Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Alessandro Salucci (1590 – 1660), Sirkel av - Architettura ideata con figure lun
Til salgs63 155 kr
Beskrivelse
ALESSANDRO SALUCCI [omrde av]
(Firenze, 1590 Roma, 1655/60)
Arkitektur utviklet med figurer langs kystlinjen
Olje p lerret, cm. 78 x 101
Publiseringskatalog for verkene i Intermidiart-samlingen. Garantibevis og lovlig opphav. Verk uten ramme:
Maleren, som stammer fra en siciliansk samling, skildrer et vakkert landskap med arkitektur inspirert av klassisk romersk og palladiansk stil, befolket av soldater, vandrere, en ridder og en hund. Den brede panoramautsikten illustrert er avgrenset i bakgrunnen av solide marmorbuede og en frodig bakgrunn av kystlinjen med bter mot et fjellandskap med et slott.
Vi str overfor et klart landskapskapris elaborert etter en dyktig perspektiv projeksjon som tilkommer en dyktig maler i stand til uttrykke en typisk midtitaliensk visuell landskaps tanke, myknet av milde arkadiske rytmer. Stildatakene for det aktuelle verket viser faktisk at det svarer til den kunstneriske uttrykk av en enestende maler spesialisert i landskapsutsikter med arkitekturer utendrs, som kan bekrefte at han har svrt godt forsttt den raffinerte italienske og europeiske vedutistiske kulturen som var p hyden i frste halvdel av 1600-tallet. Det vil vre nyttig huske at mlet med disse behagelige komposisjonene vanligvis var knytte figurmaleri til urbane landskap, iflge en lsning hentet fra nordeuropeisk kunst, og eventuelt gi anledningen til fremkalle ordsprk og mottoer med moraliserende aspekter gjennom de tilsynelatende landsbybildene. Det er ogs sant at maleriet klart viser sin tilknytning til den figurative kulturen som stort sett stammer fra kunnskapen om maleriene til Pietro Berrettini, kalt Pietro da Cortona, og de av vedutistene Claude Lorrain og Viviano Cadozzi. Den fyldige malematerialen, den spesielle tonen av varme farger, de sarte nyansene som kommer fra en nytral grunnforberedelse, mten belyse p, er faktisk karakterer som refererer til den figurative stilen til de nevnte mesterne. Imidlertid, i motsetning til dem, bruker vr kunstner et dristig lavt perspektiv som, med en klok scenisk effekt, forstrrer volumene av arkitekturene og samtidig ker bredden p den malte himmelen. Av disse grunner mener jeg at vr arkitektur utformet med figurer langs kysten tar inspirasjon fra arbeidsmetoden til Alessandro Salucci (Firenze, 1590 Roma, 1650/1660 ca.).
Denne brede arkitekturen, faktisk, ble utformet av en dyktig maler innen kretsen til nevnte Salucci, en maler spesialist innen arkitektoniske perspektiver, hvis figur ble frst identifisert av Busiri Vici i 1962. Han var 14 r eldre enn Codazzi, som virket i Napoli til 1647, og Salucci skilte seg fra ham med en strre kreativitet og fantasifull tolkning av det valgte temaet, alltid inspirert av arkitekturer fra ulike epoker: romerske monumenter, barokk-kirker, renessanse-fasader. Fdt i Firenze, men romer av sine kunstneriske rtter, er Alessandro Salucci dokumentert i Roma for frste gang i 1628, da han arbeidet med Andrea Sacchi og Pietro da Cortona p freskene i Villa Sacchetti (n Chigi, Castelfusano). Fra midten av tresrene og fremover samarbeidet Salucci med Miel om hans fantastiske arkitekturer, som han oppndde sin bermmelse fra. Den flamske maleren Jan Miel kom til Roma tidlig p fjerde tiret av 1600-tallet og ble umiddelbart pvirket av Pieter van Laer (Bamboccio) og bamboccianti. I 1648 ble han den frste romanisten fra nord som ble tatt opp i Accademia di San Luca.
S, til bekreftelse av dette foresltte attribusjonshypotesen, vil det vre tilstrekkelig sammenligne vr utformede arkitektur med bilder langs kysten med andre lignende landskap utfrt av Salucci, som for eksempel de ideelle arkitekturene med figurer langs kysten (Wien, Dorotheum, 17. oktober 2012, nr. 542) utfrt iflge Sestieri av Alessandro Salucci i samarbeid med den flamske maleren Jan Miel (Antwerpen 1599 Torino 1664), hvor vi finner nre forbindelser med vr utsikt i det ikonografiske oppsettet, spesielt i den utformede arkitekturen.
Nr det gjelder den bevaringsmessige tilstanden, er lerretet i generelt anstendige forhold, tatt i betraktning maleriets epoke, overflaten har en patina med en glansfull lakk. Det kan ses - med Wood-lampe - noen spredte restaureringer med avdekkinger og oksidasjon av malerflaten. Det er ingen tegn p alvorlige bevaringsproblemer, og det originale lerretet har en gammel forsterkning. I sollys er det synlig en fin krakelering som kan relateres til epoken. Rammen kan ha blitt byttet ut p tidspunktet for forsterkningen. Mlene p lerretet er cm. 78 x 100. Maleriet selges uten ramme, selv om det er prydet med en vakker forgyldt og bearbeidet ramme.
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
utgitt
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Hvis det selges utenfor det italienske territoriet, m kjperen vente p tiden det tar fullfre eksportprosedyrene.
(Firenze, 1590 Roma, 1655/60)
Arkitektur utviklet med figurer langs kystlinjen
Olje p lerret, cm. 78 x 101
Publiseringskatalog for verkene i Intermidiart-samlingen. Garantibevis og lovlig opphav. Verk uten ramme:
Maleren, som stammer fra en siciliansk samling, skildrer et vakkert landskap med arkitektur inspirert av klassisk romersk og palladiansk stil, befolket av soldater, vandrere, en ridder og en hund. Den brede panoramautsikten illustrert er avgrenset i bakgrunnen av solide marmorbuede og en frodig bakgrunn av kystlinjen med bter mot et fjellandskap med et slott.
Vi str overfor et klart landskapskapris elaborert etter en dyktig perspektiv projeksjon som tilkommer en dyktig maler i stand til uttrykke en typisk midtitaliensk visuell landskaps tanke, myknet av milde arkadiske rytmer. Stildatakene for det aktuelle verket viser faktisk at det svarer til den kunstneriske uttrykk av en enestende maler spesialisert i landskapsutsikter med arkitekturer utendrs, som kan bekrefte at han har svrt godt forsttt den raffinerte italienske og europeiske vedutistiske kulturen som var p hyden i frste halvdel av 1600-tallet. Det vil vre nyttig huske at mlet med disse behagelige komposisjonene vanligvis var knytte figurmaleri til urbane landskap, iflge en lsning hentet fra nordeuropeisk kunst, og eventuelt gi anledningen til fremkalle ordsprk og mottoer med moraliserende aspekter gjennom de tilsynelatende landsbybildene. Det er ogs sant at maleriet klart viser sin tilknytning til den figurative kulturen som stort sett stammer fra kunnskapen om maleriene til Pietro Berrettini, kalt Pietro da Cortona, og de av vedutistene Claude Lorrain og Viviano Cadozzi. Den fyldige malematerialen, den spesielle tonen av varme farger, de sarte nyansene som kommer fra en nytral grunnforberedelse, mten belyse p, er faktisk karakterer som refererer til den figurative stilen til de nevnte mesterne. Imidlertid, i motsetning til dem, bruker vr kunstner et dristig lavt perspektiv som, med en klok scenisk effekt, forstrrer volumene av arkitekturene og samtidig ker bredden p den malte himmelen. Av disse grunner mener jeg at vr arkitektur utformet med figurer langs kysten tar inspirasjon fra arbeidsmetoden til Alessandro Salucci (Firenze, 1590 Roma, 1650/1660 ca.).
Denne brede arkitekturen, faktisk, ble utformet av en dyktig maler innen kretsen til nevnte Salucci, en maler spesialist innen arkitektoniske perspektiver, hvis figur ble frst identifisert av Busiri Vici i 1962. Han var 14 r eldre enn Codazzi, som virket i Napoli til 1647, og Salucci skilte seg fra ham med en strre kreativitet og fantasifull tolkning av det valgte temaet, alltid inspirert av arkitekturer fra ulike epoker: romerske monumenter, barokk-kirker, renessanse-fasader. Fdt i Firenze, men romer av sine kunstneriske rtter, er Alessandro Salucci dokumentert i Roma for frste gang i 1628, da han arbeidet med Andrea Sacchi og Pietro da Cortona p freskene i Villa Sacchetti (n Chigi, Castelfusano). Fra midten av tresrene og fremover samarbeidet Salucci med Miel om hans fantastiske arkitekturer, som han oppndde sin bermmelse fra. Den flamske maleren Jan Miel kom til Roma tidlig p fjerde tiret av 1600-tallet og ble umiddelbart pvirket av Pieter van Laer (Bamboccio) og bamboccianti. I 1648 ble han den frste romanisten fra nord som ble tatt opp i Accademia di San Luca.
S, til bekreftelse av dette foresltte attribusjonshypotesen, vil det vre tilstrekkelig sammenligne vr utformede arkitektur med bilder langs kysten med andre lignende landskap utfrt av Salucci, som for eksempel de ideelle arkitekturene med figurer langs kysten (Wien, Dorotheum, 17. oktober 2012, nr. 542) utfrt iflge Sestieri av Alessandro Salucci i samarbeid med den flamske maleren Jan Miel (Antwerpen 1599 Torino 1664), hvor vi finner nre forbindelser med vr utsikt i det ikonografiske oppsettet, spesielt i den utformede arkitekturen.
Nr det gjelder den bevaringsmessige tilstanden, er lerretet i generelt anstendige forhold, tatt i betraktning maleriets epoke, overflaten har en patina med en glansfull lakk. Det kan ses - med Wood-lampe - noen spredte restaureringer med avdekkinger og oksidasjon av malerflaten. Det er ingen tegn p alvorlige bevaringsproblemer, og det originale lerretet har en gammel forsterkning. I sollys er det synlig en fin krakelering som kan relateres til epoken. Rammen kan ha blitt byttet ut p tidspunktet for forsterkningen. Mlene p lerretet er cm. 78 x 100. Maleriet selges uten ramme, selv om det er prydet med en vakker forgyldt og bearbeidet ramme.
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
utgitt
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Hvis det selges utenfor det italienske territoriet, m kjperen vente p tiden det tar fullfre eksportprosedyrene.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
| FINN-kode | 409116198 |
|---|---|
| Sist endret | 24.5.2025 kl. 10:12 |
