Tom Gundersen tresnitt - "Freud"

Til salgs
2 000 kr
39 x 32 cm (lysmål) 62 x 54 cm inkl ramme Fargetresnitt på papir av Michael Casford. Signert, titulert og nummerert. Innrammet bak glass med syrefritt passepartout. Bildet kan leveres på dør innenfor Oslo/Bærum uten at jeg tar noe ekstra for det. Kan også sendes på forsvarlig vis til alle adresser i Norge for 149. Dette inkluderer sporing og forsikring, sendt med stor norgespakke. Da står jeg for emballering og pakking. Ring/sms 478 30 184 eller send melding via finn. Mvh Adrian Nyhagen Se gjerne mine andre annonser Om kunstneren: Tom Gundersen (født 3. april 1951 i Skien) er en norsk bildekunstner, grafiker og tegner. Tom Gundersen har utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han debuterte i UKS i 1981 og har siden hatt en rekke separatutstillinger. Av kollektivutstillinger kan særlig nevnes Høstutstillinga der Tom Gundersen har deltatt åtte ganger. Tom Gundersen er innkjøpt av blant andre Kunst på arbeidsplassen, Norsk kulturråd, Museet for samtidskunst, Stortinget og Nasjonalgalleriet og har mottatt en rekke stipend som kunstner. Han er også kjent for en flere treffsikre, stiliserte karikaturportretter. Tom Gundersen har også arbeidet som illustratør og avistegner. Tom Gundersen bor og arbeider i Drammen Tom Gundersen er utdannet ved Statens Håndverks - og Kunstindustriskole og ved Statens Kunstakdemi. Siden debuten i UKS i 1988 har han hatt en rekke separatutstillinger i bl.a. Galleri Norske Grafikere, Oslo Kunstforening, Kunstnerforbundet og Drammen Kunstforening. Av gruppeutstillinger og kollektive utstillinger kan nevnes Høstutstillingen og Østlandsutstillingen, samt utstillinger i Galleri F-15 på Jeløya, Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden, Galleri RAM i Oslo og Grafikktriennealen i Fredrikstad. Gundersen er innkjøpt av Museet for Samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Stortinger, Trondheim Billedgalleri, Sørlandets Kunstmuseum og mange andre private og offentlige samlinger. Det er en stor glede å kunne presentere en av våre fremste og mest originale kunstnere, Tom Gundersen. De senere årene har han vakt berettiget oppsikt med sine intelligente tresnitt av personligheter som Henrik Ibsen og Kjartan Fløgstad, og ikke minst av disse tre: "Landsfaderen" Einar Gerhardsen og forfatterne Jan Kjærstad og Kjell Askildsen. Utstillingen på Galleri Norske Grafikere i september i fjor, med flere versjoner i storformat av disse og andre portretter, høstet stor begeistring hos både kritikere og publikum. I disse tre trykkene har Gundersen valgt helt ulike tilnærmingsmåter og uttrykksformer, og bildene får en kunstnerisk egenverdi. Uten å kjenne til noen av de tre personene vil en tilskuer ha stor glede av Gundersens kunst. I bildet av Jan Kjærstad har han lagt portrettet oppå et allerede definert mønster, og til utformingen av hodet har han lånt mange elementer fra masker. Forfatteren framstår med stor portrettlikhet, men samtidig har bildet en distanse og humor som åpner for mange tolkningsmuligheter, og som gjør det til et selvstendig kunstverk, uavhengig av den avbildede. I sin framstilling av Kjell Askildsen benytter Gundersen et grep han ofte har gjort bruk av; han går i direkte dialog med kunsthistorien. I andre portretter har han lekt seg med berømte portretter av kunstnere som Velazquez og Holbein, og her låner han bevisst fra Munchs melankolske skikkelse. Bildet blir dermed en spennende samtale mellom to billedkunstnere og en forfatter. Portrettet av Einar Gerhardsen viser nok en side ved Tom Gundersens portrettkunst. Med tittelen "Landsfader" sier kunstneren noe om sin vinkling på stoffet, og det renskårne portrettet av vår tidligere statsminister har fått preg av ikon og monument, men samtidig ser vi igjen et snev av humoren i avbildningen av hodet utskåret i tre.. Portrettkunsten er en av kunsthistoriens virkelig store sjangere, som vigjerne forbinder med den tradisjonen som strekker seg fra avbildninger av greske og romerske statsmenn og filosofer, til det 20. århundres ekspressive og ofte oppløste portretter. I den europeiske renessansen, som populært sagt skulle være en gjenfødelse av antikken, nådde denne sjangeren sine kanskje aller største høyder, med Da Vincis Mona Lisa som det mest berømte eksempelet. Men denne kunstformen har ikke bare handlet om portrettlikhet, i like stor grad har den tatt sikte på å skildre en personlighet og et temperament, så vel som diverse sosiale, politiske eller andre ytre forhold. Sagt på en annen måte skulle antikkens greske og romerske kunstnere ikke gi bare "korrekte" bilder av store menn, men også uttrykke aspekter ved modellens sjel. Portrettlikhet fikk etter hvert en redusert betydning, og i nyere tid ser man eksempler på hvordan modellens rolle må vike for kunstnerens ønske om å forvrenge og sette sammen på nytt, å skape sitt eget uttrykk, slik som i Picassos kubistiske portretter. Etter modernismens inntog og fotografiets utbredelse har den tradisjonelle portrettkunsten på mange måter fått dårligere kår. Enkelte stiller i dag spørsmål ved hensikten med å male et portrett når et kamera kan gjøre den samme jobben. Samtidig fokuserer et slikt argument nettopp på at en billedkunstners verk nødvendigvis blir noe annet enn en ren avbildning. For Tom Gundersen er modernismens fokusering på identitet og identitetsoppløsning den store utfordring, slik han formulerer det i sitt forord til fjorårets utstillingskatalog. I vår tid har oppfatningen av subjektivitet og identitet som selvstendige og bestandige fenomener måtte vike for et mye mer komplekst syn, og Gundersen siterer psykoanalytikeren Robert Kennedy som sier at "individet er ikke sentrum i egen verden, men tilhører nettverket av andre subjekter". Det er med andre ord i møte med andre, i dialog med andre enkeltmennesker så vel som med det større samfunnet, at våre mange identiteter er å finne. For Gundersen som kunstner medfører dette et behov for å finne forbindelseslinjer. Ikke minst ser han behovet for å gå inn i en dialog med den kunstneriske tradisjonen. "Bilder kan referere til hverandre, sitere hverandre; i et portrett kan det finnes allusjoner til andre portretter," sier han, og ser heller ikke bort fra maskens og karikaturtegningens betydning for samtidens portrettkunstnere. Han beskriver portrettet som et maskespill som iscenesetter roller, og portrettørens rolle blir dermed iscenesetterens. I en tekst han har kalt "Selvportrett med Freud", beskriver Gundersen portrettørens utfordring på følgende måte: "Bare spor, bare minnenes inngraveringer, bare avtrykk i ord, bilder, drøm, bare spor, skåret i treet, etset i metallet, bare spor, bare avtrykk. De samme avtrykk forskyves fra bilde til bilde, i lagvise sjikt, hvert portrett henviser til alle de andre, til kulturens bilder, analysens tradisjon, forsvinner i lengst tapte koder, lukkes ikke av rammens grenser, hvert bilde er mosaikk av sitater, hvert bilde tar opp i seg, siterer, forkaster, omformer, i dialog med alle de andre, assosiasjonsfelter, fletninger, med tråder som løper i alle retninger, alle setninger, bare ord, bare spor ..." CV Utdanning 1983 1987 Statens Kunstakademi 1969 1973 Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo Separatutstilling (utvalg) 2011 Kongsberg kunstforening 2010 Larvik Kunstforening 2009 Kunstbanken, Hamar 2008 Hå gamle prestegaard 2007 Trondhjems Kunstforening 2007 Porsgrunn Kunstforening 2006 Kunstnerforbundet, Oslo 2004 Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen 2002 Schæffergården, København 2001 Norske Grafikere, Oslo 1999 Finnskogutstillingen 1999 Drammen Kunstforening 1998 Kunstnerforbundet, Oslo 1994 Oslo Kunstforening 1992 Norske Grafikere, Oslo 1992 Skien Kunstforening 1989 Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen 1988 Galleri UKS, Oslo Gruppeutstilling (utvalg) 2010 "For alltid" Bomuldsfabrikken Kunsthall 2008 "Fem samlet", Kunstnerforbundet 2006 Grafikk 2006, Fossekleiva kultursenter 2003 Sommarutstillinga, Seljord 1999 Norske bilder 99, Oslo rådhus 1998 Høstutstillingen 1996 Høstutstillingen 1995 Norsk Internasjonale Grafikk Triennale 1995 "Grafikk 1995", Trondhjems Kunstforening 1993 "Grafikk som utsmykning", RAM galleri, Oslo 1991 "Trykk"; Galleri UKS, Oslo 1991 Høstutstillingen 1990 Høstutstillingen 1989 Høstutstillingen 1987 "Saganatt i kjelleren", Henie-Onstad Kunstsente 1987 Østlandsutstillingen 1986 Østlandsutstillingen 1985 "Grafikk som utsmykning", Galleri F15, Moss 1985 Ung nordisk kunstfestival, Stockholm 1985 Østlandsutstillingen 1984 Høstutstillingen 1983 Høstutstillingen 1976 Høstutstillingen I utsmykning Universitetet i Oslo Den norske ambassade, Berlin Europarådet , Strasbourg ( norske delegasjon) Stortinget Nord-Odal kulturhus Ibsenhuset, Skien Gulskogen skole, Drammen Innkjøp 2011 Nasjonalmuseet 2006 Nasjonalmuseet 2001 Nasjonalgalleriet 1999 Nasjonalgalleriet 1998 Nasjonalgalleriet 1993 Museet for samtidskunst 1992 Nasjonalgalleriet Stortinget Norsk kulturråd Sørlandets Kunstmuseum Drammen fylkesmuseum Drammen kommune Trøndelag Billedgalleri Asker kommune Tønsberg kommune Kunst på arbeidsplassen Skien Billedgalleri Østfold fylkeskommune

0971 Oslo

Du må være logget inn for å se profilen
  • Nøyaktig
    beskrivelse
  • Veldig god
    kommunikasjon
  • Problemfri
    betaling
  • Problemfri
    overlevering
Svarer vanligvis innen en time

Ved å kjøpe brukt i stedet for nytt, forlenger du varens livsløp og sparer utslipp forbundet med produksjon av en ny vare.

Les mer i bruktmarkedsrapporten.

Prøv Helthjem, fra kr 75

Nå hjelper vi selger med å sende varen til deg enten hjemmefra eller fra butikk

Annonseinformasjon

FINN-kode 193867810
Sist endret 5. okt. 2020 15:34

Rapporter annonse