Bildegalleri
Tom Gundersen tresnitt - "Freud"
Beskrivelse av varen
39 x 32 cm (lysmål)
62 x 54 cm inkl ramme
Fargetresnitt på papir av Tom Gundersen.
Signert, titulert og nummerert.
Innrammet bak glass med syrefritt passepartout.
Bildet kan leveres på dør innenfor Oslo/Bærum uten at jeg tar noe ekstra for det. Kan også sendes på forsvarlig vis til alle adresser i Norge for 149. Dette inkluderer sporing og forsikring, sendt med stor norgespakke. Da står jeg for emballering og pakking.
Ring/sms 478 30 184 eller send melding via finn.
Mvh
Adrian Nyhagen
Se gjerne mine andre annonser
Om kunstneren:
Tom Gundersen (født 3. april 1951 i Skien) er en norsk bildekunstner, grafiker og tegner.
Tom Gundersen har utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han debuterte i UKS i 1981 og har siden hatt en rekke separatutstillinger. Av kollektivutstillinger kan særlig nevnes Høstutstillinga der Tom Gundersen har deltatt åtte ganger. Tom Gundersen er innkjøpt av blant andre Kunst på arbeidsplassen, Norsk kulturråd, Museet for samtidskunst, Stortinget og Nasjonalgalleriet og har mottatt en rekke stipend som kunstner. Han er også kjent for en flere treffsikre, stiliserte karikaturportretter. Tom Gundersen har også arbeidet som illustratør og avistegner.
Tom Gundersen bor og arbeider i Drammen
Tom Gundersen er utdannet ved Statens Håndverks - og Kunstindustriskole og ved Statens Kunstakdemi. Siden debuten i UKS i 1988 har han hatt en rekke separatutstillinger i bl.a. Galleri Norske Grafikere, Oslo Kunstforening, Kunstnerforbundet og Drammen Kunstforening. Av gruppeutstillinger og kollektive utstillinger kan nevnes Høstutstillingen og Østlandsutstillingen, samt utstillinger i Galleri F-15 på Jeløya, Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden, Galleri RAM i Oslo og Grafikktriennealen i Fredrikstad. Gundersen er innkjøpt av Museet for Samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Stortinger, Trondheim Billedgalleri, Sørlandets Kunstmuseum og mange andre private og offentlige samlinger.
Det er en stor glede å kunne presentere en av våre fremste og mest originale kunstnere, Tom Gundersen. De senere årene har han vakt berettiget oppsikt med sine intelligente tresnitt av personligheter som Henrik Ibsen og Kjartan Fløgstad, og ikke minst av disse tre: "Landsfaderen" Einar Gerhardsen og forfatterne Jan Kjærstad og Kjell Askildsen. Utstillingen på Galleri Norske Grafikere i september i fjor, med flere versjoner i storformat av disse og andre portretter, høstet stor begeistring hos både kritikere og publikum. I disse tre trykkene har Gundersen valgt helt ulike tilnærmingsmåter og uttrykksformer, og bildene får en kunstnerisk egenverdi. Uten å kjenne til noen av de tre personene vil en tilskuer ha stor glede av Gundersens kunst. I bildet av Jan Kjærstad har han lagt portrettet oppå et allerede definert mønster, og til utformingen av hodet har han lånt mange elementer fra masker. Forfatteren framstår med stor portrettlikhet, men samtidig har bildet en distanse og humor som åpner for mange tolkningsmuligheter, og som gjør det til et selvstendig kunstverk, uavhengig av den avbildede. I sin framstilling av Kjell Askildsen benytter Gundersen et grep han ofte har gjort bruk av; han går i direkte dialog med kunsthistorien.
I andre portretter har han lekt seg med berømte portretter av kunstnere som Velazquez og Holbein, og her låner han bevisst fra Munchs melankolske skikkelse. Bildet blir dermed en spennende samtale mellom to billedkunstnere og en forfatter. Portrettet av Einar Gerhardsen viser nok en side ved Tom Gundersens portrettkunst. Med tittelen "Landsfader" sier kunstneren noe om sin vinkling på stoffet, og det renskårne portrettet av vår tidligere statsminister har fått preg av ikon og monument, men samtidig ser vi igjen et snev av humoren i avbildningen av hodet utskåret i tre.. Portrettkunsten er en av kunsthistoriens virkelig store sjangere, som vigjerne forbinder med den tradisjonen som strekker seg fra avbildninger av greske og romerske statsmenn og filosofer, til det 20. århundres ekspressive og ofte oppløste portretter. I den europeiske renessansen, som populært sagt skulle være en gjenfødelse av antikken, nådde denne sjangeren sine kanskje aller største høyder, med Da Vincis Mona Lisa som det mest berømte eksempelet. Men denne kunstformen har ikke bare handlet om portrettlikhet, i like stor grad har den tatt sikte på å skildre en personlighet og et temperament, så vel som diverse sosiale, politiske eller andre ytre forhold. Sagt på en annen måte skulle antikkens greske og romerske kunstnere ikke gi bare "korrekte" bilder av store menn, men også uttrykke aspekter ved modellens sjel. Portrettlikhet fikk etter hvert en redusert betydning, og i nyere tid ser man eksempler på hvordan modellens rolle må vike for kunstnerens ønske om å forvrenge og sette sammen på nytt, å skape sitt eget uttrykk, slik som i Picassos kubistiske portretter. Etter modernismens inntog og fotografiets utbredelse har den tradisjonelle portrettkunsten på mange måter fått dårligere kår. Enkelte stiller i dag spørsmål ved hensikten med å male et portrett når et kamera kan gjøre den samme jobben. Samtidig fokuserer et slikt argument nettopp på at en billedkunstners verk nødvendigvis blir noe annet enn en ren avbildning. For Tom Gundersen er modernismens fokusering på identitet og identitetsoppløsning den store utfordring, slik han formulerer det i sitt forord til fjorårets utstillingskatalog. I vår tid har oppfatningen av subjektivitet og identitet som selvstendige og bestandige fenomener måtte vike for et mye mer komplekst syn, og Gundersen siterer psykoanalytikeren Robert Kennedy som sier at "individet er ikke sentrum i egen verden, men tilhører nettverket av andre subjekter". Det er med andre ord i møte med andre, i dialog med andre enkeltmennesker så vel som med det større samfunnet, at våre mange identiteter er å finne. For Gundersen som kunstner medfører dette et behov for å finne forbindelseslinjer. Ikke minst ser han behovet for å gå inn i en dialog med den kunstneriske tradisjonen. "Bilder kan referere til hverandre, sitere hverandre; i et portrett kan det finnes allusjoner til andre portretter," sier han, og ser heller ikke bort fra maskens og karikaturtegningens betydning for samtidens portrettkunstnere. Han beskriver portrettet som et maskespill som iscenesetter roller, og portrettørens rolle blir dermed iscenesetterens. I en tekst han har kalt "Selvportrett med Freud", beskriver Gundersen portrettørens utfordring på følgende måte: "Bare spor, bare minnenes inngraveringer, bare avtrykk i ord, bilder, drøm, bare spor, skåret i treet, etset i metallet, bare spor, bare avtrykk. De samme avtrykk forskyves fra bilde til bilde, i lagvise sjikt, hvert portrett henviser til alle de andre, til kulturens bilder, analysens tradisjon, forsvinner i lengst tapte koder, lukkes ikke av rammens grenser, hvert bilde er mosaikk av sitater, hvert bilde tar opp i seg, siterer, forkaster, omformer, i dialog med alle de andre, assosiasjonsfelter, fletninger, med tråder som løper i alle retninger, alle setninger, bare ord, bare spor ..."
CV
Utdanning
1983 1987 Statens Kunstakademi
1969 1973 Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo
Separatutstilling (utvalg)
2011 Kongsberg kunstforening
2010 Larvik Kunstforening
2009 Kunstbanken, Hamar
2008 Hå gamle prestegaard
2007 Trondhjems Kunstforening
2007 Porsgrunn Kunstforening
2006 Kunstnerforbundet, Oslo
2004 Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen
2002 Schæffergården, København
2001 Norske Grafikere, Oslo
1999 Finnskogutstillingen
1999 Drammen Kunstforening
1998 Kunstnerforbundet, Oslo
1994 Oslo Kunstforening
1992 Norske Grafikere, Oslo
1992 Skien Kunstforening
1989 Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen
1988 Galleri UKS, Oslo
Gruppeutstilling (utvalg)
2010 "For alltid" Bomuldsfabrikken Kunsthall
2008 "Fem samlet", Kunstnerforbundet
2006 Grafikk 2006, Fossekleiva kultursenter
2003 Sommarutstillinga, Seljord
1999 Norske bilder 99, Oslo rådhus
1998 Høstutstillingen
1996 Høstutstillingen
1995 Norsk Internasjonale Grafikk Triennale
1995 "Grafikk 1995", Trondhjems Kunstforening
1993 "Grafikk som utsmykning", RAM galleri, Oslo
1991 "Trykk"; Galleri UKS, Oslo
1991 Høstutstillingen
1990 Høstutstillingen
1989 Høstutstillingen
1987 "Saganatt i kjelleren", Henie-Onstad Kunstsente
1987 Østlandsutstillingen
1986 Østlandsutstillingen
1985 "Grafikk som utsmykning", Galleri F15, Moss
1985 Ung nordisk kunstfestival, Stockholm
1985 Østlandsutstillingen
1984 Høstutstillingen
1983 Høstutstillingen
1976 Høstutstillingen
I utsmykning
Universitetet i Oslo
Den norske ambassade, Berlin
Europarådet , Strasbourg ( norske delegasjon)
Stortinget
Nord-Odal kulturhus
Ibsenhuset, Skien
Gulskogen skole, Drammen
Innkjøp
2011 Nasjonalmuseet
2006 Nasjonalmuseet
2001 Nasjonalgalleriet
1999 Nasjonalgalleriet
1998 Nasjonalgalleriet
1993 Museet for samtidskunst
1992 Nasjonalgalleriet
Stortinget
Norsk kulturråd
Sørlandets Kunstmuseum
Drammen fylkesmuseum
Drammen kommune
Trøndelag Billedgalleri
Asker kommune
Tønsberg kommune
Kunst på arbeidsplassen
Skien Billedgalleri
Østfold fylkeskommune
Profilinformasjon
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingAnnonsens metadata
Sist endret: 8.12.2020, 18:36 ・ FINN-kode: 193867810