Beskrivelse
Gustav Adolf Kadersch (1804-1880?), Epler, Prer og Druer, 1874.
Tempera/gouache p brunt, tynt papir. 24,2 x 28,3 cm, signert og datert.
Tilstand: Moderne, god tilstand, lette rammer og lett blgete. Bilder er en del av tilstandsbeskrivelsen.
Proveniens: privatsamling, Berlin.
Bio/Om
Gustav Adolf Kadersch, fdt i 1804 i den schlesiske byen Bernstadt, var en maler fra 1800-tallet hvis verk spenner over portrettkunst, bybilder og en bemerkelsesverdig stillebenmaleri. Hans kunstneriske hndtrykk er sterkt preget av den borgerlig-romantiske smaken fra Biedermeier-tiden, men ogs av en fin naturbeobachtung og en rolig, balansert lyssetting. Spesielt hans blomster- og fruktstilleben viser en imponerende detaljrikdom: mot mrke, ofte enkelt utformede bakgrunner, utfolder det seg nye arrangert blomster og frukt, hvis delikate fargenuanser Kadersch modellert med stor presisjon. Disse stillebenene utgjr en viktig del av hans verk og er blant de mest kjente arbeidene som i dag er sterkt knyttet til hans navn.
Kadersch var ogs aktiv i Oberlausitz og spesielt i Grlitz, og derfor spiller hans verk en spesiell rolle i regionen den dag i dag. Noen av hans malerier kom allerede p 1800-tallet inn i kirkelige og private samlinger i byen, men det var frst i nyere tid at hans bidrag til den lokale kunsthistorien ble mer oppmerksomt. Grlitz-samlingene har de siste rene tatt inn eller tilbakefrt flere av hans verk. Dette inkluderer blant annet portrettet av kantor Johann Gottlieb Hirche fra 1845, som i 2022 ble en nyanskaffelse til Kulturhistorisches Museum. Avisrapporter dokumenterer ogs tilbakefringen av to andre Kadersch-portretter fra et museum i Goldberg til Grlitz et viktig skritt for rekonstruksjonen av den regionale samlingshistorien. Til slutt blir ogs hans Grlitz-bybilder, som ble laget rundt 1830, tilbudt som reproduksjoner i museumsbutikken, og de viser hvor tett hans kunstneriske virke er knyttet til byen.
Slik fremstr Gustav Adolf Kadersch i dag ikke bare som en grundig observatr av naturen og sine motiver, men ogs som en kunstner hvis verk er tett knyttet til Grlitz kulturelle identitet og gjennom nye anskaffelser og tilbakefringer igjen blir mer synlig i det offentlige bevisstheten.