Bildegalleri
(1/1)
Carlo Maratti (1625-1713) e aiuti - Madonna col libro
Til salgs176 760 kr
Beskrivelse
Upublisert maleri av den romerske barokkmaleren Carlo Maratti (Camerano 1625-1713 Roma), ogs kalt Maratti.
En forestilling av Jomfru Maria som studerer i olje p lerret med lerretsml p 70 x 57 cm og med antikk ramme mler det 100 x 90 cm.
-Viktig proveniens, som vist ved lakkseglet tilhrende Corsini-familien og initialene til prins Corsini.
-Det prestisjefylte Cavendish kunst- og antikvitetsgalleriet i London.
- privat samling
Carlo Maratti, en kunstner som var like suksessfull som maler som Bernini var som skulptr i barokkens Roma, med stor historisk betydning og internasjonal innflytelse som strakte seg langt inn p 1700-tallet,
Til tross for hans betydning som den fremste maleren av hybarokken i Roma, fortsatt sentrum for smaken for den storsltte stilen i andre halvdel av 1600-tallet og hovedmaler for tte pflgende paver, finnes det ingen malerier av Maratti i National Gallery i London, National Gallery of Art i Washington, Metropolitan Museum of New York eller engang i de fleste av de store amerikanske museene.
Han er kanskje den viktigste ukjente maleren fra 1600-tallet, delvis fordi mange av hans viktigste verk er altertavler og fortsatt befinner seg p sine opprinnelige plasseringer, i barokkirker langt fra Roma og Marche-regionen. Det er ogs fordi hans kvaliteter som et eksempel p den hyklassiske stilen, som gjorde Maratti til en rungende suksess i sin tid, gjr at han virker utilgjengelig for publikum i dag. Akkurat som folk er mer tiltrukket av Michelangelo enn av Rafael og av Caravaggio enn av Carracci, er Bernini ogs det publikum som er mest tiltrukket av Maratti.
En kort merknad om kunstnerens navn. I mange r har engelsktalende omtalt denne kunstneren som Carlo Maratta. Dette er feil. Hans virkelige navn var alltid Carlo Maratti med en i. Rudolph mener at Maratta med en a er en forvrengning som stammer fra den franske oversettelsen av navnet hans til Le Maratte, etter hans suksess med Ludvig XIV.
Blant generasjonen av bolognesiske klassisistiske malere som var aktive i Roma p begynnelsen av 1600-tallet, beholdt Maratta en spesiell flsomhet for arven etter Francesco Albani (15781660). Albanis raffinerte tilnrming til hellige emner hadde en varig innflytelse p Marattas oppfatning av andaktsbilder, srlig i den milde uttrykksfullheten og harmoniske komposisjonen som er tydelig her.
LITTERATUR
E. K. Waterhouse, Barokkmaleri i Roma, London, 1937, s. 78.
F. Zeri, La Galleria Pallavicini i Roma, Firenze, 1959, s. 302-3, nr. 85 og 113.
F. Petrucci, Ferdinand Voet (1639-1689) detto Ferdinando de Riratti, Roma, 2005, s. 70, fig. 55.
F. Petrucci, Pittura di Ritratto a Roma: Il Seicento, Roma, 2007, I, s. 233, fig. 330; II, s. 337; III, s. 649, fig. 417.
En forestilling av Jomfru Maria som studerer i olje p lerret med lerretsml p 70 x 57 cm og med antikk ramme mler det 100 x 90 cm.
-Viktig proveniens, som vist ved lakkseglet tilhrende Corsini-familien og initialene til prins Corsini.
-Det prestisjefylte Cavendish kunst- og antikvitetsgalleriet i London.
- privat samling
Carlo Maratti, en kunstner som var like suksessfull som maler som Bernini var som skulptr i barokkens Roma, med stor historisk betydning og internasjonal innflytelse som strakte seg langt inn p 1700-tallet,
Til tross for hans betydning som den fremste maleren av hybarokken i Roma, fortsatt sentrum for smaken for den storsltte stilen i andre halvdel av 1600-tallet og hovedmaler for tte pflgende paver, finnes det ingen malerier av Maratti i National Gallery i London, National Gallery of Art i Washington, Metropolitan Museum of New York eller engang i de fleste av de store amerikanske museene.
Han er kanskje den viktigste ukjente maleren fra 1600-tallet, delvis fordi mange av hans viktigste verk er altertavler og fortsatt befinner seg p sine opprinnelige plasseringer, i barokkirker langt fra Roma og Marche-regionen. Det er ogs fordi hans kvaliteter som et eksempel p den hyklassiske stilen, som gjorde Maratti til en rungende suksess i sin tid, gjr at han virker utilgjengelig for publikum i dag. Akkurat som folk er mer tiltrukket av Michelangelo enn av Rafael og av Caravaggio enn av Carracci, er Bernini ogs det publikum som er mest tiltrukket av Maratti.
En kort merknad om kunstnerens navn. I mange r har engelsktalende omtalt denne kunstneren som Carlo Maratta. Dette er feil. Hans virkelige navn var alltid Carlo Maratti med en i. Rudolph mener at Maratta med en a er en forvrengning som stammer fra den franske oversettelsen av navnet hans til Le Maratte, etter hans suksess med Ludvig XIV.
Blant generasjonen av bolognesiske klassisistiske malere som var aktive i Roma p begynnelsen av 1600-tallet, beholdt Maratta en spesiell flsomhet for arven etter Francesco Albani (15781660). Albanis raffinerte tilnrming til hellige emner hadde en varig innflytelse p Marattas oppfatning av andaktsbilder, srlig i den milde uttrykksfullheten og harmoniske komposisjonen som er tydelig her.
LITTERATUR
E. K. Waterhouse, Barokkmaleri i Roma, London, 1937, s. 78.
F. Zeri, La Galleria Pallavicini i Roma, Firenze, 1959, s. 302-3, nr. 85 og 113.
F. Petrucci, Ferdinand Voet (1639-1689) detto Ferdinando de Riratti, Roma, 2005, s. 70, fig. 55.
F. Petrucci, Pittura di Ritratto a Roma: Il Seicento, Roma, 2007, I, s. 233, fig. 330; II, s. 337; III, s. 649, fig. 417.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
| FINN-kode | 440995781 |
|---|---|
| Sist endret | 8.12.2025 kl. 12:36 |








