I disse tilfellene kan du klage på et bruktkjøp

I disse tilfellene kan du klage på et bruktkjøp

Det er sikkert mange som har gjort et bruktkjøp de ikke er fornøyde med. Mange er ikke klar over at de har mulighet til å klage. Her får du de beste rådene.

Publisert 28. oktober 2019 kl. 13.05

Har du opplevd at et brukt skap du har kjøpt mangler en viktig del, eller at den brukte vaskemaskinen du kjøpte, og som skulle være relativt ny, ikke fungerer som den skal?

Da kan det være greit å vite at når du kjøper et brukt produkt fra en privatperson, så har du faktisk to års reklamasjonsrett etter kjøpsloven.

Ifølge Forbrukerrådet må produktet du har kjøpt være vesentlig dårligere enn det du kunne forvente for at du skal ha grunn til å klage, og du bør helst ha dokumentert salget med en form for skriftlig kontrakt.

-Vi gjør alt vi kan for at FINN.no skal være et trygt og godt sted å handle. Men skulle du oppleve å kjøpe en vare du er misfornøyd med, er det gull verdt å vite at du har muligheten til å klage til personen du kjøpte produktet fra. Mange nordmenn er ikke klare over at de har denne retten når de handler brukte ting, sier produktdirektør for FINN Torget, Kathrine Opshaug Bakke.

LES OGSÅ: Slik unngår du SMS-svindel på FINN

Slik klager du på et produkt du har kjøpt brukt

Når et produkt ikke fungerer som det skal, må du først klage til selger. Forbrukerrådet anbefaler at du sender skriftlig klage og har laget flere ferdige klagebrev du enkelt kan fylle ut.

Leder av Forbrukerdialog, avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester i Forbrukerrådet, Pia C. Høst sier varen må være vesentlig dårligere enn det du kunne forvente for at du skal ha grunn til å klage.

-Kjøper du en vare av en privatperson så kan du ikke forvente samme grundige informasjon som du kan av en profesjonell selger. Samtidig skal du ikke bli lurt, sier Høst.

Sjekk med egne øyne og inngå skriftlig avtale når du kjøper

Kjøper du av en privatperson så er det beste å møte folk ansikt til ansikt, slik at du kan undersøke varen før du slår til. Dessverre er ikke det ikke alltid mulig. Da er det viktig å benytte seg av trygge betalingsløsninger og ikke betale på forhånd.

I tillegg bør man alltid inngå en skriftlig avtale når man kjøper og selger på bruktmarkedet.

-For å slippe konflikter i ettertid er det veldig lurt å inngå en skriftlig avtale, gjerne en enkel avtale på e-post. Få med pris og eventuelle feil på den brukte varen. Når det blir konflikt mellom privatpersoner er dokumentasjon ofte et problem. Blir det ord mot ord så kan det være vanskelig å komme noen vei, sier Pia C. Høst i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN

Husk å klage innen rimelig tid

Det er også viktig at klagen blir gjort innen rimelig tid. Man bør derfor alltid undersøke varen nøye så fort man har mottatt den, og melde fra så fort man evt. oppdager et problem.

Gjør du ikke dette, risikerer du at du mister klageretten din.

Dersom selgeren avviser klagen din og du ikke er enig i dette, eller du ikke får svar på klagen, kan du ta den videre til Forbrukerrådet.

Her kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for å ta saken til mekling.

Dersom man ikke finner en løsning her heller, kan saken tas videre til Forbrukerklageutvalget, som kan fatte bindende avgjørelse.

LES OGSÅ: Slik ser du om antikviteter er ekte

Disse punktene kan påvirke klagen din:

- Den du kjøper fra skal ha muligheten til å rette opp i feilen, det vil si enten skaffe deg en ny vare eller tilby et prisavslag. Er det en stor feil, det vil si i dette tilfellet en godt brukt vare, så vil du ha rett på pengene tilbake. Er det små tegn til bruk så er et lite prisavslag en grei løsning, sier Pia C. Høst i Forbrukerrådet.

Dersom salgsavtalen blir avbrutt kan du ha krav på økonomisk kompensasjon om du lider tap på grunn av dette.

Slik reduserer du faren for et bomkjøp

Pia C. Høst hos Forbrukerrådet sier det tryggeste man kan gjøre, er å sjekke produktet med egne øyne før man kjøper.

-Kjøper du av en privatperson så er det best å møte folk ansikt til ansikt, slik at du kan undersøke varen før du slår til. Dessverre er ikke det alltid mulig. Da er det viktig å benytte seg av trygge betalingsløsninger og ikke betale på forhånd.

-For å slippe konflikter i ettertid er det veldig lurt å inngå en skriftlig avtale, gjerne en enkel avtale på e-post. Få med pris og eventuelle feil på den brukte varen. Når det blir konflikt mellom privatpersoner er dokumentasjon ofte et problem. Blir det ord mot ord så kan det være vanskelig å komme noen vei, sier hun.

Se senger til salgs på FINN her!

FINN luker vekk useriøse annonsører

FINN ønsker at alle brukere skal kunne handle trygt, og derfor konstant på jakt etter useriøse tilbydere.

Arbeidet består både av en automatisk kontroll av alle annonser og manuell sjekk av innsendte tips.

Leder for forbrukertrygghet hos FINN, Geir Petter Gjefsen, oppfordrer alle som oppdager annonser de oppfatter som useriøse, til å melde fra.

I tillegg ber han brukerne være kritiske når de går gjennom en annonse og ikke nøle med å be om kvittering eller ytterligere opplysninger.

-Spør alltid selger flere spørsmål om varen du skal kjøpe, og dersom det gis uttrykk av at varen er ny, kan man spørre etter kvittering og spørre om grunnen til at den som selger velger å selge en helt ny vare.

-Det er kjedelig å ende opp med å kjøpe piratkopier når du er ute etter ekte vare, så gjør undersøkelser både rundt varen og pris på varen, sier han.

LES OGSÅ: Søketriksene du bør kunne på FINN