Slik unngår du SMS-svindel på FINN

Slik unngår du SMS-svindel på FINN

- Det skjer ikke ofte, men det er likevel viktig å være klar over hva slags svindelmetoder som benyttes, slik at man kan unngå å bli lurt, sier Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef i FINN.

Publisert 28. oktober 2019 kl. 14.03

Som Norges største markedsplass på nett, er sikkerhet noe vi i FINN tar på største alvor. Derfor har vi et eget, dedikert sikkerhetsteam, som blant annet samarbeider tett med politiet.

- Hvert år blir det publisert millioner av annonser på FINN.no. I de aller, aller fleste av disse handlene går ting for seg akkurat som de skal, men i noen tilfeller, som ellers i samfunnet, så er det noen som blir utsatt for en uønsket hendelse, forteller Geir Petter Gjefsen, som er sikkerhetssjef og ansvarlig for forbrukertrygghet i FINN. Han har følgende oppfordring til alle som besøker markedsplassen:

- Generelt sett kan jeg si at det viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN, og jeg har inntrykk av at de aller fleste føler seg trygge. Men jeg vil oppfordre alle som opplever noe uønsket til å ta kontakt med oss.

Har du noe du ønsker å rapportere? Bruk funksjonen “Rapporter annonse” på selve annonsen, eller ta kontakt med sikkerhetsteamet på epost: forbrukertrygghet@finn.no

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN

SMS-svindel på FINN

De siste årene har svindel via SMS blitt stadig mer utbredt, også i Norge, og flere kjente merkevarer, deriblant FINN.no, har blitt (og blir) til tider utnyttet i forsøk på å lure penger eller personopplysninger fra privatpersoner.

Ifølge sikkerhetssjef Geir Petter Gjefsen, er det derfor smart å være kjent med de ulike svindelmetodene som finnes, slik at du kan slette disse SMS-ser dersom du (mot all formodning) skulle være så uheldig å få de.

Svindelmetode 1: En ”kjøper” sender SMS og ber deg svare til en e-postadresse.

Svindelmetode 2: Du mottar en SMS fra noen som gir seg ut for å være FINN og blir bedt om å klikke på en lenke.

Svindelmetode 3: Du får en SMS fra "FINN" der du informeres om at du har vunnet f.eks en iPhone.

Se mer info om hver av disse SMS-svindelmetodene nedenfor:

Svindelmetode 1:

En ”kjøper” sender SMS og ber deg svare til en e-postadresse.

Se sms-eksempel nedenfor:

Når de har e-postadressen din kan denne også bli brukt til phishing.

Dersom man svarer “kjøper” på mail får man ofte en henvendelse i likhet med denne:

Svindlerne vil deretter prøve å overbevise om at du har fått penger via FINN Betalingsgaranti. FINN Betalingsgaranti er en tjeneste FINN tidligere hadde, men som er avviklet.

Med andre ord er det svindelforsøk dersom man i dag mottar beskjed om at noen har betalt inn penger på FINN Betalingsgaranti og sender en falsk kvittering.

Nedenfor ser du eksempel på en falsk kvittering:

Etter at man har mottatt denne mailen med "innbetaling" til FINN betalingsgaranti, vil svindlerne trolig prøve å overtale deg til å betale inn fraktkostadene på en konto, eller sende varen, som oftest til utlandet (for eksempel Nigeria eller USA).

Har du mottatt en slik SMS bør du øyeblikkelig si fra til FINNs sikkerhetsteam på epost: forbrukertrygghet@finn.no og gjerne sende en kopi av SMS'en til oss. Deretter anbefaler vi at du sletter den.

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal selge noe på FINN

Svindelmetode 2:

Du mottar en SMS fra noen som gir seg ut for å være FINN og du blir bedt om å klikke på en lenke. I dette tilfellet sender svindlere falske SMS for å prøve å få mottakeren til å gi fra seg brukernavn og passord, eller kredittkortinformasjon.

SMS'ene kan for eksempel inneholde informasjon, der det opplyses om at "FINN" har stanset en av dine annonser, og ber deg om å gå til en nettside (via lenke) for å ordne opp i dette. Om man trykker på lenken i SMS'en kommer man til en falsk innloggingsside, og dersom man fyller ut e-post og passord vil uvedkommende få tilgang til brukerkontoen din.

HUSK; FINN vil aldri sende SMS med beskjed om at annonsen din er tatt av nett!

Et annet eksempel på hva som kan stå skrevet i en slik SMS:

"Kära «ditt navn»,

Jeg tar kontakt fordi min kollega Felix har forsøkt å få kontakt med deg de siste 7 dagene uten å lykkes - kanskje det er noe galt med din email (oppgir din e-post).

Vennligst svar på disse spørsmålene ved å klikke her, så vi får mulighet til å gi deg kompensasjon.

Med vennlig hilsen,

Leon Halden

Kundeservice representant, FINN.NO"

Har du mottatt en slik SMS bør du øyeblikkelig si fra til FINNs sikkerhetsteam på epost: forbrukertrygghet@finn.no og gjerne sende en kopi av SMS'en til oss. Deretter anbefaler vi at du sletter den.

Svindelmetode 3:

SMS fra "FINN" der du informeres om at du har vunnet f.eks en iPhone.

Dette er et tilfelle av svindel der noen har laget en SMS som skal se ut som den er fra FINN.

Vi anbefaler derfor at du ikke klikker på linken og sletter denne SMS'en du har mottatt.

Her ser du et eksempel på dette:

Vi ber deg også være oppmerksom hvis du mottar en sms med følgende innhold:

Har du mottatt en slik SMS, så er den ikke fra FINN. Vi anbefaler at øyeblikkelig sier fra til FINNs sikkerhetsteam på epost: forbrukertrygghet@finn.no og send gjerne en kopi av SMS'en til oss. Deretter anbefaler vi at du sletter den.