Onlineshopping2

Varer på døren, takk!

Pandemien satte virkelig fart på netthandel i Norge. Netthandelen eksploderte, samtidig som forbrukerne jakter sømløse handleopplevelser fra sofakroken. Nå vil forbrukerne ha samme service, uavhengig av om de handler nytt eller brukt.

De fleste husker månedene i lockdown. Med stengte butikker, begrensninger og smittevern scrollet vi oss gjennom nettbutikkene med mulighet for å få levert hele verden hjem på døra. Vi bestilte dagligvarer fra Oda, hengekøyer fra Fjellsport og bøker fra Bookis.

– Pandemien skapte et behov blant folk, som igjen stilte krav til at det ble enda enklere og smidigere å bestille ting på nett. I Norge har netthandel av både nye og brukte varer hatt en enorm vekst. Da pandemien roet seg og samfunnet kom sakte tilbake til normalen, så vi tydelig at vanene våre er endret, sier Kathrine Opshaug Bakke, som er bruktmarkedsekspert og produktdirektør i FINN.

Bruktmarkedet har blitt en enda større del av dagliglivet og vi er blitt mer sirkulære. Både nytt og brukt levert på døra akselererte under pandemien, og laget nye vaner. Ganske raskt forventet vi at det skulle være like lett å kjøpe brukt som nytt. Disse forventningene resulterte i enorm trøkk hos hjemleveringstjenester som Helt Hjem.

Enkelt og effektivt
Helt Hjem er en tjeneste hvor privatpersoner kan sende varer direkte fra egen dør.
– Vi ser tydelig at alle brukere, men mest de yngre, forventer at kjøpsopplevelsen skal funke helt sømløst. Hånd i hånd med at «alle» ville selge unna fra loft og kjeller har forenklet frakt og logistikk gjort mye positivt for brukthandelen, sier Anne Stine Talseth i Helt Hjem.

– Brukerne forventer enkle, effektive og trygge tjenester og løsninger hvor man får en komplett handleopplevelse. De ønsker enkel og trygg betaling, og vil få ting levert - helst på døra hjemme, sier Kathrine Opshaug Bakke. I år har FINN torget derfor lansert en integrert løsning, Fiks ferdig - for frakt og betaling, som gjør det enklere for folk å ta smarte valg og handle brukt.

– Men Fiks ferdig får du en enkel og trygg handleopplevelse. Dette er utrolig viktig for oss å ha på plass, særlig for å få enda flere til å vurdere brukt foran nytt, sier hun.

  • Pakkelevering

Voldsom vekst i netthandel
Pandemien resulterte imidlertid ikke bare i en enorm vekst for bruktmarkedet på FINN og hjemleveringstjenester. Nedstengingen av samfunnet gjorde at utviklingen i netthandel generelt akselererte i en hastighet man ikke hadde sett maken til.

Ifølge rapporten “Varehandelens utvikling i 2021” fra NHO Service og Handel økte netthandel med 19,1 prosent i 2021, mens handel i fysiske butikker økte med 3,3 prosent.

– Pandemien har endret våre handlevaner. Netthandelen i rene nettbutikker i Norge økte 60 prosent, hvorav 19 prosent i 2021. Den videre utviklingen er spennende å følge, for her ser vi både mange innovative tekniske løsninger for sømløs netthandel, og nye ideer på både effektive leveranser og enkle retur i emning. Dette tror vi vil få betydning fremover for netthandelens utvikling, har Linda Vist, bransjedirektør, handel, tidligere uttalt i forbindelse med rapporten.

De “nye” butikkene
Et annet resultat av det økte behovet for skreddersøm-tilpassede tjenester innenfor netthandel, er oppblomstringen av digitale nisjeaktører. Det har blitt et helt nytt marked for denne typen tjenester.

– Vi ser at brukthandelskonsepter som feks. Bookis, Vandre og Tise, øker i rekordfart, sier bruktmarkedsekspert i FINN, Opshaug Bakke. Mens Bookis er et slags FINN for bøker, er Vandre en gjenbruksplattform for merkevarer i sports- og friluftsbransjen.

– Det interessante med disse konseptene er at de er relativt smale, men de har vært dyktige på å gjøre det veldig enkelt og smidig innenfor en kategori. Det vil bli en økende trend fremover med denne typen nisjesteder – og felles for oss alle er forbrukernes forventninger om effektive og sømløse tjenester og leveranser, mener Opshaug Bakke.

Til info: Bookis og Helt Hjem er tjenester eid av Schibsted