5 sikkerhetstips til deg som skal selge noe på FINN

5 sikkerhetstips til deg som skal selge noe på FINN

FINNs sikkerhetssjef deler sine viktigste råd for å unngå svindel i forbindelse med salg på markedsplassen.

Publisert 28. oktober 2019 kl. 13.52

Som Norges største markedsplass på nett, er sikkerhet noe FINN.no tar på største alvor. Derfor har vi et eget, dedikert sikkerhetsteam, som blant annet samarbeider tett med politiet.

- Hvert år blir det publisert millioner av annonser på FINN.no. I de aller, aller fleste av disse handlene går ting for seg akkurat som de skal, men i noen tilfeller, som ellers i samfunnet, så er det noen som blir utsatt for en uønsket hendelse, forteller Geir Petter Gjefsen, som er sikkerhetssjef og ansvarlig for forbrukertrygghet i FINN.

Han har følgende oppfordring til alle som besøker markedsplassen:

- Generelt sett kan jeg si at det viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN, og jeg har inntrykk av at de aller fleste føler seg trygge. Men jeg vil oppfordre alle som opplever noe uønsket til å ta kontakt med oss.

Har du noe du ønsker å rapportere? Ta kontakt med sikkerhetsteamet på epost: forbrukertrygghet@finn.no

Les mer om hvordan sikkerhetsteamet i FINN jobber for å holde markedsplassen trygg.

Vær obs når du selger

Både når du kjøper og selger noe på FINN, er det smart å være litt på vakt og følge noen regler for trygg netthandel.

Nedenfor får du sikkerhetssjef Geir Petter Gjefsens beste råd til deg som skal selge noe til noen andre på FINN:

1. Ikke gi fra deg varen uten å være sikker på at du har fått penger

Vær helt sikker på at du har fått pengene før du gir fra deg varen. Svindlere kan prøve å overbevise deg om at de har satt inn penger ved hjelp av falske kvitteringer eller utnyttelse av systemer som VIPPS, så vær helt sikker på at pengene har kommet inn på kontoen din før du gir fra deg varen.

Ikke la deg lure av en mail fra “Kundeservice” som sier det er problemer med systemet, eller bare et skjermbilde av at en betaling er lagt til forfall. Det eneste sikre er penger som faktisk er på kontoen din.Vi har sett en del tilfeller der svindlerne har forfalsket kvittering fra “FINN betalingsgaranti”, men denne løsningen ble lagt ned i begynnelsen av 2018.

2. Ikke ta dialogen ut fra FINN sine systemer

Vær skeptisk dersom du får en SMS om å ta kontakt på mail. Svindlere ønsker ofte å ta dialogen ut fra systemene til FINN, slik at de ikke blir avslørt.

Unnskyldninger, som at man jobber offshore eller er utenlands og derfor må ta dialogen på mail, er vanlig metode for de med uærlige hensikter.

3. Vær forsiktig med personlige opplysninger

Gi aldri kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede.

Dersom man selger dyre gjenstander kan det være lurt å tenke gjennom om det er fornuftig å skjule opplysninger som navn og/eller adresse, slik at man ikke får uønsket besøk hjemme som er ute etter å ta med seg gjenstanden som selges.

4. Er tilbudet for godt til å være sant?

Om man stikker fingeren litt i jorda og tenker seg om er det lite trolig at noen er villig til å kjøpe en sofa på FINN i Norge og få den fraktet til Storbritannia, eller at noen i Nigeria er villige til å kjøpe en bunad. Norge er et forholdsvis dyrt land i utgangspunktet, så sjansen er ganske liten for at noen utenfor Norge skal kjøpe en gjenstand og få den fraktet ut av landet.

En vanlig svindelmetode er at noen tar kontakt med selger og viser interesse for gjenstanden. Svindlerne overbeviser selger om at de har betalt inn penger for gjenstanden som selges, inkludert frakt, og deretter prøver de å overbevise deg om at du må betale fraktkostnadene til fraktselskapet (som i virkeligheten er svindlerne).

5. Vær skeptisk til SMS eller mail fra “FINN” som ber deg logge på med brukernavn og passord

En vanlig svindelmetode er å sende ut SMS eller mail som utgir seg for å være fra FINN, med en lenke til en falsk innloggingsside. Hensikten med dette er at svindlerne ønsker at du skal fylle inn brukernavn og passord slik at de får tilgang til brukerkontoen din, også kalt SMishing eller phishing. Eksempler på budskap vi har sett i slike SMS’er eller eposter kan være at du har penger til gode, at annonsen din er stoppet, eller at du har to like annonser ute.

Hvis du vil være helt sikker på at du er på FINN.no, kan du skrive www.finn.no inn i nettleseren din manuelt og logge inn med brukernavn og passord.

Vi oppfordrer alle som opplever noe uønsket på FINN om å si ifra til oss, og dersom det har skjedd noe straffbart oppfordrer vi til å anmelde forholdet til politiet.

OBS. Skal du kjøpe noe på FINN? Les våre sikkerhetstips her!