Økonomisjef
Karmøy kommune
- Frist 23.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Vil du ha en nøkkelrolle i forvaltningen av fellesskapets ressurser i regionens største kommune?
Hvordan forvalter man fellesskapets ressurser når forventningene er høye, handlingsrommet er begrenset og beslutningene får konsekvenser for regionens største kommune?
Kommuneplanens samfunnsdel er vårt overordnede styringsverktøy og visjonen «Sammen om framtidens Karmøy» gir retning for alt vi gjør. Dette danner også grunnlaget for forvaltningen av et driftsbudsjett på om lag 4,5 mrd. kroner, i tillegg til store investeringer. Alt til beste for våre rundt 44 000 innbyggere og 3 600 ansatte.
Økonomisjefen spiller en nøkkelrolle som sentral rådgiver både for kommunens administrative og politiske ledelse. I arbeidet med strategiske planer og budsjett vil du være en aktiv tilrettelegger, som sikrer gode og velinformerte beslutninger og prioriteringer for en bærekraftig kommuneøkonomi.
Som økonomisjef får du ansvar for økonomiavdelingen på 17 årsverk, med dyktige og engasjerte medarbeidere, fordelt på fagområdene regnskap, lønn og budsjett.
Vi søker nå en økonomisjef som kan kombinere solid økonomisk forståelse med evne til å skape samspill i komplekse prosesser. En som er trygg i lederrollen, som vil få store påvirkningsmuligheter. Du blir en del av stabssjefens lederlag og vil være jevnlig med i kommunedirektørens ledermøter.
Ansvarsområder:
- Overordnet ansvar for kommunens arbeid med økonomisk planlegging, økonomistyring og finansforvaltning.
- Ansvarlig for kommunens økonomiavdeling og tilhørende kontorer for budsjett, regnskap og lønn. Personalansvar for lederne av regnskaps- og lønnskontor, samt medarbeiderne på budsjettkontor.
- Drive organisasjonsutvikling i egen ledergruppe og økonomiavdelingen
- Tilrettelegger for gode økonomiprosesser som sikrer godt samspill mellom kommunens ledelse, økonomiavdelingen og de enkelte etatene
- Forberede og presentere økonomiske analyser, rapporter og saksfremlegg for administrativ og politisk ledelse
- Kontinuerlig utviklingsarbeid for å optimalisere og effektivisere interne arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- Ansvarlig for oppfølging og rapportering på kommunens finansforvaltning
Ønskede kvalifikasjoner:
- Høyere økonomisk utdanning, fortrinnsvis på masternivå
- Erfaring med ledelse og relevante arbeidsoppgaver, gjerne i komplekse organisasjoner
- Interesse og forståelse for offentlig forvaltning og samspillet mellom politikk og administrasjon
- God og bred økonomiforståelse, med gode digitale ferdigheter
Ønskede lederegenskaper:
- Gode samarbeidsevner, kommuniserer godt og er i stand til å utøve innflytelse
- Analytisk og strategisk i din tilnærming
- God på å lede og utvikle andre
- Evner å holde oversikt og strukturere informasjon
Vi kan tilby:
- En av regionens bredeste økonomiroller, med gode muligheter for personlig og faglig utvikling
- Positivt arbeidsmiljø, med støttende medarbeidere og ledelse og
- Gode pensjons-, forsikring-, og velferdsordninger
Personlige lederegenskaper vil bli tillagt stor vekt i vurderingen.
Vil du vite mer om kommunen og stillingen?
- Her kan du lese kommuneplanens samfunnsdel 2021-2030!
- Her kan du bli bedre kjent med våre verdier, møte noen av våre ansatte og lese mer hva vi kan tilby!
Har du flere spørsmål om stillingen?
Ta kontakt med en av våre rådgivere i Human, Magnus Ånestad, på mobil 992 67 888 eller Henrik Brandtzæg, på mobil 938 36 995. Du kan også kontakte stabssjef i Karmøy kommune, Øystein Hagerup, på mobil 402 18 401.
Det blir utarbeidet offentlig søkerliste i tråd med kravene i offentlighetsloven. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom ønsket reservasjon ikke blir tatt hensyn til, vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste blir utarbeidet.
Søknadsfrist: 23.januar 2026
FerdigheterAI-generert
- Bokføring
- Budsjettarbeid
- Digitale ferdigheter
- Ledelse (universitet)
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Økonomisk administrasjon
- Økonomistyring
- Rapportering
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Statsråd Vinjes gate 25, 4250 Kopervik
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering, Regnskap
Nøkkelord
Finansforvaltning, Økonomistyring, økonomisk planlegging, Analyse, Offentlig administrasjon
(1/4)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442870601
- Sist endret