
Business Controller
Byggmakker Handel
- Frist 25.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Er du en som ser muligheter der andre ser utfordringer?
Om stillingen:
Vi er på utkikk etter en analytisk og forretningsorientert Business Controller som vil være en sentral ressurs i Controller teamet vårt. Stillingen skal bidra til å styrke økonomi- og controllingsfunksjonen, og være en viktig bidragsyter for at Byggmakker når sine økonomiske- og strategiske mål. Vi kan tilby en arbeidshverdag med betydningsfulle arbeidsoppgaver, et solid fagmiljø og utviklingsmuligheter internt.
Er dette deg?
Vi ser for oss at vår nye Business Controller har høyere økonomisk utdannelse, og har erfaring fra tilsvarende samme rolle. Men det viktigste er at du er initiativrik, liker analytisk arbeid og at du ønsker deg en rolle der din innsikt bidrar til økt lønnsomhet i selskapet.
I denne rollen vil du være en sentral bidragsyter for å gjennomføre analyser som legges til grunn for å ta viktige beslutninger, samt bidra til lønnsom og effektivt drift både for kjededriften og for egeneide butikker.
Som person må du trives med være proaktivt og fremme forbedringsforslag basert på analyser. Samt arbeide med faste rapporteringsoppgaver, for å sikre korrekt og tidsmessig månedlig regnskapsrapportering.
Noen av dine primære arbeidsoppgaver vil være:
- Hovedansvaret for økonomioppfølgingen av kjededriften i Byggmakker
- Arbeide med kjededrift, medlemmene og leverandørene til Byggmakker
- Bidra med beregning og bokføring av leverandørbonus fra 250 leverandører, både for egeneide butikker og medlemsbutikker.
- Ansvaret for følge opp innbetalinger og utbetalinger av leverandørbonusen
- Utarbeidelse av budsjett, prognoser og lønnsomhetsanalyser for kjededriften
- Bidra til å sikre korrekt og tidsmessig periodisk rapportering
- Analysere og følge opp selskapets økonomiske resultater, inkludert lønnsomhet, kostnadsdrivere og avvik fra budsjett og prognoser.
- Identifisere og foreslå tiltak for å forbedre lønnsomhet, effektivitet og kostnadskontroll for Byggmakkers egeneide butikker
- Være en aktiv rådgiver for innkjøp , kategori, regionsjefer og butikksjefer i Byggmakker.
- Støtte ad-hoc forespørsler og prosjekter fra virksomheten
Kvalifikasjoner
- Utdanning innen økonomi, finans, regnskap eller tilsvarende.
- Erfaring med økonomistyring, analyse og rapportering.
- God forretningsforståelse og evne til å se helheten.
- Erfaring fra detaljhandel eller kjededrift er en fordel.
- Sterke analytiske ferdigheter og evne til å omsette data til beslutningsgrunnlag.
- Gode kommunikasjonsevner og evne til å bygge relasjoner på tvers av organisasjonen.
- Gode ferdigheter i Excel og avansert bruk av regneark.
- Erfaring med å håndtere og forvalte kontrakter.
Personlige egenskaper
- Strukturert og nøyaktig.
- Proaktiv og løsningsorientert.
- Evne til å håndtere flere oppgaver samtidig.
- Komfortabel med å ta initiativ og drive prosesser fremover
Stillingen rapporterer til Økonomisjef.
Vi tilbyr en hybrid arbeidshverdag med god fleksibilitet til å arbeide på våre kontorer på Berger og på hjemmekontor.
Vi har gode lønns, forsikrings- og pensjonsordninger og vi tilbyr et godt og uformelt arbeidsmiljø preget av samarbeid og tett samhandling på tvers av funksjoner.
Søknader behandles fortløpende, så ikke vent til siste frist med å sende inn din CV og søknad.
I samsvar med GDPR ber vi deg om å ikke sende CV og andre opplysninger direkte til kontaktpersonene.
Våre verdier
Verdiene våre er en viktig del av Byggmakkers identitet, og sier noe om hvilke forventninger vi har til hverandre.
Våre arbeidsprinsipper handler om å: vise vei, ta ansvar, holde det vi lover og være åpen, ærlig og direkte.
Vårt kundeløfte er: Kunde og kvalitet - i alt vi gjør
Våre verdiord er: Jordnær, proaktiv, resultatorientert og engasjert
Byggmakker er også opptatt av miljø og flere av våre varehus er Miljøfyrtårn-sertifisert. Tiltaket er et ledd i arbeidet med å tilfredsstille de forventninger våre kunder og samarbeidspartnere har til vårt miljøengasjement.
FerdigheterAI-generert
- Administrere kontrakter
- Analysere data
- Budsjettarbeid
- Kostnadskontroll (Financial controlling)
- Microsoft Excel
- Økonomistyring
- Rapportering
- Utføre lønnsomhetsanalyse
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Byggmakker har en kundeomsetning i proff- og forbrukermarkedet på ca. 6 milliarder kroner (2024) og sysselsetter om lag 1600 ansatte. Vi er landsdekkende med 89 butikker, hvorav 59 er egeneid. Selskapene er lokalisert med hovedkontor på Berger i Lillestrøm kommune.
Vår misjon er å skape velferd på en ansvarlig måte for alle interessenter og hele samfunnet. Vår visjon er å være en effektiviserende partner for proffkundene, og å tilby overraskende enkel handel for forbrukerne. I bunn ligger vår grunnverdi - kunde og kvalitet i alt vi gjør. Vi verdsetter et mangfold av mennesker, og ønsker å speile samfunnets sammensetning også blant våre medarbeidere.
Kesko building and technical trade (BTT) er en av de største aktørene innen byggevare og tekniskhandel i Nord-Europa, og inkluderer kjeder som Byggmakker, K-rauta, Senukai, OMA og Rautakesko. Selskapet opererer i Norge, Finland, Sverige, Estland, Latvia, Litauen og Hviterussland. Les mer om Kesko BTT: https://kesko.fi/en/company/divisions/building-and-technical-trade/
- Sektor: Privat
- Sted: Høgslundveien 49, 2020 Skedsmokorset
- Bransje: Butikk og varehandel, Bygg og anlegg, Grossisthandel import/eksport
- Stillingsfunksjon: Controller
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442892603
- Sist endret