
Få flere leads med Meglerprofil
En helt egen side hvor du som megler kan presentere deg selv, dine boliger og din historikk! Den fungerer også som en leadsgenerator som kan gi oppdrag både fra boligselgere og boligkjøpere.
– FINN er som et stort digitalt kjøpesenter. Jeg vil ikke ha butikken min innerst i et hjørne. Jeg vil ha den største og fineste butikken, gjerne midt på senteret, der alle samles. Det er dette Stor pakke gir kundene våre og oss, sier Vegard Fjose, eiendomsmegler, daglig leder og partner ved Aktiv Voss.
I høst tikket det inn et anrop til Trym Opsahl Skaare i FINN eiendom – et anrop som fikk ham til å smile fra øre til øre.
– Jeg ville bare si tusen takk for at dere har produkter som fører til solide provisjonsinntekter for mine ansatte, og ikke minst utrolig fornøyde kunder som føler seg trygge på oss, sa Vegard Fjose.
Etter flere år i storbyen, flyttet Vegard hjem til Voss for å komme nærmere naturen og fjellene, vekk fra byens kjas og mas. Her startet han Aktiv Voss 1. november 2022 sammen med lokalbanken, og kun én ansatt: ham selv.
Nå har kontoret vokst til fire personer, og konkurrerer side om side med andre meglerkontorer i antall salg på tross av å ha halvparten så mange ansatte. Det er ikke tilfeldig.
– Jeg hadde vært eiendomsmegler i over 8 år, og ønsket lenge å etablere meg i Voss, hvor det egentlig var ganske vanskelig å komme inn. Da jeg først fikk muligheten til å starte opp med Aktiv, satset jeg alt. Det har ført til at Aktiv Voss har klart å ta ganske store markedsandeler på kort tid, forteller Vegard.
I dette tilfellet betyr “å satse alt” full synlighet, sterk lokal tilstedeværelse og et bankende hjerte for både bygda og menneskene. Det Vegard og teamet i Aktiv Voss har fått til, er takket være en god miks av dyktige folk, lokalkjennskap og smarte verktøy fra FINN.
– Jeg visste at vi måtte synes. Derfor har vi hatt Stor pakke på FINN på absolutt alt, helt fra dag én. Det gir oss ikke bare mer synlighet, det gir også flere klikk, mer trafikk, flere visninger og høyere pris i budrunden. I de fleste tilfeller gir dette kundene våre bedre pris enn vi ellers hadde fått, sier Vegard.
– FINN er som et stort digitalt kjøpesenter. Jeg vil ikke ha butikken min innerst i et hjørne. Jeg vil ha den største og fineste butikken, gjerne midt på senteret, der alle samles. Det er dette Stor pakke gir kundene våre og oss.

Vegard forteller at FINNs innsiktsverktøy har blitt en viktig del av hverdagen, og da særlig på befaringer.
– Når jeg møter en selger har jeg allerede opprettet eiendommen i Meglerinnsikt. Jeg kan vise hvor mange som kommer til å se annonsen, hvor kjøperne kommer fra, og hvordan vi når dem. Det bygger tillit og viser at vi har en tydelig strategi for salget.
Han bruker også innsikten og Meglerstatistikk aktivt for å velge riktig tidspunkt for publisering, og for å synliggjøre hvordan Aktiv Voss treffer bedre enn sine konkurrenter.
– Når jeg kan vise at vi får 1000–1500 flere klikk på våre annonser, da sier det sitt, sier han.
Skal du som vossing ta høyere utdanning, må du ofte flytte ut av bygda til for eksempel Bergen, Oslo eller Stavanger. En stor del av de som har flyttet ut søker seg ofte hjem igjen etterpå for å jobbe eller stifte familie.
En stor del av suksessen har vært målrettet synlighet. Vegard og teamet bruker Aktiv Treff (Aktiv sitt Blink-produkt) for å nå - blant annet - disse potensielle kjøperne som vil hjem igjen.
– De som har flyttet ut sitter ikke nødvendigvis og følger med på FINN hver uke. Når vi bruker Aktiv Treff, dukker annonsen opp i VG, BT, Stavanger Aftenblad, eller andre flater som er relevante hvor disse interessentene faktisk befinner seg. Det har gitt resultater, forteller Vegard.
– Vi pleier å si til kundene at kilden til vår Aktiv Treff-data er FINN. 98 % av alle som søker etter bolig, finner den på FINN. Hvem som helst kan sikkert lage en algoritme for å treffe utvalgte målgrupper, men hvem som helst har ikke tilgang til riktig data. Det hjelper ikke om du får data fra Facebook eller Google når 98 % av de som kjøper det du skal selge ikke er der. Vi treffer rett og slett de vi skal med Aktiv Treff.
Unik innsikt fra FINN om solgte boliger i området og potensielle kjøpere, som gjør det enkelt å ta kloke valg ved annonsering
Det blir lettere å engasjere ved hjelp av enkle visualiseringer som forsterker historien rundt boligsalget
Et verktøy som kan brukes både på befaring og i forberedelser
Les mer på siden om Stor pakke.

Slik ser Meglerinnsikt ut
Stor annonse: Maks synlighet og profesjonell presentasjon
Meglerinnsikt: Statistikk og innsikt før og under befaring
Aktiv Treff: Når ut til relevante kjøpere utenfor Voss

Vegard og teamet deler av og til ut drops til forbigående på gaten.
– Jeg vil ha tid til å sitte ned med folk, høre på historiene deres, drikke kaffe og spise kake. Enkelte i bransjen kan si at dette er sløsing med tid, men det er jo nettopp disse gode møtene som bygger tillit og relasjoner, sier han.
Et godt minne er et tre timers langt møte hos et eldre ektepar som skulle selge eneboligen. Før man kommer til det man “egentlig” er der for, blir det ofte snakk om minner og hva som er viktig for dem.
– De skal selge noe de har stor emosjonell tilknytning til. Det ligger kanskje årevis med arbeid og minner i veggene. Da er det en del av jobben å sette seg ned, skape tillit, spise den kakebiten, bruke den tiden ... Det endte i signert kontrakt, og alle parter var fornøyd. Slik liker jeg å drive butikk, det er noe av det hyggeligste med jobben, sier Vegard.
Aktiv Voss er kjent for sin tilstedeværelse midt i Voss sentrum – der de vinker til forbipasserende fra kontorvinduet, eller deler ut drops og is til folk som stopper og ser på vindusutstillingen. Det er det mye sjarm i.
– Vi driver et kontor med hjertet, og vi er en skikkelig fin gjeng med meglere. Det handler ikke bare om å selge eiendom, produktene man har – det handler om å være en god, medmenneskelig rådgiver.
– Du kan ha verdens beste produkter, størst annonse, mest lokalkunnskap – men har man ikke folk som bryr seg om folk, hjelper det lite. Det er kundene vi lever av, sier Vegard.
Det er altså en kombinasjon av de ansatte, jobben de legger ned, den menneskelige relasjonen de bygger til kundene sine, og produktene de har som er Aktiv Voss sine “hemmelige” ingredienser.
– Det er den totale pakken som er nøkkelen, sier Vegard.
Her finner du alt du trenger av praktisk informasjon som bedriftskunde i FINN. Du kan også chatte med BedriftsGunn – hun finner du nede til høyre!