Birgersdotter 0653

2019: To av tre norske mødre har kjøpt brukte klær til barna sine

Bevisste mødre er helt klart med på å løfte bruktmarkedet, og vi tror dette, sammen med økt tilgjengelighet og høyere aksept for gjenbruk kommer til å gjøre det enda vanligere med brukte kleskjøp, mener bruktmarkedsekspert i FINN.

Fra januar til april 2019 ble det lagt ut 428 714 nye annonser i kategorien “klær, kosmetikk og tilbehør" på FINN torget, det er en økning på nesten 15 prosent fra samme periode i 2018. Også antall besøk til FINN torget øker kraftig. I april 2019 hadde Torget en million flere besøk, enn året før.

- Det er et helt tydelig ønske blant folk om å bruke – og kaste – mindre. Forbrukerne vil bidra til å gjør verden til et bedre sted, og brukthandel er et enkelt og fint grep for en mer bærekraftig livsstil, sier bruktmarkedsekspert og produktdirektør på Torget, Kathrine Opshaug Bakke.

Hun trekker frem aksepten rundt brukte kjøp til barn, som et godt eksempel på bra utvikling av bruktmarkedet.

- Vi vil ha skikkelige ting og god kvalitet til barna våre. Samtidig ser vi at barna vokser fort, har et forbruk som ofte krever bytte av utstyr, og at det er sløseri å kjøpe alt nytt hver gang du trenger noe til poden. Det er ingen skam å gå til bruktmarkedet, snarere tvert imot, sier Opshaug Bakke.

De mest populære merkene å søke på innen klær og tilbehør fra januar til april 2019, har vært Louis Vuitton, Gucci, Ganni, Chanel og Moncler. Men det er ikke bare luksusmerkene som er populære.

Ønsker Tise velkommen
I 2018 ble det lagt ut godt over en million annonser i kategorien «klær, kosmetikk og tilbehør » på FINN torget. Foreldre og barn-kategorien er blant de aller mest populære annonsekategoriene på Torget. I 2018 ble det lagt ut 1,2 millioner annonser innen Foreldre og barn. Det er 200 000 flere annonser enn i 2017.

- Aksepten for å kjøpe brukte klær bare vil øke fremover. I tillegg har det vært positivt for hele bruktmarkedet at nye og unge aktører som Tise kommer på banen og bidrar til å heve statusen på brukte klær, sier Opshaug Bakke.

Et smartere forbruk
Hele åtte av ti nordmenn sier at deler av egen garderobe er overflødig og at de egentlig ikke har bruk for en del av plaggene de eier. Halvparten sier at barna deres har en overflødig garderobe. Det viser FINNs bruktmarkedsundersøkelse for 2019 som er gjennomført av Opinion (1 MB PDF).

- Flere av oss innser at vi rett og slett har for mye ting, og vi ser også at stadig flere begynner å endre forbruket til en mer bærekraftig livsstil. Vi kjøper fortsatt mye nytt, men mange sier samtidig at de er opptatt av å ta vare på tingene sine, slik at de har lang levetid, sier Opshaug Bakke.

Ta vare på det du har
Bruktmarkedsundersøkelsen viser også at seks av ti som oppgir at de har kjøpt brukte klær, ikke har gjort det ved de ti siste kleskjøpene. Det er med andre ord fortsatt et stort potensiale for enda mer aktivitet i bruktmarkedet.

- Forbrukerne blir mer bevisste, men - vi kan ikke ligge på latsiden. Vi må inspirere og oppmuntre til et bedre bruktmarked. For eksempel med at tingene som legges ut til salgs er i god stand og godt tatt vare på. Det er først da bruktmarkedet blir attraktivt for alle, uavhengig av om du handler til deg selv eller barnet ditt, sier Opshaug Bakke.

Mødre er best
Når det kommer til smarte kleskjøp og gjenbruk til barna er norske mødre suverent bedre enn fedrene. Mens 64 prosent av norske mødre oppgir at de har kjøpt brukte klær til barna, svarer bare 35 prosent av fedrene at de har gjort det samme. - Vår undersøkelse viser at menn i større grad er opptatt av at ting skal vare lenger, og tenker mer på varighet og slitestyrke ved kjøp av klær. Dette er en bevissthet som jeg håper enda flere skal ta med seg inn i bruktmarkedet også, både når det gjelder tingene de selger - og det de kjøper, sier Opshaug Bakke.

- Vår undersøkelse viser at menn i større grad er opptatt av at ting skal vare lenger, og tenker mer på varighet og slitestyrke ved kjøp av klær. Dette er en bevissthet som jeg håper enda flere skal ta med seg inn i bruktmarkedet også, både når det gjelder tingene de selger - og det de kjøper, sier Opshaug Bakke.