GUSTAV MORDT f.1826 "Fjellandskap" oljemaleri (Gullalder Mester)GI BUD

Til salgs
8 000 kr
Gustav Mordt (Christiania 1826 - 1856) "Fjellandskap" olje på lerret på plate. motivmål: 40 x 63 cm (ytremål: 69 x 95 cm) Signert nede venstre: Mordt Stort pent Gustav Mordt maleri med kraftig barokk ramme. - SE ANDRE ANNONSER FRA OSS KLIKK PÅ "Trine og Erling" oppe til høyre. - GRATIS levering til døren i Oslo-regionen. Kan sendes med posten som Norgespakke kr. 149,- som gjelder forsikring og sporing pakker meget godt. Skriftlig kvittering med FINN-kode, foto av forsendelsen og biografi/CV av kunstneren legges ved. Har lang og god erfaring med Posten sender samme dag oppgjøret er mottatt. Send melding via finn.no eller ta kontakt på tlf: 950 00 065. Gustav Mordt vokste opp og fikk sin skolegang 1836–42 på Waisenhuset i Christiania, uvisst av hvilken grunn, da faren satt i gode kår. I 14-årsalderen ble hans anlegg for tegning oppdaget av en av lærerne, og han kopierte et portrett av statsråd M.G. Rosenkrantz. Professor G. Sverdrup tok seg av ham og understøttet ham en tid med penger. Under sin læretid hos malermester Saabye og Ferdinand Gjøs ble han satt til å kopiere Saabyes bilder, som mesteren deretter forbedret og solgte. Han regnet selv at han begynte som landskapsmaler 18 år gammel, og det lyktes ham å selge et bilde til Christiania Kunstforening i 1844. Omtrent på denne tid drog han til København (i en stipendiesøknad datert november 1848 skriver han at han hadde vært 3 1/2 år i København). Han slo igjennom ved å male småbilder, foruten at han tok tegneundervisning på kunstakademiet. Våren 1846 traff Ole Peter Balling ham der sammen med den danske marinemaler Vilhelm Melbye. "Jeg nød den Ære at blive betroet at male Staffage til deres Smaabilleder", skrev Balling. Gustav Mordt utstilte i perioden 1846–48 hele 7 bilder på Charlottenborg, tre av dem med motiv fra Telemark (Lifjell og Gausta, Tinnsjø). Tinnsjø og Rjukan var også motivene til hans bidrag i Chr. Tønsbergs Norge fremstillet i Tegninger. I Nasjonalgalleriet, Oslo finnes en studie, Ved Labrofoss (1847). Gustav Mordt vendte hjem i 1848 og kom øyensynlig da i kontakt med Hans Gude. Han malte bl.a. bypartier (Fra Festningsbryggen 1848, Oslo Bymuseum) og kystlandskaper. Han var første gang i Düsseldorf 1849–50 og malte der bl.a. et stort Telemarkslandskap (Nationalmuseum, Stockholm). Sommeren 1850 drog han på studietur i Norge sammen med den svenske maler Marcus Larsson. En oljestudie fra Gudvangen og en rekke tegninger (alle i Nasjonalgalleriet) har motiver fra Sogn, likeledes Skyer og fjell (Lærdal 1850, Bergen Billedgalleri). Tilbaketuren gikk gjennom Hemsedal og Hallingdal. I 1851 drog Gustav Mordt på ny til Düsseldorf og ble elev av Hans Gude. Forholdet til læreren synes å ha kjølnet nokså raskt, og Gude skriver i sine erindringer om noen kunstnere "som tog Kunsten lidt lettere: Mordt, Bagge og flere, som begyndte at frigjøre sig fra vor Kritik og vort forskrækkelige Alvor". Man kan forstå reaksjonen overfor M.s lettflytende masseproduksjon med hyper-romantiske norske landskaper med effektfulle lysvirkninger og mørke skygger. Den hardeste dom felte Julius Lange om Gustav Mordts bilder på den nordiske utstilling i København 1872, de var "... i en afskrækkende Grad maniereret i Form og Farve". Men samtiden var svak for romantikken, om et stort måneskinnsbilde han utstilte i Düsseldorf 1852 skrev Düsseldorfer Zeitung (referert i Morgenbladet 9.7.1852): "Himlen er holdt i Nattens dybe Tone; Fuldmaanen i Billedets Midte svæver over vidstrakte, lette Skymasser, og spreder sit blege Lys over en øde Egn, gjennem hvilken et sølvglinsende Vand slynger sig. Horisonten begrændses af fantastisk formede Bjerge, der snart hæve sig som Taarne og Domer, snart løbe hen i friere Linjer.... Hjorder af Rensdyr drage over dette Nordens stille øde..". En lignende staffasje har Fra Finnmark (1854, Nasjonalgalleriet). Gustav Mordt reiste fra Düsseldorf våren 1853, planen om å dra til München ble oppgitt. Hans siste år i Christiania var vanskelige. Han solgte relativt godt, i løpet av 10 år 20 bilder til Christiania Kunstforening, men han var svekket av sykdom. En rekreasjonsreise til Dresden høsten og vinteren 1855–56 brakte ingen bedring, og vennene i Düsseldorf måtte ta affære, idet hver av dem gav et bilde til en utlodning. Bare få av hans senere bilder kjennes, Stubljan (1854) og et lite fossebilde (1856, Rasmus Meyers Samlinger, Bergen) som han sendte som gave til vennen Vilhelm Melbye kort før sin død. Til gravferden diktet A.O. Vinje sangen Over en yngre Landskabsmaler. Utdannelse I lære hos den danske malermester (Carl?) Saabye; samtidig lærling hos Ferdinand Gjøs, Christiania fra 1842; Kunstakademiet i København 1. frihåndsklasse 1845–46; i Düsseldorf 1849–50; elev av Hans Gude samme sted 1851–53. Stipender, reiser og utenlandsopphold Reisestipend 1849; Opphold Danmark 1844/45–48; Tyskland 1849–50 og 1851–53; reise Tyskland (Hannover, Dresden, Hamburg) vinteren 1855–56; studiereiser i Norge, bl.a. Telemark 1845 og 1847 og Sogn 1850. Offentlige arbeider Utsmykninger og verk i offentlige samlinger: Nasjonalgalleriet, Oslo Oslo Bymuseum Bergen Billedgalleri Rasmus Meyers Samlinger, Bergen Trøndelag Kunstgalleri Lillehammer Bys malerisamling Nationalmuseum, Stockholm Kunstmuseum Reykjavik Norges Rederforbund Utstillinger KOLLEKTIVUTSTILLINGER Charlottenborgutstillingen, 1846-1848 Norsk utstilling København, 1849 Nordisk utstilling København, 1850 Nordisk utstilling København, 1851 Nordisk utstilling Stockholm, 1850 Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1850 Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1853 Nordisk utstilling Christiania, 1852 Nordisk utstilling Christiania, 1857 Verdensutstillingen i Wien, 1873 Jubileumsutstillingen 1914, Kristiania Portretter Oljemaleri utført av Carl d'Unker (1853, Nasjonalgalleriet, Oslo) Litteratur Tønsberg, Chr., Norge fremstillet i Tegninger, Christiania, 1848, bind 1 (ill. mot s. 80) Morgenbladet, 09.07.1852 Illustreret Nyhedsblad, Christiania, 1856, s. 112 Christianiaposten, 09.07.1856 Lange, J., Nutids-Kunst, København, 1873, s. 386 Dietrichson, L., Adolph Tidemand, (Kristiania, 1878, bind 1, s. 188 Dietrichson, L., Adolph Tidemand, (Kristiania, 1879, bind 2, s. 44–45 Dietrichson, L., Nationalgaleriets Samling af Malerier, (Kristiania, 1887, s. 235, tillegg Dietrichson, L., Nationalgaleriets Samling af Malerier, (Kristiania, 1893, s. 25 Dietrichson, L., Det norske Nationalgaleri, (Kristiania, 1887, s. 34 Ahnfelt, A., Europas konstnärer, Stockholm, 1887, s. 377–78 Dietrichson, L., Af Hans Gudes Liv og Værker, (Kristiania, 1898, s. 39, Kunstnerens Livserindringer Thommessen, R., Norsk billedkunst, (Kristiania, 1904, s. 89–90 Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904, bind 1, register Balling, O. P. Hansen, Erindringer fra et langt liv, (Kristiania, 1905, s. 25 Thommessen, R., August Cappelen, (Kristiania, 1906, s. 40 Hertzberg, N., Fra min Barndoms og Ungdoms Tid, (Kristiania, 1909, s. 152 Norges kunst, (Kristiania, 1914, (ill.), katalog Jubileumsutstillingen Kielland, T., Grevenor, H., Guldsmedhaandverket i Oslo og Kristiania, Oslo, 1924, s. 368 Willoch, S., August Cappelen, Oslo, 1928, s. 146–47 Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1931, bind 25, s. 125 Humbla, P., Kilian Zoll, Göteborg, 1932, s. 44, 52 Hultmark, E., Kungl. Akademiens utställningar 1794–1887, Stockholm, 1935, s. 201 Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, register, s. 210 Kloster, R., Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 100, 178 Blytt, A., Lars Hertervig, Oslo, 1939, s. 34, 68 Østvedt, E., Telemark i norsk malerkunst, Oslo, 1942, s. 36–38 Gauffin, A., Marcus Larsson, Stockholm, 1943, s. 85 Forleggeren og maleren. Brev fra J. F. Eckersberg til P. F. Steensballe, Oslo, 1948, register Vinje, A. O., Over en yngre Landskabsmaler, Skrifter i samling, Oslo, 1948, bind 5, s. 66 Alsvik, H., østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bind 1, s. 150 Flønes, O., Grimelund, J. J., Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 172 St. Hallvard, Oslo, 1956, s. 94, registerbind Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register Østby, L., Med kunstnarauge, Oslo, 1969, s. 207 Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971 Kunst og Kultur, 1975, s. 81 Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bind 7, s. 523 Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bind 8

Anchersens vei 103, 3043 Drammen

Du må være logget inn for å se profilen
  • Nøyaktig
    beskrivelse
  • Veldig god
    kommunikasjon
  • Problemfri
    betaling
  • Problemfri
    overlevering
Svarer vanligvis innen en halvtime

Ved å kjøpe brukt i stedet for nytt, forlenger du varens livsløp og sparer utslipp forbundet med produksjon av en ny vare.

Les mer i bruktmarkedsrapporten.

Prøv Helthjem, fra kr 75

Nå hjelper vi selger med å sende varen til deg enten hjemmefra eller fra butikk

Annonseinformasjon

FINN-kode 191281154
Sist endret 11. nov. 2020 23:37

Rapporter annonse