt betydelig fra 25 % til 33 %. Dette betyr at flere opplever markedet som mer forutsigbart og håndterbart enn i fjor.​

Samtidig ser vi en nedgang i andelen som vurderer å utsette boligkjøpet, ned fra 45 % til 33 %. Det er også færre som planlegger å flytte til et rimeligere område eller vurderer alternative finansieringsformer.​ Det er fortsatt verdt å merke seg at to av tre fortsatt sier at økte kostnader påvirker boligplanene deres.​

Etter noen år med usikkerhet preget av renteøkninger og lavere omsetning, melder nå annenhver boligkjøper at de vurderer å kjøpe før de selger – én av fire solgte først. Dette markerer et skifte tilbake til 2023-nivå, og vitner om en forsiktig optimisme i markedet.

Samtidig viser tallene at flere foretrekker å kjøpe nybygg ved neste kjøp fremfor bruktbolig; her ser vi nå et lite, positivt skifte, men tydelig økning – tilsvarende rundt 40 000 personer.

Statistikk som viser preferanser for kjøp eller salg av bolig først, med data fra 2023-2025 presentert i horisontale stolpediagram. Stolpediagrammet viser blant annet at 49 % kjøpte bolig før de solgte sin gamle, som er tilbake til 2023-nivå.

Brukeratferd: Halvparten sjekker boligannonser ukentlig

Over halvparten av målgruppen oppgir at de ser på boligannonser ukentlig eller oftere – en økning fra 46 til 53 prosent på ett år. 15 % ser på boligannonser hver dag, og 38 % hver eneste uke.​

Interessen er veldig høy, og det er spesielt gruppen "tomt rede" som følger mest med​! Vi ser den samme utviklingen i våre egne trafikktall på FINN eiendom, at aktiviteten er høy, og økende. Mange er i markedet, selv om ikke alle nødvendigvis kjøper akkurat nå.

Vi har også spurt hva det er som fanger oppmerksomheten i en boligannonse. Det er lite overraskende at:​

  • Bilder av boligen​

  • Informasjon om pris og faste utgifter​

  • Komplett salgsoppgave​

... fortsatt topper listen.​ Betydningen av plantegninger er svakt fallende.

Statistikk som viser viktigheten av ulike elementer i boligannonser, med bilder av boligen som mest betydningsfullt, på 58 %.

FINN.no er den foretrukne startplattformen for boliginteresserte

Hele 93 % starter søket her! 7 av 10 kjøpere fant boligen først på FINN. Synlighet på FINN er derfor fortsatt helt avgjørende for å treffe kjøperne der de faktisk er.

Personlig tillit trumfer merkevare

Funnene viser at tillit og personlig relasjon fortsatt veier tyngst i valg av megler. Flertallet velger megleren basert på personen – ikke kjeden. Dette gjelder særlig i etablerer- og seniorsegmentene. Lokalkunnskap og personlig kontakt er viktigere enn noensinne, og hele 60 % av seniorene henvendte seg kun til én megler.

Det er stor variasjon i hvordan folk kommer i kontakt med meglere, og ingen enkeltkanal dominerer – det vanligste er å gå rett til personen.​

  • 31 prosent tok direkte kontakt med en megler – opp 9 prosent fra i fjor.​

  • 26 prosent tok kontakt med meglerkontoret.​

  • 20 prosent valgte basert på anbefalinger fra venner, familie eller kolleger.​

  • 17 prosent har brukt samme megler tidligere.​

Hva er det som faktisk får dem til å ta kontakt med én bestemt megler, da? Erfaring i nærområdet er viktigst.​ Fire av ti valgte megler fordi vedkommende hadde solgt boliger i nærområdet.​

Deretter følger relasjon og inntrykk:​ 27 prosent hadde møtt megleren før og oppfattet vedkommende som erfaren og dyktig.​ 22 prosent hadde god kjemi med megleren.​

Også omdømme, anbefalinger og tidligere kontakt spiller inn.​ Dette viser hvor viktig lokal tilstedeværelse og personlig tillit er i konkurransen om oppdraget.

Stolpediagram som viser preferanser mellom å velge megler eller meglerkjede først fra 2023-2025, med selve megleren som mest foretrukket, på rundt 58 %.
Statistikk som viser viktige faktorer ved valg av eiendomsmegler, med tillit og kompetanse som topper listen med henholdsvis 50 % og 42 %.

Markedsføringskompetanse er viktigere enn før

Opplevd markedsføringsinnsikt blant meglere viser en svak nedgang. Samtidig er informasjon om annonserespons – som antall visninger og delinger – like viktig som i 2024. Det vitner om at boligselgere har forventninger til profesjonell digital innsikt og tydelig rapportering.

Vi ba dem som har brukt megler om å vurdere ulike utsagn knyttet til markedsføringen av boligen – og vi ser noen tydelige tendenser.​

  • Bare 40 % sier de fikk en god innføring i de ulike markedsføringspakkene.​

  • 56 % opplever at megleren hadde god innsikt i markedsføring av deres bolig – en liten nedgang fra 2024.​

  • 57 % sier de fikk oppdateringer underveis om hvordan annonsen presterte.​

Statistikk som viser viktigheten av markedsføringsrespons fra 2023 til 2025, med prosentfordeling over ulike viktighetsgrader.

Hvor viktig er det for kjøper å få informasjon om hvordan annonsen presterer – altså antall visninger, lagrede søk, delinger og så videre?​ Syv av ti mener dette er ganske eller svært viktig. Det er helt på linje med tidligere år.​ Men: Det er også verdt å merke seg at 14 prosent mener dette er direkte uviktig, og hele 8 prosent svarer svært uviktig.​

​🔹 Optimismen i boligmarkedet er på vei opp​

Mange er fortsatt avventende, men stadig flere begynner å se mer positivt på fremtiden.​ I 2024 svarte 45 % av potensielle kjøpere at dyrere lån og kostnader fikk dem til å vurdere å utsette boligkjøp.​ I år har andelen sunket til 33 %.​ Samtidig ser vi at flere kjøper før de selger, noe som tyder på større trygghet og fremtidstro.​ Et tydelig signal på mer optimisme blant kjøperne.!

🔹 Folk stoler på folk – ikke merkevarer​

For første gang har flere boligselgere tatt direkte kontakt med megleren enn meglerfirmaet da de skulle selge bolig. Stadig flere velger meglerfirma på grunn av megleren, fremfor firmaet.​ Tillit, lokal kunnskap og personlig kjemi veier tyngst – uavhengig av logoen på jakken.​

🔹 Selgere ønsker tydelighet og trygghet​

8 av 10 bruker megler i hele salgsprosessen, og forventer god oppfølging – særlig knyttet til markedsføring og respons.​ Samtidig sier én av fem at innsikten de får om annonsen er lite verdifull.​ Her er det fortsatt rom for å styrke kundeopplevelsen!

Se hele webinaret her!