Sikkerhet kontor Getty Images

Hva gjør FINN med svindelsaker?

Det er viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN og disse sikkerhetstiltakene gjør FINN for å sikre deg som forbruker.

Publisert 4. mars 2022 kl. 0.00

Nesten halvparten av oss er bekymret for svindel eller bedrageri på internett, viser tall fra Politiets innbyggerundersøkelse fra 2021 - og derfor tar FINN dette på største alvor.

De fleste har gode opplevelser ved å handle på FINN, men vi får daglig rapporteringer om svindel. Den vanligste formen for svindel på FINN.no er at noen annonserer en gjenstand man ikke har, eller "selger" samme vare til flere personer og lurer noen til å forskuddsbetale for denne varen. Dette er gjerne populære og lett omsettelige gjenstander, for eksempel mobiltelefoner. I sjeldnere tilfeller skjer det større svindler,

FINNs sikkerhetstiltak

Sikkerhetssjef i FINN, Geir Petter Gjefsen, forteller at alle svindelsaker blir behandlet av våre konsulenter.
- Når vi mottar henvendelser om noen som har blitt utsatt for en kriminell handling, oppfordrer vi de alltid til å anmelde forholdet til politiet. Vi synes det er svært alvorlig dersom noen blir utsatt for et ran, og det er selvfølgelig noe vi vil hjelpe politiet med dersom de tar kontakt. Vi bruker også den informasjonen vi mottar for å prøve å forhindre at det skal skje igjen, for eksempel med oppdatering av våre systemer eller innføring av nye sikkerhetstiltak.

Sikkerhetstiltakene FINN har er blant annet at vi oppfordrer alle til å ha en verifisert bruker, der man bank-ID verifiserer FINN-brukeren. Dette er både en trygghet for våre brukere og i vårt sikkerhetsarbeid, da vi med større sannsynlighet kan si hvem som er annonsør. Vi har også gjort det slik at man nå må være bank-ID verifisert for å ta kontakt med en annonsør som har en annonse i kategorien ønsket kjøpt. Andre sikkerhetstiltak er å kreve at en bruker er innlogget på FINN for å sende en melding til annonsør via meldingstjenesten til FINN. For å se telefonnummer som er registrert i en annonse må man både være innlogget og SMS-verifisere.

Dersom det oppdages svindelforsøk som kan ramme mange, vil FINN også kunne legge ut skriftlige advarsler på nettsiden.

- Vi vurderer fortløpende de sakene som kommer inn til oss, og om vi kan gjøre noe for å forebygge eller hindre svindel. Dersom vi oppfatter at det er mange som opplever dette, vil vi for eksempel kunne samarbeide med politiet for å se om det er noe konkret vi kan gjøre. Det kan også være aktuelt å gå ut med advarsler, forteller Gjefsen.

Ser du noe mistenkelig? Kontakt kundesenteret.

Dersom du ser noe du synes virker som en mistenkelig annonse, er det mulig å rapportere dette inn til oss via funksjonen “Rapporter annonse” som finnes på alle annonser. Dersom du er bekymret for at du er i ferd med å bli svindlet, oppfordres du til å ta direkte kontakt med kundesenteret til FINN.no.

Dette gjelder også dersom du får en henvendelse som høres for god ut til å være sann.

- FINNs kundesenter, som vi i sikkerhetsteamet er del av, er tilgjengelig syv dager i uken, og bidrar med å undersøke tips, svare på spørsmål fra brukere og følge med på unormal aktivitet på FINN.no, forteller Gjefsen:

Gode råd for handel på FINN

Ellers har Gjefsen følgende sikkerhetsråd til deg som er bruker av FINN eller andre nettbaserte butikker/markedsplasser: