Bildegalleri
Ankerfast! Genialt nytt verktøy for berging/løsning av fastsittende anker/dregg
Beskrivelse av varen
Tilstand: Ny
Det finnes tre typer båtfolk; De som har satt fast ankeret, de som kommer til å sette fast ankeret og de som lyver....
Har du noen gang opplevd at ankeret/dreggen er umulig å få opp? Vegrer du deg for å ankre opp på ukjente steder i frykt for at det skal sette seg fast? Alternativt kan du være en fornuftig og dyktig tøffing som er opptatt av å ha godt utstyr for alle eventualiteter.
Her er produktet som alle båter med ankringsutstyr bør ha ombord. Utviklet og testet av Dag Walther Ammerud for Seacon og produsert i de mest holdbare materialer med egnet funksjon for oppgaven.
Priser:
- Ankerfast verktøy "Klaven" - Syrefast 6mm kjetting, trukket med svært solid gummi med riktig friksjon, tilpasset svivel og karabinkrok med sikring. 1500,- inkl mva
- Ankerfast verktøy "Klaven" + 40m 16mm opphaler tau med syrefast kause og 8mm syrefast sjakkel. 2100,- inkl mva
Ta kontakt for bestilling eller tilsending av brukerveiledning/brosjyre i sin helhet som PDF.
Kan sendes som Norgespakke til 149,-
Utdrag fra brukerveiledning:
Innledning.
Forankring i uthavn krever ekstra blikk på kartet, for å se om området har nedsenket kabel eller vannledning. Merking av kabel eller vannledning i land-takene ligger inntegnet med korrekt posisjon på sjø-kartet. Traséen under vann er ikke alltid korrekt inntegnet. Følg anvisninger i kartet, eventuelt lokal skilting på land og trasé-merking i sjøkartet. Ha gode marginer ved ankring i områder med markerte kabel-traseer.
Uthavner som benyttes som opplagsplasser for lokale fiskebåter eller nyttefartøyer, kan ha skrot fra maritim virksomhet liggende på bunn som lett fanges av dregg eller anker. Observer din «heading»/ kompass peiling når du lar ankeret gå og fall av med vind eller gå akterover mens ankertauet slakkes ut til minimum 3X dybden på ankerstedet.
Ankerfast.
Å være anker-fast, er en positiv og trygg observasjon når ankeret er droppet. Dette verktøyet er beregnet på å hjelpe oss å forlate ankerplassen når normal prosedyre ikke virker. Denne type problem kan oppstå uten at det skyldes en feil vurdering av skipper eller mannskap.
Hendelsen kan medføre skade på kabel/vannledning, kostnader for assistanse eller tap av ankeret - ett av båtens grunnleggende sikringsmidler for trygg ferdsel på sjøen.
Forberedelser og klargjøring på dekk:
Fig. 1. - Stram opp ankertau/kjetting manuelt, til man har tilnærmet vertikal forbindelse til ankeret som sitter fast og sikre ankertauet på dekk (pullert etc.) ref. Fig 3.
Ikke bruk høy belastning på vinsj eller motorkraft når stramme opp ankertauet, det kan forårsake skade på kabel, rørledning etc.
Fig. 2. - Fest karabin-kroken på opphaler-line i en av de to lenkene som stikker ut av gummi-armeringen på klaven.
Fig. 3. - Før klaven rundt ankertauet og hekt den andre kjetting-lenken
inn på samme karabinkrok (ref.), ankerlinen løper da fritt gjennom klaven. Klaven kan deretter senkes kontrollert ned på anker-leggen.
Fig. 4. - Klaven ligger i ideell posisjon på ankeret.
Frigjøring av anker, med støtte fra lett-båt/jolle:
Fig. 2. - En eller to personer i lett-båt legger bi ved ankertau som er strammet og sikret på dekk. Fra fartøyet som er anker-fast, overføres opphaler-line til lett-båt.
Klaven senkes umiddelbart ned til ankeret og vil dersom ankertauet holdes stramt, falle ned på anker-leggen og plassere seg bak ankerflya.
Fig. 3. - Slakk ut ankertauet mens båten siger akterover slik at ankertau/kjetting blir liggende slakt på bunnen. Lett-båten ligger da med opphaler-line tilnærmet vertikalt over ankeret og ankeret kan løftes fri.
Vekten i anker-leggen legger ankeret flatt på bunn og klaven vil fange ankerflya slik at ankeret blir tiltet opp og frigjøres fra heftet som holder ankeret fast.
I dette eksempelet med støtte av lett-båt, vil man også kunne drive sakte med lett-båten i motsatt retning av den anker-faste båten mens man haler inn opphalingslina.
Frigjøring av anker, uten støtte fra annen båt/jolle:
Fig. 1. - Senk klaven med opphaler-line ned langs ankertauet til klaven ligger i ro på bunnen Ref. Fig 3 og Fig 4.
Sett båten i sakte bevegelse akterover som beskrevet under
pkt. Fig.2A, mens man gir ut slakk på både ankertau og opphalingsline. Prøv å skille ankertau opphaler-line når man har beveger båten
ca. 10m akterover med slakke tau/liner, manøvrer deretter båten sakte tilbake i posisjonen over ankeret, plukk opp slakk på opphaler-line og la ankertauet ligge slakt på bunnen. Når båten ligger i posisjon over ankeret, strammes opphaler-line og man vil merke om ankeret er
fritt. Ankertauet kan da strammes opp og anker sjekkes for fremmedlegemer før ny ankring foretas.
Kommentar.
Dersom ankeret ikke kommer opp, anbefales å gjenta prosedyren.
Assistanse med lett-båt/jolle er den sikreste løsningen da man kan trekke ankeret ut i motsatt retning som vist i Fig...
Min erfaring er at båtfolk stiller opp når noen trenger assistanse.
God tur!
Maritim hilsen DWA Seacon
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 18.4.2021, 17:37 ・ FINN-kode: 209675499