Bildegalleri
Akvarell av Leif Egil Reitan
Til salgs
650 kr
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Akvarellen: "Ensomhet" av Leif Egil Reitan selges. 20x28 cm, signert. Bilde er innrammet og signert.
Om kunstneren (tatt fra Wikipedia):
(født 17. juli 1927 i Stavanger, død 1990 i Oslo) var en norsk maler, grafiker, lærer og tegner. Reitan er blant annet representert i Riksgalleriet, Museet for samtidskunst, Oslo kommunes kunstsamlinger, Norsk Hydros samlinger og flere andre store kunstsamlinger. Reitan var tidligere gift med kunstnerinne Runa Førde som han fikk tre sønner med.
Reitans tidligere verker gjenspeiler den senkubiske, geometriske billedformen som hadde en dominerende stilling både før- og etter krigen i Norge. Motivene hadde utgangspunkt i naturen, enten i form av menneskegrupper, trestammer eller klipper. Hans egen uttalelse om at han var “(...) mest interessert i rytmikken i en gruppe og stemningen man får ved å sette gruppen i relasjon til landskapet”, peker mot en billedbyggende interesse. Utfordringen var å skape en følelse av rom og bevegelse uten sentralperspektivets hjelp.
Ut over 50-tallet, med større tilgang til impulser spesielt fra Pariserskolen, skjedde en gradvis billedmessig frigjøring fra “virkeligheten” blant de yngre norske kunstnerne. Dette skjedde i form av en lyrisk abstraksjon med assosiasjoner til landskap, i form av et gestisk maleri eller med motiver som var konsentrert ned til grunnleggende former eller visuelle inntrykk. Sistnevnte bygget også på tradisjonen fra den syntetiske kubismen, Bauhaus-skolen og den hollandske gruppen De Stijl.
På midten av 60-tallet fant Johs Rian, Odd tandberg og Gunnar S. Gundersen fram til sine særpregede non-figurative billeduttrykk. Omtrent på samme tid tok Reitan spranget mot et nonfigurativt maleri der skarpt avgrensede fargefelt var stilt rytmisk opp mot hverandre. Bildene har en behersket koloritt, og er preget av kontroll, balanse og strukturell klarhet. Bildenes konstruktive og konkrete formspråk peker mot kunstneriske forbilder som Victor Vasarely, Auguste Herbin, Aberto Magnelli som alle deltok i utstillingen Klar Form på Kunstnernes Hus i Oslo, 1952.
Inspirasjon fra de amerikanske 60-tallsretningene som popkunst, optisk kunst og hardedge, synes å ha virket frigjørende på Reitan. Arbeidet med fargeflater heller enn former der fargetonene er entydige og udifferensierte og kretsingen om optiske illusjoners effekter, leder mot hans dynamiske billeduttrykk på 70- og 80-tallet. “Motivene” henter trekk fra så ulike kilder som det franske lyriske, informelle eller gestetiske maleri, futuristenes fartspregede maskinestetikk til noe som likner på Roy Lichtensteins popversjon av det ekspressive strøket. Utviklingen ser ut til å være mot en stadig større frihet i forholdet mellom figur og grunn, noe som leder mot Reitans veggdekorasjoner i Moss handelsskole fra 1975, der formene får utfolde seg rytmisk i et større format.
På 1980-tallet arbeidet Reitan også i et mindre format, gjerne i kombinasjoner av akvarell og kinesisk tusj. I disse bildene gjeninntreffer figurasjonen i form av menneskekroppen. Har deltatt på Statens Høstutstilling som maler, grafiker og tegner siden 1952.
For mer informasjon, se her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Leif_Egil_Reitan
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 6.12.2025 kl. 15:48 ・ FINN-kode: 58800268


