Disse sikkerhetstiltakene gjør FINN for å sikre deg som forbruker

Disse sikkerhetstiltakene gjør FINN for å sikre deg som forbruker

- Det er viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN, sier Geir Petter Gjefsen, ansvarlig for Forbrukertrygghet

Publisert 28. oktober 2019 kl. 14.14

1 av 3 nordmenn er i meget eller ganske stor grad bekymret for å bli utsatt for nettsvindel, viser en innbyggerundersøkelse gjennomført av Politiet for 2017.

Ifølge undersøkelsen har bekymringen for nettsvindel økt fra 29 prosent i 2016 til 32 prosent i 2017, og er altså den hendelsen flest av oss er engstelige for, noe som kan ha sammenheng med at det har blitt mer utbredt og omtalt i mediene.

Svindel på FINN

Som Norges største markedsplass på nett er sikkerhet noe FINN.no tar på største alvor. Derfor har vi også et eget, dedikert sikkerhetsteam, som blant annet samarbeider tett med politiet.

- I 2017 ble det publisert nesten 7,5 millioner annonser på FINN.no. I de aller, aller fleste handlene går ting for seg akkurat som de skal, men i noen tilfeller, som ellers i samfunnet, så er det noen som blir utsatt for en uønsket hendelse, forteller Geir Petter Gjefsen, ansvarlig for Forbrukertrygghet i FINN.

Han har følgende oppfordring til alle som besøker FINN:

- Generelt sett kan jeg si at det viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN, og jeg har inntrykk av at de aller fleste føler seg trygge. Men jeg vil oppfordre alle som opplever noe uønsket til å ta kontakt med oss.

Den vanligste formen for svindel på FINN.no er at noen annonserer en gjenstand man ikke har, og lurer noen til å forskuddsbetale for denne gjenstanden. Dette er gjerne populære og lett omsettelige gjenstander, for eksempel mobiltelefoner. I sjeldnere tilfeller skjer det større svindler, og TV 2 har blant annet omtalt et tilfelle, der en gruppe kriminelle fra Østlandet har spesialisert seg på å svindle private bilselgere fra rundt om i landet, blant annet via FINN.no.

Innfører nye sikkerhetstiltak

Ifølge Gjefsen er den typen svindel TV 2 har omtalt, noe som forekommer sjelden på FINN.no. Likevel er det noe sikkerhetsteamet følger nøye med på.

- Når vi mottar henvendelser om noen som har blitt utsatt for en kriminell handling, oppfordrer vi de alltid til å anmelde forholdet til politiet. Vi synes det er svært alvorlig dersom noen blir utsatt for et ran, og det er selvfølgelig noe vi vil hjelpe politiet med dersom de tar kontakt. Vi bruker også den informasjonen vi mottar for å prøve å forhindre at det skal skje igjen, for eksempel med oppdatering av våre systemer eller innføring av nye sikkerhetstiltak, sier han:

- Av de nyeste tiltakene har vi blant annet innført verifisert bruker, der man bank-ID verifiserer brukeren. Dette er både en trygghet for våre brukere og i vårt sikkerhetsarbeid, da vi med større sannsynlighet kan si hvem som er annonsør. Vi har også gjort det slik at man nå må være bank-ID verifisert for å ta kontakt med en annonsør som har en annonse i kategorien ønsket kjøpt. Andre sikkerhetstiltak vi har gjort i nyere tid er å kreve at en bruker er innlogget på FINN for å sende en melding til annonsør via meldingstjenesten til FINN. For å se telefonnummer som er registrert i en annonse må man både være innlogget og SMS-verifisere.

Dersom det oppdages svindelforsøk som kan ramme mange, vil FINN.no også kunne legge ut skriftlige advarsler på nettsiden.

- Vi vurderer fortløpende de sakene som kommer inn til oss, og om vi kan gjøre noe for å forebygge eller hindre svindel. Dersom vi oppfatter at det er mange som opplever dette, vil vi for eksempel kunne samarbeide med politiet for å se om det er noe konkret vi kan gjøre. Det kan også være aktuelt å gå ut med advarsler, forteller Gjefsen.

Kontakt kundesenteret hvis du er mistenksom

Dersom du ser noe du synes virker som en mistenkelig annonse, er det mulig å rapportere dette inn til oss via funksjonen “Rapporter annonse” som finnes på alle annonser. Dersom du er bekymret for at du er i ferd med å bli svindlet, oppfordres du til å ta direkte kontakt med kundesenteret i FINN.no.

Dette gjelder også dersom du får en henvendelse som høres for god ut til å være sann.

- FINNs kundesenter, som vi i sikkerhetsteamet er del av, er tilgjengelig syv dager i uken, og bidrar med å undersøke tips, svare på spørsmål fra brukere og følge med på unormal aktivitet på FINN.no, forteller Gjefsen:

- I tillegg til vår egen ekspertise, får vi også god hjelp fra mange engasjerte FINN-brukere med spesialkompetanse på alt fra piratkopierte kikkertsikter til ulovlig hundeimport.

Bruk sunn fornuft i forbindelse med all netthandel

Ellers har Gjefsen følgende sikkerhetsråd til deg som er bruker av FINN eller andre nettbaserte butikker/markedsplasser:

1. Bruk sunn fornuft

- Vær ekstra på vakt dersom du kommer over et tilbud som er for godt til å være sant, eller du får en følelse av at noe ikke stemmer.

2. Gjør undersøkelser rundt den du skal handle med.

- Dersom du handler med en verifisert bruker vet FINN hvem sin BankID som har blitt benyttet for å verifisere den aktuelle brukerkontoen, selv om det kan stå bare fornavnet til selgeren i annonsen.

3. Ikke forskuddsbetal som kjøper, og vær sikker på at du får pengene dine som selger

- Vi oppfordrer kjøpere til å ikke forskuddsbetale. Det er mye bedre med personlig oppmøte, eller om man kan få noen man kjenner til å hente varen. Som selger bør du være helt sikker på at du faktisk har fått pengene før du gir fra deg varen. Det er mulig å forfalske en kvittering eller overførsel, eller på andre måter prøve å overbevise at man har satt over penger uten at det faktisk skjer.

4. Vær forsiktig med personlige opplysninger

- Gi aldri kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede.

5. Ikke ha med deg mye kontanter

- Ved salg av dyre gjenstander kan det være lurt å ikke ha med seg mye kontanter, da er det for eksempel tryggere å bruke VIPPS (straksbetaling) når man møtes.

Har du flere spørsmål relatert til trygg handel, har FINN.no utarbeidet egne Retningslinjer for trygg netthandel, hvor du kan få flere gode råd. Disse finner du her!

Du kan også ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 22 86 44 10 eller sikkerhet@finn.no

I tillegg til politiet, samarbeider vi også tett med andre offentlige etater - som forbrukermyndigheter, Mattilsynet og Statens legemiddelverk, for å avdekke straffbare forhold og for å sikre at annonsene i FINN er i samsvar med lover og forskrifter.