
Rådgiver/seniorrådgiver, 2 stillinger
Universitetet i Oslo
- Frist 18.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Anskaffelsesrådgivere ved Seksjon for innkjøp
Om stillingen
Universitetet i Oslo (UiO) skal rekruttere inn 2 nye anskaffelsesrådgivere - dette kan være din mulighet til å utgjøre en forskjell i et utfordrende anskaffelsesfaglig miljø.
Vi har høye ambisjoner for arbeid med bærekraft innen forskning, undervisning og samfunnskontakt/formidling. Strategi 2030 slår fast at «UiO skal føre an i miljøarbeidet, både nasjonalt og internasjonalt, samt være rollemodell for andre institusjoner».
UiO satser på bærekraftige anskaffelser! Vi har anskaffelsesstrategi (https://www.uio.no/om/strategi/anskaffelser/index.html) og etiske retningslinjer for anskaffelser (https://www.uio.no/om/regelverk/etiske-retningslinjer/anskaffelser.html) som grunnlag for å følge opp en bærekraftig anskaffelsespraksis. Med bærekraftig anskaffelsespraksis mener vi gode langsiktige løsninger der økonomi, miljø og sosiale forhold er ivaretatt, herunder etterlevelse av internasjonal humanitærrett, menneskerettigheter og folkerett i konfliktområder.
Vi har elektronisk systemstøtte for hele prosessen fra behov til betaling, og benytter i dag UNIT4 til bestilling og fakturahåndtering, samt Mercells konkurransegjennomførings- og kontraktsadministrasjonsverktøy. Gode digitale verktøy er det også for analyse og rapportering.
Seksjon for innkjøp er en del av universitetets fellesadministrasjon i Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring.
UiO er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og undervisningsinstitusjon med 26.500 studenter og 7.200 årsverk. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør oss til en viktig samfunnsaktør. Vi anskaffer varer og tjenester for mer enn 2,9 milliarder kroner pr. år, med en leverandørportefølje på over 5000 leverandører der 35% er registrert i over 90 forskjellige land.
Les mer om Seksjon for innkjøp og Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring: Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring - Universitetet i Oslo (uio.no) (https://www.uio.no/om/organisasjon/fellesadm/ova/)
Dine arbeidsoppgaver vil i hovedsak være:
- Lede, utforme og gjennomføre anskaffelsesprosesser i iht. Lov og Forskrift om offentlige anskaffelser.
- Forvalte inngåtte avtaler og følge opp kontrakter, brukere og leverandører.
- Delta i ulike utviklingsprosjekter og kompetansefora, avhengig av kompetanse og erfaring.
- Anskaffelsesfaglig og/eller juridisk vurdering og veiledning i anskaffelses- og kontraktsaker.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
I denne rollen må du ha:
- Relevant utdanning fra universitet eller høyskole, minimum tilsvarende bachelorgrad, innenfor økonomi, administrasjon, jus m.m. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- For seniorrådgiver kreves 5 års relevant erfaring fra arbeid med offentlige anskaffelser og dokumenterte resultater fra anskaffelsesarbeidet.
- God anskaffelsesfaglig kompetanse og forståelse.
- God kommersiell forståelse, f.eks. erfaring fra leverandør- eller oppdragsgiversiden.
- Systemforståelse og god digital kompetanse.
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
Hva ser vi etter hos deg?
Vi søker etter 2 medarbeidere som kan realisere krevende målsettinger sammen med oss. Vi ser etter deg som er åpen, positiv, systematisk, team- og utviklingsorientert og som ønsker å være med på å videreutvikle anskaffelsesområdet ved UiO. Videre søker vi deg som:
- er selvstendig, effektiv og har en løsningsorientert arbeidsform
- har høy grad av serviceinnstilling og fleksibilitet
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- er initiativrik og ansvarsbevisst
- ikke minst brenner for bærekraft.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Vi trenger ulike perspektiver i vårt arbeid
UiO er et åpent og internasjonalt breddeuniversitet, og vil være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass og studiested. Les mer om UiOs arbeid for likestilling, inkludering og mangfold på uio.no (https://www.uio.no/om/strategi/likestilling/).
Vi løser vårt samfunnsoppdrag best når vi tar i bruk våre ulike erfaringer, bakgrunner og perspektiver. Vi vil gjerne ha flere gode kolleger - kanskje den neste er deg?
Vi vil tilrettelegge dersom du har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være endring av arbeidstid, tilpasning av arbeidsoppgaver, digital, teknisk, eller fysisk tilrettelegging eller andre praktiske tilpasninger.
Har du innvandrerbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-21-838/%C2%A74#%C2%A74), oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert søker fra hver gruppe til intervju. Med funksjonsnedsettelse menes her en søker som oppgir å ha en funksjonsnedsettelse som vil medføre tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsarbeid/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-inkluderer/positiv-saerbehandling-nar-man-soker-jobb-i-staten).
Avkrysningene i jobbsøkerportalen blir brukt til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Vi håper at du søker på stilling hos oss.
Vi tilbyr:
- Lønn som rådgiver, SKO 1434 fastsettes etter individuell vurdering innenfor et spenn mellom kr. 660.000-730.000 avhengig av kompetanse og erfaring. For særlig kvalifiserte søkere kan avlønning som seniorrådgiver, SKO 1364 være aktuelt, innenfor et spenn mellom kr. 720.000-870.000 avhengig av kompetanse og erfaring.
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag, som bidrar til kunnskapsutvikling, utdanning og opplysning som fremmer en bærekraftig, rettferdig og kunnskapsbasert samfunnsutvikling.
- Faglige utfordringer og spennende arbeidsoppgaver med god mulighet for faglig og personlig utvikling.
- Deltakelse i en rekke faglige nettverk for kompetanseutvikling og påvirkning av fagområder, for eksempel innenfor bærekraft.
- Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger, herunder mulighet for inntil 1,5 time i uken med trening i arbeidstiden.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (https://www.spk.no/), som er en av Norges beste pensjonsordninger med gunstige boliglån og gode forsikringsordninger.
- Ekstra fridager i forbindelse med jul/nyttår.
- Felles sommer- og vinteraktivitetsdager, samt andre sosiale begivenheter.
Les mer om fordelene med å jobbe i staten i Arbeidsgiverportalen. (http://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise)
Søknad
Søknaden skal inneholde:
- Svar på spørsmålene som er oppgitt i søkeportalen.
- CV.
- Vitnemål og attester.
- Liste/kontaktinformasjon til 2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, e-postadresse og tlf.-nummer).
Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge (klikk på “Søk stillingen").
Når du søker på stillingen ber vi deg om å hente utdanningsresultatene dine fra Vitnemålsportalen.no (https://www.vitnemalsportalen.no). Om utdanningsresultatene dine ikke er tilgjengelige via Vitnemålsportalen, ber vi deg om å laste opp kopier av vitnemålene eller karakterutskriftene dine. Alle dokumenter må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknadsbrev må være på norsk. Eventuelle oversettelser må være attesterte.
Vi gjør oppmerksom på at søknaden blir vurdert ut i fra informasjonen som foreligger ved søknadsfristens utløp. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan din kompetanse og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet overfor.
Generell informasjon
Aktuelle søkere vil bli invitert til intervju. Førstegangsintervjuer vil bli gjennomført digitalt.
Søkerlister kan bli offentliggjort iht. Offentleglova (https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2006-05-19-16) § 25 andre ledd. Når du søker på jobb hos oss vil navnet ditt stå på den offentlige søkerlisten. Det er mulig å be om å bli unntatt fra denne listen, du må i så tilfelle begrunne hvorfor du ønsker unntak fra offentliggjøring. Vi vil deretter ta stilling til om vi kan innvilge dette.
En beskrivelse av stillingsstruktur og generelle krav til stillingskoder (SKO) finnes her (https://www.uio.no/om/regelverk/personal/teknisk-administrativt/stillingsstruktur.html).
FerdigheterAI-generert
- Administrere kontrakter
- Anskaffelser
- Digitale ferdigheter
- Gjennomføre kontraktsadministrasjon
- Juridisk bistand
- Kommersiell ledelse
- Kunnskap om regelverket for anskaffelser i offentlig sektor.
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Les mer om UiO: Forsiden - Universitetet i Oslo (uio.no)
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Klaus Torgårds vei 3, 0372 Oslo
- Bransje: Forskning, utdanning og vitenskap, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Innkjøp/forhandling, Rådgivning, Saksbehandler
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442296844
- Sist endret
