Flyttemelding illustrasjon

FINN flytter til skyen!

La oss forklare deg hvordan - og hvorfor det er helt trygt.

Publisert 11. september 2020 kl. 10.01

Hva: FINN flytter 🚚

Hvor: til skyen ☁️

Når: fra midnatt 15. september til morgenen 16. september 🗓

Hvorfor: datasentrene våre har blitt for små for den stadig økende trafikken til FINN.no 💾

Kort fortalt, dette skjer:

Hele FINN.no flyttes fra datamaskiner som kjører i vårt nåværende datasenter til en skyløsning med andre datamaskiner eid og driftet av Google. En såkalt migrering. I migreringsperioden vil FINN.no være helt nede. Det betyr at du verken kan kjøpe, selge, titte, lagre, sjekke statistikk, lese artikler, bestille, booke, scrolle, sammenligne eller alt det andre du pleier å gjøre på FINN.

Etter migreringen skal FINN fungere på akkurat samme måte som du er vant til fra før. Hvis du opplever litt rusk i maskineriet oppfordrer vi deg til å melde dette inn til Kundesenteret. På den måten får du gode svar, og vi får mulighet til å rette opp!

Litt lenger fortalt, for den mer teknisk interesserte:

Skyløsningen fra Google gir FINN bedre muligheter til å skalere utvikling og trafikk enn hva vi får ved å fortsette med nåværende infrastruktur. Vi vil lettere kunne skalere opp våre krav til datamaskinkapasitet for å bygge enda bedre og mer brukervennlige markedsplasser i tiden som kommer. Det vil også være lettere for oss å skalere for økt trafikkmengde fra brukerne våre.

Hvorfor alt på én gang?

Fordi å ta ting stegvis vil ta for lang tid, øke kompleksiteten på selve flyttingen og påvirke stabiliteten til FINN.no over et lengre tidsrom.

Er dette trygt for meg, lurer du?

Absolutt, sier vi! I flytteprosessen er dine data sikret med kryptering som vil forhindre at uvedkommende kan få tilgang til dem. All data som FINN nå har lagret i eget datasenter vil fremover være lagret hos Google. Google er en partner som FINN har databehandleravtale med, og som er forpliktet til å etterleve gjeldende lovverk rundt GDPR. Rent fysisk vil FINN-data lagres i Googles datasentre i Finland, og under transport dit vil all data være ende-til- ende-kryptert for å ivareta datasikkerheten til FINN og brukerne våre.

Lurer du på noe mer?

Dersom du har spørsmål eller ønsker mer informasjon kan du ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 22 86 44 10 eller på chat på via knappen under. Kundesenteret har utvidede åpningstider fra 16.-18. september fra kl. 9.00-23.00. Du kan også snakke direkte med din kundekontakt i FINN eller Schibsted.