Slik unngår du SMS-svindel

Slik unngår du SMS-svindel

- Skal du selge bilen bør du være ekstra obs, da denne svindelmetoden blir stadig mer utbredt i Norge, sier sikkerhetssjef i FINN.

Frem til nyttår 2017/2018 fantes det en egen betalingsløsning - Trygg betaling - på FINN. Denne tjeneste gikk ut på at dersom man skulle kjøpe noe fra en annen bruker på FINN, så kunne man sette over pengene på en konto FINN/Schibsted kontrollerte. Disse pengene ble frigitt til selger så fort kjøper hadde bekreftet at pakken/gjenstanden han/hun hadde kjøpt, var mottatt.

Denne løsningen fungerte dessverre ikke helt optimalt, og ble dermed lagt ned nyttår 2017/2018.

Brukes i SMS-svindel

Ifølge Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet og sikkerhet i FINN, er det imidlertid fortsatt en del FINN-brukere som ikke er klar over at betalingsløsningen er avviklet. Dette har personer med uærlige hensikter oppdaget, og flere har forsøkt (og forsøker) å utnytte det til svindel.

Og en av de vanligste svindelmetodene starter med SMS fra svindlere til brukere av FINN.

- De siste årene har svindel via SMS blitt stadig mer utbredt, også i Norge, og flere kjente merkevarer, deriblant FINN, har blitt (og blir) til tider utnyttet i forsøk på å lure penger eller personopplysninger fra privatpersoner, forklarer Gjefsen.

LES OGSÅ: Derfor bør du lage et unikt og sterkt nett-passord

Slik kan SMS-svindel på FINN se ut:

a) En ”kjøper” sender SMS og ber deg svare til en e-postadresse.

Se sms-eksempel nedenfor:

  • Swindel 1

b) "Kjøperen" ønsker at du skal svare via e-post. Som oftest foreslår ”kjøperen” at dere bruker FINN betalingsgaranti/betalingsløsning eller PayPal for overføring av pengene, og sender deretter en forfalsket e-post med kvittering hvor pengene er overført. Som selger bør du imidlertid aldri overføre penger til kjøper, “fraktselskapet” eller “penger til fortolling”, uten sikkerhet for at du faktisk har mottatt penger! Når de har e-postadressen din kan denne også bli brukt til phishing.

c) Dersom man svarer “kjøper” på mail får man ofte en henvendelse i likhet med denne:

  • Swindel 2

Hensikten med denne svindelen er at "kjøperen" vil overtale deg til å tro at man vil kjøpe gjenstanden som annonseres, og lure deg til å sende fra deg varene og / eller overføre penger.

d) Svindlerne vil deretter prøve å overbevise om at du har fått penger via FINNs gamle betalingsløsning, men i og med at denne tjenesten ikke finnes lenger, stemmer jo ikke dette.

Med andre ord er det svindelforsøk dersom man i dag mottar beskjed om at noen har betalt inn penger på FINN Betalingsgaranti og sender en falsk kvittering.

Nedenfor ser du eksempel på en falsk kvittering:

  • Swindel 3

e) Etter at man har mottatt denne mailen med "innbetaling" til FINN betalingsgaranti, vil svindlerne trolig prøve å overtale deg til å betale inn fraktkostnadene på en konto, eller sende varen, som oftest til utlandet (for eksempel Nigeria eller USA).

OBS: Har du mottatt en slik SMS bør du øyeblikkelig si fra til FINNs sikkerhetsteam på epost: forbrukertrygghet@finn.no og gjerne sende en kopi av SMS'en til oss. Deretter anbefaler vi at du sletter den.

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN

Slik vet du at SMS-en ikke er fra FINN

Men dersom du får en SMS som påstås å være fra FINN - hvordan skal du være hundre prosent sikker på at den ikke er det?

- Dersom du ikke har gjort noe som gjør at du forventer å få en SMS fra FINN - for eksempel lagt ut en annonse eller verifisert brukeren din, så er den ikke fra FINN. Dersom du likevel er usikker oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss før du gjør noe videre, sier Gjefsen, og legger til:

- Får du en SMS med beskjed om å fortsette dialogen på mail, så kan du også være ganske sikker på at det er et svindelforsøk. Dette gjør svindlere som oftest for å unngå sikkerhetssystemene FINN har på meldingstjenesten. Jeg ville også vært skeptisk hvis SMS-en kommer fra et utenlandsk nummer eller avsenderen er et "navn".

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal selge noe på FINN

- Bruk sunn fornuft på nett

Ifølge sikkerhetssjefen er det flere måter du kan beskytte deg mot svindel på, og den aller beste, er å bruke sunn fornuft.

- Det jeg kan si, er at dersom noe virker for godt til å være sant, så er det dessverre ofte det. Det er for eksempel lite trolig at en person som befinner seg i utlandet vil kjøpe en bil fra Norge usett. Norge er et forholdsvis dyrt land, og da er det lite trolig at noen vil kjøpe bilen, måtte betale penger for frakt og betale de avgifter de følger med å importere den i et annet land.

Dersom du får en SMS eller mottar andre henvendelser du frykter er svindel, har Gjefsen følgende råd til deg:

- Vi oppfordrer alle som opplever noe uønsket til å ta kontakt med oss. Vi prøver å forhindre at svindel forekommer, og dersom vi avdekker svindel prøver vi å forhindre at dette skjer med andre. Har du mottatt det du mistenker er en svindel-SMS, bør du øyeblikkelig si fra til FINNs sikkerhetsteam på epost: forbrukertrygghet@finn.no Send gjerne en kopi av SMS'en til oss. Deretter anbefaler vi at du sletter den.