Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Francesco Lojacono (1838-1915) - Uno scorcio dell’Orto Botanico di Palermo con C
Til salgs72 672 kr
Beskrivelse
FRANCESCO LOJACONO
(Palermo, 1838 1915)
Et glimt av Botanisk hage i Palermo med Capelvenere og Alocasia
Olje p lerret, cm. 28 x 40,7
Ikke signert Attributtark til Stefano Causa
Ml p ramme, cm. 45 x 57 x 5 ca
MERK: Publikasjon av kataloget over verkene i Intermidiart-samlingen. Ikke signert. Verket er ledsaget av skriftlig vurdering av ektehet til Francesco Lojacono fra Prof. Stefano Casua; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Verk med gullramme (feil):
Vi takker professor Stefano Causa for ha bekreftet tildelingen til den sicilianske maleren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915) med skriftlig kommunikasjon til eierne.
Lerretet kommer fra en siciliansk samling, det representerer et glimt av Botanisk hage i Palermo med jomfruhr og alokasia, og det er utfrt av den sicilianske maleren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915). Allerede tilskrevet av markedet.
Allerede tildelt i den tilhrende samlingen og fra markedet til mesteren fra Sicilia, etter en grundig underskelse av forskeren Stefano Causa, har det vakre og intense lerretet som er i fokus blitt knyttet til corpus av verkene til Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915), som bekrefter dets ekthet, med en beskrivelse skrevet til eierne.
Store observatr og stor entusiast for sitt eget land, Francesco Lojacono dedikerer her scenen til et utsyn fra Botanisk hage i Palermo, med fokus p bassengene med eksotiske planter, spesielt Capelvenere og Alocasia en typisk plante ogs i det sicilianske omrdet, spesielt p steder med mye fuktighet et ekte portrett. Mer enn en enkel botanisk interesse, er verket et ufullfrt maleri, en studie i frste stil (det vil si, et arbeid utfrt i frste utkast av maleri), som vist av fravret av kunstnerens signatur et vitnesbyrd om den kjrlige oppmerksomheten som kunstneren gir til det sicilianske landskapet.
Nr det gjelder verket som diskuteres, viser olje p lerret, malt av kunstneren mot slutten av rhundret, den sentrale delen av et basseng, hvor i forgrunnen, i en litt avholdt posisjon, hever seg de tynne stilkene av Alocasia, byd av vekten fra de brede bladene med den uforvekslelige formen, laget med grnne blmerker og sterke, med lette lysninger av kadmiumgult. Planten kan ha blitt portrettert mot slutten av sin sommercyklus, med bladene delvis gulfarget, rivet og brukket. I bakgrunnen er en frodig skog avbildet, oppndd med ulike og sm impresjonistiske penselstrk.
Vi kan regne med verket som diskuteres, innenfor de forskningsveiene utfrt av den sicilianske maleren, under studiene av de maleriske fremstillingene av dammene plassert i "linneanske kvartaler",ordnet av botanikeren Bernardino da Ucria (1739-1796), som verkene: Damm med Sisselrot og Alocasia (olje p lerret cm. 41,7 x 70,5), utfrt av Francesco Lojacono i 1895-1905, som n er bevart i Galleria darte Moderna GAM i Palermo (Empedocle Restivo, inv. 1017), og Nelumbium, Botanisk hage Palermo, 1897 (olje p lerret, cm. 60 x 100, i privat samling). Den botaniske hagen var for maleren et sted for inspirasjon, men ogs et sted ve som i vrt tilfelle studiet og reproduksjonen fra virkeligheten av ulike arter av flora og vegetasjon, eller av de myrlendte og skogkledte omgivelsene som deretter ble valgt som miljer for maleriene hans.
Francesco Lojacono, fdt i Palermo 1838, regnes blant de viktigste malerne p det italienske nittende rhundre. Han var hovedsakelig landskapsmaler. Etter ha flyttet til Napoli i 1856 gikk han inn p skolen til Palizzi-brdrene, men under noen turer til Toscana ble han ogs pvirket av skolen til Macchiaioli. I 1870 stilte han ut maleriet Oretodalen i Wien og Paris og to r senere ble han utnevnt til professor i landskap ved Kunstakademiet i Napoli. I 1874 ble verkene hans stilt ut i Bordeaux. Francesco Lojacono fikk kallenavnet "Thief of the Sun" (eller Painter of the Sun) for sin evne til gi lysstyrke til verkene hans.
En artist med fremragende kvaliteter, i stand til fange skjnnhetene og de uendelige kontradiksjonene i landskapet i sitt hjemland, beskrevet lyrisk, forteller Lojacono i sine verk om de blendende skjnnhetene og hardhetene i Sicilia, med naturen som alltid er hovedpersonen med visjonen av lavafjellet, de lyse sjene, og de bermte sarasenske olivenene. Lojacono fikk sine frste kunstneriske undervisninger i familien, fra sin far, for s dra til Napoli hvor han studerte under veiledning av Palizzi. Francesco Colnago, den frste biografen til Lojacono, skrev om hans lretid i Napoli, i studioet til Filippo Palizzi, og etablerte et tolkende rammeverk som i lange perioder forble uforandret, som utelukkende dekket maleren fra Vastos undervisning og diskusjon om dannelsen av den sicilianske kunstneren. Behandlingen av maleteknikken, den tilsynelatende tilfeldige mten Filippo Palizzi utfrte sine underskelser av det campanske landskapet, og den grumsete fylden av fargen som str ut, tykk i pfringen for "flekker", var sledes elementer i en kulturell revolusjon, fr den bare var malerisk, som ambisjonen om bli anerkjent for frste gang som "nasjonal". Lojaconos produksjon i disse rene pvirkes betydelig av de mest forskjellige debatterte posisjonene bde i Napoli og Firenze, som i tilfellet av verket i sprsml. Ved siden av en finjustering av de spesifikke mtene av palizzansk maleri, korrigert av en tydelig tegnsetting og komposisjon av plausibel toskansk opprinnelse, modnes n et nytt register av alternativer i hans malerier. Monte Catalfano, ved Galleria dArte Moderna i Palermo, Canale i parken, 1874, ved Museo darte e archeologia "I. Mormino" i Palermo, eller Dintorni di Palermo, i samlingen til Fondazione Banco di Sicilia, viser en tilpasning til visse resultater som er karakteristiske for Skolen i Resina.
Derfor, basert p dens egenskaper, bekreftet ogs av den raske presisjonspenselstrk, som gr fremover med essensielle fargeflekker, avslrer hnden til en bevisst maler med solide erfaringer, men i stand til dristige eksperimenteringer, og kan derfor tilskrives et yeblikk av fortsatt fri utforskning. Den blendende bruken av sollys fremstr allerede som forlper for de mer modne lysvirkningene som vil prege maleriet til Lojacono om noen r.
Feiret som den udiskutable mesteren innen landskapsmaleri i Sicilia, soltyven, som han selv erklrte til Ren Bazin under et besk i studioet sitt i 1891, Francesco.
Hans verk, p 80- og 90-tallet, oppndde ganske viktige verdier og kom inn i mange private samlinger. I lpet av de siste to rene har det igjen vrt ettersprsel etter verkene til Lojacono, s mye at hans verk for yeblikket anses vre en god investering.
Verket av utmerket kunstnerisk og kromatisk kvalitet fremstr i god bevaringsstand med tegn p aldring og en liten feil verst til hyre (synlig fra bildene).
Verket, som kommer fra en privat samling p Sicilia, er utstyrt med sertifikat for lovlig opprinnelse og beskrivelse av professor Stefano Causa. Maleriet har spor av smuss forrsaket av tidens gang, tegn som vitner om verket revis. Maleriet, med god malestil, er beriket med en vakker ramme i tre (rammens strrelse, cm 45 x 57 x ca. 5, med tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnader slik at den er klar til utstilling s snart den ankommer. Rammen inkluderes som en gest og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne et krav eller be om kansellering av bestillingen."
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
utgitt
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
(Palermo, 1838 1915)
Et glimt av Botanisk hage i Palermo med Capelvenere og Alocasia
Olje p lerret, cm. 28 x 40,7
Ikke signert Attributtark til Stefano Causa
Ml p ramme, cm. 45 x 57 x 5 ca
MERK: Publikasjon av kataloget over verkene i Intermidiart-samlingen. Ikke signert. Verket er ledsaget av skriftlig vurdering av ektehet til Francesco Lojacono fra Prof. Stefano Casua; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Verk med gullramme (feil):
Vi takker professor Stefano Causa for ha bekreftet tildelingen til den sicilianske maleren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915) med skriftlig kommunikasjon til eierne.
Lerretet kommer fra en siciliansk samling, det representerer et glimt av Botanisk hage i Palermo med jomfruhr og alokasia, og det er utfrt av den sicilianske maleren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915). Allerede tilskrevet av markedet.
Allerede tildelt i den tilhrende samlingen og fra markedet til mesteren fra Sicilia, etter en grundig underskelse av forskeren Stefano Causa, har det vakre og intense lerretet som er i fokus blitt knyttet til corpus av verkene til Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915), som bekrefter dets ekthet, med en beskrivelse skrevet til eierne.
Store observatr og stor entusiast for sitt eget land, Francesco Lojacono dedikerer her scenen til et utsyn fra Botanisk hage i Palermo, med fokus p bassengene med eksotiske planter, spesielt Capelvenere og Alocasia en typisk plante ogs i det sicilianske omrdet, spesielt p steder med mye fuktighet et ekte portrett. Mer enn en enkel botanisk interesse, er verket et ufullfrt maleri, en studie i frste stil (det vil si, et arbeid utfrt i frste utkast av maleri), som vist av fravret av kunstnerens signatur et vitnesbyrd om den kjrlige oppmerksomheten som kunstneren gir til det sicilianske landskapet.
Nr det gjelder verket som diskuteres, viser olje p lerret, malt av kunstneren mot slutten av rhundret, den sentrale delen av et basseng, hvor i forgrunnen, i en litt avholdt posisjon, hever seg de tynne stilkene av Alocasia, byd av vekten fra de brede bladene med den uforvekslelige formen, laget med grnne blmerker og sterke, med lette lysninger av kadmiumgult. Planten kan ha blitt portrettert mot slutten av sin sommercyklus, med bladene delvis gulfarget, rivet og brukket. I bakgrunnen er en frodig skog avbildet, oppndd med ulike og sm impresjonistiske penselstrk.
Vi kan regne med verket som diskuteres, innenfor de forskningsveiene utfrt av den sicilianske maleren, under studiene av de maleriske fremstillingene av dammene plassert i "linneanske kvartaler",ordnet av botanikeren Bernardino da Ucria (1739-1796), som verkene: Damm med Sisselrot og Alocasia (olje p lerret cm. 41,7 x 70,5), utfrt av Francesco Lojacono i 1895-1905, som n er bevart i Galleria darte Moderna GAM i Palermo (Empedocle Restivo, inv. 1017), og Nelumbium, Botanisk hage Palermo, 1897 (olje p lerret, cm. 60 x 100, i privat samling). Den botaniske hagen var for maleren et sted for inspirasjon, men ogs et sted ve som i vrt tilfelle studiet og reproduksjonen fra virkeligheten av ulike arter av flora og vegetasjon, eller av de myrlendte og skogkledte omgivelsene som deretter ble valgt som miljer for maleriene hans.
Francesco Lojacono, fdt i Palermo 1838, regnes blant de viktigste malerne p det italienske nittende rhundre. Han var hovedsakelig landskapsmaler. Etter ha flyttet til Napoli i 1856 gikk han inn p skolen til Palizzi-brdrene, men under noen turer til Toscana ble han ogs pvirket av skolen til Macchiaioli. I 1870 stilte han ut maleriet Oretodalen i Wien og Paris og to r senere ble han utnevnt til professor i landskap ved Kunstakademiet i Napoli. I 1874 ble verkene hans stilt ut i Bordeaux. Francesco Lojacono fikk kallenavnet "Thief of the Sun" (eller Painter of the Sun) for sin evne til gi lysstyrke til verkene hans.
En artist med fremragende kvaliteter, i stand til fange skjnnhetene og de uendelige kontradiksjonene i landskapet i sitt hjemland, beskrevet lyrisk, forteller Lojacono i sine verk om de blendende skjnnhetene og hardhetene i Sicilia, med naturen som alltid er hovedpersonen med visjonen av lavafjellet, de lyse sjene, og de bermte sarasenske olivenene. Lojacono fikk sine frste kunstneriske undervisninger i familien, fra sin far, for s dra til Napoli hvor han studerte under veiledning av Palizzi. Francesco Colnago, den frste biografen til Lojacono, skrev om hans lretid i Napoli, i studioet til Filippo Palizzi, og etablerte et tolkende rammeverk som i lange perioder forble uforandret, som utelukkende dekket maleren fra Vastos undervisning og diskusjon om dannelsen av den sicilianske kunstneren. Behandlingen av maleteknikken, den tilsynelatende tilfeldige mten Filippo Palizzi utfrte sine underskelser av det campanske landskapet, og den grumsete fylden av fargen som str ut, tykk i pfringen for "flekker", var sledes elementer i en kulturell revolusjon, fr den bare var malerisk, som ambisjonen om bli anerkjent for frste gang som "nasjonal". Lojaconos produksjon i disse rene pvirkes betydelig av de mest forskjellige debatterte posisjonene bde i Napoli og Firenze, som i tilfellet av verket i sprsml. Ved siden av en finjustering av de spesifikke mtene av palizzansk maleri, korrigert av en tydelig tegnsetting og komposisjon av plausibel toskansk opprinnelse, modnes n et nytt register av alternativer i hans malerier. Monte Catalfano, ved Galleria dArte Moderna i Palermo, Canale i parken, 1874, ved Museo darte e archeologia "I. Mormino" i Palermo, eller Dintorni di Palermo, i samlingen til Fondazione Banco di Sicilia, viser en tilpasning til visse resultater som er karakteristiske for Skolen i Resina.
Derfor, basert p dens egenskaper, bekreftet ogs av den raske presisjonspenselstrk, som gr fremover med essensielle fargeflekker, avslrer hnden til en bevisst maler med solide erfaringer, men i stand til dristige eksperimenteringer, og kan derfor tilskrives et yeblikk av fortsatt fri utforskning. Den blendende bruken av sollys fremstr allerede som forlper for de mer modne lysvirkningene som vil prege maleriet til Lojacono om noen r.
Feiret som den udiskutable mesteren innen landskapsmaleri i Sicilia, soltyven, som han selv erklrte til Ren Bazin under et besk i studioet sitt i 1891, Francesco.
Hans verk, p 80- og 90-tallet, oppndde ganske viktige verdier og kom inn i mange private samlinger. I lpet av de siste to rene har det igjen vrt ettersprsel etter verkene til Lojacono, s mye at hans verk for yeblikket anses vre en god investering.
Verket av utmerket kunstnerisk og kromatisk kvalitet fremstr i god bevaringsstand med tegn p aldring og en liten feil verst til hyre (synlig fra bildene).
Verket, som kommer fra en privat samling p Sicilia, er utstyrt med sertifikat for lovlig opprinnelse og beskrivelse av professor Stefano Causa. Maleriet har spor av smuss forrsaket av tidens gang, tegn som vitner om verket revis. Maleriet, med god malestil, er beriket med en vakker ramme i tre (rammens strrelse, cm 45 x 57 x ca. 5, med tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnader slik at den er klar til utstilling s snart den ankommer. Rammen inkluderes som en gest og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne et krav eller be om kansellering av bestillingen."
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
utgitt
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
| FINN-kode | 402468211 |
|---|---|
| Sist endret | 11.4.2025 kl. 22:36 |
