Lise Nicolaisen (1926-2009) signert og datert oljemaleri: "I sundet"

2 000 kr
Lise Nicolaisen signert oljemaleri * rammemål: 29x37 cm * datert 1989 * titel: "I Sundet" Selger: Ove Stensdal sms/tlf.: 93208000 Kan hentes på Vinterbro (Ås kommune) på Høvik (Bærum kommune) eller i Strømstad (Sverige) Kan sendes med Posten. maler Lise Nicolaisen ARTIKKELEN ER HENTET FRA NORSK KUNSTNERLEKSIKON, I–IV, SOM BLE UTGITT 1982–86. FaktaboksLISE NICOLAISEN Nicolaisen, Karen Elise FØDT31. mai 1926, Oslo DØD9. januar 2009 Tyngden av N.s kunstneriske produksjon ligger i tiden etter 1965. På sin separatutstilling i 1967 viste hun arbeider i olje og akvarell, teknikker hun også senere har konsentrert seg om. Med lette, summariske strøk bygde hun opp sine lyriske naturstemninger innenfor en tradisjonell norsk landskapsoppfatning. Fargeskalaen var enkel og naturalistisk bestemt, men finstemt og blond. Av og til merkes en vilje til å stramme inn og konsentrere diffuse fargemasser med lineære aksenter. Akvarellene var fra første stund personlige og spontane studier, ofte med større koloristisk kraft enn maleriene og med en sikker utnyttelse av akvarellens tekniske muligheter. I 1970-årene ble malemåten rikere og mer nyansert. Fargen ble lagt på i tynne, laserende sjikt og fikk dermed malerisk liv, dybde og transparens. Landskapet var stadig det sentrale motiv, men ble etter hvert preget av N.s sans for overganger i naturen som skumring, solnedgang, og tilstander som tåke, dis eller vibrerende sollys. Lyset hyller landskapet inn, slik at alle detaljer går opp i en helhet. Overbevisende arbeider viste hun på utstillinger i midten av 70-årene, som Morgentåke og Høstmyr (1973, Riksgalleriet) og akvarellene Rimfrost (1973, Riksgalleriet) og Vårlys VI (1975, Nasjonalgalleriet, Oslo). I en del blomsterbilder er de kraftige fargeflekkene kulminasjoner i en rosa-grønnlig atmosfære. En luftig, blond fargeskala med forkjærlighet for svale blå-grønne og varme rødbrune toner er karakteristisk for N. i denne tiden. Mot slutten av 70-årene ble hennes fargeholdning mer abstrakt, ofte med én dominerende farge. Hun har anvendt dype mollklanger av brun-fiolett og blålig-grønt, mens enkelte bilder fra de senere år er malt i nyanser av bare rødt, eller av hvitt, nyansert fra varme til kalde toner. I en rekke bybilder fra Sør-Europa er hvite huskuber tegnet med fragmentariske linjer. I kontrast til det nyanserte hvite fargemiljø står mørke, skyggeaktig forenklede figurer. Interessen for komposisjonell oppbygning og abstrakte kvaliteter synes større enn i de tidligere diffuse og lysfylte naturstemningene. Familierelasjoner DATTER AV Ingrid Sigmundsen Reidar Nicolaisen GIFT MED Finn Christensen Utdannelse Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Carl von Hanno, Karl Høgberg og Karsten Lien 1943–45; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg, Aage Storstein og Per Palle Storm 1945–48. Stipender, reiser og utenlandsopphold Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1959; Henrichsens legat 1964; Tiedemanns legat 1967; Statens 3-årige arbeidsstipend 1974; Statens garantiinntekt fra 1977; Reiser til Paris 1950 og -58; Italia 1956 og -74; Jugoslavia 1974; Hellas 1976, -77 og -79; Portugal 1980 og -81. Stillinger, medlemskap og verv Tegnelærer Sagene skole 1949 og Huseby skole, Oslo 1950–52; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere, styremedlem og nestformann 1978–79; Medlem Norsk kulturråds innkjøpskomité 1978–80; vararepresentant Tilsynsrådet Kunstnernes Hus, Oslo 1979–82; medlem Riksgalleriets innkjøpskomité 1982–84. Offentlige arbeider Utsmykninger og verk i offentlige samlinger…
Lise Nicolaisen signert oljemaleri * rammemål: 29x37 cm * datert 1989 * titel: "I Sundet" Selger: Ove Stensdal sms/tlf.: 93208000 Kan hentes på Vinterbro (Ås kommune) på Høvik (Bærum kommune) eller i Strømstad (Sverige) Kan sendes med Posten. maler Lise Nicolaisen ARTIKKELEN ER HENTET FRA NORSK KUNSTNERLEKSIKON, I–IV, SOM BLE UTGITT 1982–86. FaktaboksLISE NICOLAISEN Nicolaisen, Karen Elise FØDT31. mai 1926, Oslo DØD9. januar 2009 Tyngden av N.s kunstneriske produksjon ligger i tiden etter 1965. På sin separatutstilling i 1967 viste hun arbeider i olje og akvarell, teknikker hun også senere har konsentrert seg om. Med lette, summariske strøk bygde hun opp sine lyriske naturstemninger innenfor en tradisjonell norsk landskapsoppfatning. Fargeskalaen var enkel og naturalistisk bestemt, men finstemt og blond. Av og til merkes en vilje til å stramme inn og konsentrere diffuse fargemasser med lineære aksenter. Akvarellene var fra første stund personlige og spontane studier, ofte med større koloristisk kraft enn maleriene og med en sikker utnyttelse av akvarellens tekniske muligheter. I 1970-årene ble malemåten rikere og mer nyansert. Fargen ble lagt på i tynne, laserende sjikt og fikk dermed malerisk liv, dybde og transparens. Landskapet var stadig det sentrale motiv, men ble etter hvert preget av N.s sans for overganger i naturen som skumring, solnedgang, og tilstander som tåke, dis eller vibrerende sollys. Lyset hyller landskapet inn, slik at alle detaljer går opp i en helhet. Overbevisende arbeider viste hun på utstillinger i midten av 70-årene, som Morgentåke og Høstmyr (1973, Riksgalleriet) og akvarellene Rimfrost (1973, Riksgalleriet) og Vårlys VI (1975, Nasjonalgalleriet, Oslo). I en del blomsterbilder er de kraftige fargeflekkene kulminasjoner i en rosa-grønnlig atmosfære. En luftig, blond fargeskala med forkjærlighet for svale blå-grønne og varme rødbrune toner er karakteristisk for N. i denne tiden. Mot slutten av 70-årene ble hennes fargeholdning mer abstrakt, ofte med én dominerende farge. Hun har anvendt dype mollklanger av brun-fiolett og blålig-grønt, mens enkelte bilder fra de senere år er malt i nyanser av bare rødt, eller av hvitt, nyansert fra varme til kalde toner. I en rekke bybilder fra Sør-Europa er hvite huskuber tegnet med fragmentariske linjer. I kontrast til det nyanserte hvite fargemiljø står mørke, skyggeaktig forenklede figurer. Interessen for komposisjonell oppbygning og abstrakte kvaliteter synes større enn i de tidligere diffuse og lysfylte naturstemningene. Familierelasjoner DATTER AV Ingrid Sigmundsen Reidar Nicolaisen GIFT MED Finn Christensen Utdannelse Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Carl von Hanno, Karl Høgberg og Karsten Lien 1943–45; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg, Aage Storstein og Per Palle Storm 1945–48. Stipender, reiser og utenlandsopphold Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1959; Henrichsens legat 1964; Tiedemanns legat 1967; Statens 3-årige arbeidsstipend 1974; Statens garantiinntekt fra 1977; Reiser til Paris 1950 og -58; Italia 1956 og -74; Jugoslavia 1974; Hellas 1976, -77 og -79; Portugal 1980 og -81. Stillinger, medlemskap og verv Tegnelærer Sagene skole 1949 og Huseby skole, Oslo 1950–52; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere, styremedlem og nestformann 1978–79; Medlem Norsk kulturråds innkjøpskomité 1978–80; vararepresentant Tilsynsrådet Kunstnernes Hus, Oslo 1979–82; medlem Riksgalleriets innkjøpskomité 1982–84. Offentlige arbeider Utsmykninger og verk i offentlige samlinger: Utsmykninger spisesalen Huseby skole, Oslo (oljemalerier 1951–52) Spisesalen Franzefoss bruk, Bærum (oljemalerier) Nasjonalgalleriet, Oslo Riksgalleriet Norsk kulturråd Oslo kommunes kunstsamlinger Norges Bank Kunst i Skolen Sandefjord og Sarpsborg kunstforeninger Utstillinger KOLLEKTIVUTSTILLINGER Høstutstillingen, 1963 Høstutstillingen, 1966 Høstutstillingen, 1969-1971 Høstutstillingen, 1973 Høstutstillingen, 1975-1976 Høstutstillingen, 1978 Sørlandsutstillingen, 1975 Sørlandsutstillingen, 1977 Østlandsutstillingen, 1979-1980 Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1961-1962 Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957 Høstmønstringen, Oslo Kunstforening, 1963 9+3 Oslokunstnerinner, Oslo Kunstforening, 1976 9 malerinner, vandreutstilling, 1978 Skandinavisk konst, Gall. Stockmann, Helsinki, 1981 Norska landskap, Gall. Plaisiren, Hässelby, Sverige, 1981 Grosse Kunstausstellung, Haus der Kunst, München, 1981-1982 GRUPPEUTSTILLINGER 5 malere, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1975 3 impresjonister, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1978 SEPARATUTSTILLINGER Larvik Kunstforening, 1949 Larvik Kunstforening, 1977 Gall. KB, Oslo, 1967 Christianssands Kunstforening, 1968 Gall. Per, Oslo, 1970 Gall. Per, Oslo, 1971 Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1972 Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1978 Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1981 Gall. Vingården, Gjøvik, 1973 Intimgalleri, Bergens Kunstforening, 1974 Gall. Moderne Kunst, 1974 Gall. Moderne Kunst, 1976 Gall. Moderne Kunst, 1979 Gall. Moderne Kunst, 1982 Lillestrøm Kunstforening, 1974 Ski Kunstforening, 1976 Gall. F 15, Moss, 1977 Gall. Koloritten, Stavanger Kunstforening, 1979 Gall. Charlie, Jessheim, 1980 Gall. Inger Blankenagel, München, 1981 Risør Kunstforening, 1981 Gall. Biggie, Stavanger, 1982 Porsgrunn Kunstforening, 1982 Gall. 59, Oslo, 1983 Gall. Pettersson, Tønsberg, 1983 Litteratur Kunst og Kultur, 1964, s. 62 Kunst og Kultur, 1964 Kunst og Kultur, 1967, s. 182 Kunst og Kultur, 1970, s. 187 Kunst og Kultur, 1972, s. 116, 126 Kunst og Kultur, 1975, s. 116 Kunst og Kultur, 1976, s. 50, 62, 183, 189 Kunst og Kultur, 1978, s. 193 (ill.) Kunst og Kultur, 1980, s. 115–16 (ill.) Egeland, E., i F 15 Kontakt, Moss, 1977, nr. 10 Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 562 Michelsen, R., i Nybrott, 12.03.1949 Mæhle, O., i Dagbladet, 03.02.1967 Parmann, ø., i Morgenbladet, 03.02.1967 Rosseland, I., i Vårt Land, 08.02.1967 Woll, G., i Arbeiderbladet, 21.03.1970 Parmann, ø., i Morgenbladet, 23.09.1971 Werenskiold, M., i Dagbladet, 22.09.1971 , Stabell, W., i Morgenavisen, 23.10.1974 Egeland, E., i Aftenposten, 14.09.1974 Flor, H., i Dagbladet, 28.02.1976 Hopstock, K., i Morgenbladet, 11.10.1977 Hopstock, K., i Morgenbladet, 26.09.1979 Agderposten, 16.01.1981, (ill.) Akershus Arbeiderblad, 23.01.1981, (ill.) Fædrelandsvennen, 11.06.1981, (ill.) Porsgrunns Dagblad, 15.04.1982, (ill.) Werenskiold, M., i Aftenposten, 29.10.1982, (ill.) Tønsbergs Blad, 22.11.1983 Artikkelinfo SKREVET AV: Anne Grete Ljøsne

Nesset Terrasse 32, 1407 Vinterbro

Prøv FINN levert, fra kr 75

Nå hjelper vi selger å sende varen til deg enten hjemmefra eller fra butikk

Annonseinformasjon

FINN-kode 164808292
Sist endret 4. des 2019 14:07

Rapporter annonse