
Rådgiver økonomi og analyse av helsetjenester
Oslo kommune
- Frist 11.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver økonomi og analyse av helsetjenester
Vil du være med å sikre god økonomistyring og bidra til bærekraftige helse- og omsorgstjenester i fremtiden?
Bydelen står overfor komplekse utfordringer og har behov for en analytisk, strategisk og innovativ økonomimedarbeider som kan styrke vårt team. Stillingen er sentral i oppfølgingen av økonomien knyttet til krevende helse- og omsorgstjenester, og vi søker en kandidat med solid erfaring fra offentlig virksomhet – gjerne innen helsetjenester.
Arbeidsoppgaver
- Innhente, tilrettelegge og kvalitetsikre data til analyser
- Sammenstille og analysere data fra relevante datakilder
- Arbeide med å videreutvikle indikatorer og styrke datagrunnlaget
- Økonomisk oppfølging og analyse av ulike typer kjøpsplasser
- Lederstøtte; utvikle gode systemer for avdelingene og økonomistyring
- Beregning og kontroll blant annet innen tilskudd, refusjoner og rapportering
- Samarbeid med fagavdelinger og ledere for å sikre god økonomisk kontroll
- Rapportering og utarbeidelse av beslutningsgrunnlag for ledelsen
- Sentral rapporteringer og statistikker
- Økonomisk oppfølging av prosjekter
Kvalifikasjoner
- Høyere økonomisk/administrativ utdanning, fortrinnsvis på bachelor- eller masternivå
- Erfaring fra økonomistyring, analyse eller controlling, fra offentlig sektor
- God systemforståelse og erfaring med økonomisystemer
- Gode tekniske datakunnskaper, gjerne med erfaring fra fagsystemet GERICA
- Fordel om du har brukt analyseverktøy som Power BI
- God kunnskap og erfaring innen helse- og omsorgssektoren vektlegges
- Gode kommunikasjonsferdigheter og evne til å formidle økonomisk informasjon på en forståelig måte
Personlige egenskaper
- Selvstendig, strukturert og nøyaktig
- Analytisk og løsningsorientert
- Fremoverlent og ta ansvar og initiativ
- Gode samarbeidsevner og evne til å jobbe selvstendig
- Trives med både rutineoppgaver og utviklingsarbeid
- Personlig egenskaper vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- En spennende og samfunnsnyttig stilling i et faglig sterkt miljø
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Fleksibel arbeidstid og gode pensjons- og forsikringsordninger
- Et inkluderende og godt arbeidsmiljø Lønn iht. Oslo kommunes lønnsregulativ for tiden lønnstrinn 51 (825 100,-).
FerdigheterAI-generert
- Analysere data
- Controlling
- Datainnsamling og analyse
- Kvalitetssikring
- Økonomistyring
- Rapportering
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
I Bydel Vestre Aker har vi som målsetning å skape selvstendighet, mestring, trygghet og fellesskap gjennom våre tjenestetilbud. Våre ansatte er en viktig ressurs i dette arbeidet, og vi er opptatte av å rekruttere dyktige medarbeidere som ønsker å skape gode fremtidsrettede tjenester for bydelens beboere. Bydelen ligger vest i Oslo med kort vei til sentrum, og det bor ca. 50 000 innbyggere her.
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Sørkedalsveien 150 A, 0754 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Helse og omsorg, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Analyse, Controller, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442532005
- Sist endret