Stabsleder
Tromsø Kommune
- Frist 16.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Bli vår nye stabsleder i avdeling for bymiljø
Er du en strategisk og utviklingsorientert leder med hjerte for byutvikling?
Tromsø kommune står overfor en strategisk omstilling der vi skal tenke nytt, samarbeide tettere og utnytte våre interne ressurser mer effektivt. For å realisere Bymiljø-avdelingens ambisjoner, etablerer vi nå en sentralisert Stabsenhet. Vi søker deg som er en samlende leder til å bygge, lede og utvikle denne nye enheten.
Rollen og formål
Som stabsleder vil du rapportere direkte til avdelingsdirektøren og ha det overordnede ansvaret for staben i Avdeling for Bymiljø. I tillegg vil du delta i avdelingens ledergruppe på seksjonsledernivå. Som leder for stabsenheten får du ansvaret for å videreutvikle og profesjonalisere avdelingens støttefunksjoner, samt sikre en mer strukturert og effektiv drift. Du vil lede et team som er en sentral drivkraft for å heve kvaliteten og effektiviteten i Bymiljø-avdelingen.
Dine hovedoppgaver vil være:
Etablering og ledelse: Du får personalansvar for den nyetablerte enheten, som vil bestå av ca. 10-15 medarbeidere (stabfunksjoner) som flyttes fra driftsenhetene under Bymiljø.
Strategi og styring: Definere stabsenhetens rolle og strategiske retning, samt ha budsjett- og resultatansvar. Lede og koordinere avdelingens arbeid med handlingsprogrammet og sikre gode prosesser på tvers av avdelingen.
Utvikling og kvalitet: Drive forbedringsarbeid og utvikle effektive arbeidsmetoder, rutiner og kvalitetssystemer. Sikre høy kvalitet og standardiserte verktøy og rapporteringsprosesser.
Kompetanse og kultur: Ansvar for kompetanseplanlegging, rekruttering og utvikling av en fagkultur preget av kvalitet, service og samarbeid.
Samarbeid: Sikre godt samarbeid med tillitsvalgte, verneombud, interne enheter, eksterne partnere og innbyggere.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har solid ledererfaring og relevant fagbakgrunn.
- Relevant høyere utdanning, lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskrav.
- Relevant ledererfaring, gjerne fra offentlig virksomhet.
- God kjennskap til lov- og avtaleverk knyttet til arbeidsgiveransvar.
- Erfaring med strategisk utviklings- og forbedringsarbeid.
Personlige egenskaper og kompetanser
For å lykkes i denne rollen, må du evne å:
- Fremmer endring: Evne til å initiere, drive og lede nødvendige endringsprosesser og sikre forankring i avdelingen.
- Fremmer innovasjon: Stimulerer til nytenkning, utfordrer etablerte metoder og omsetter kreative ideer til verdi.
- Bygger relasjoner: Oppretter og vedlikeholder sterke, tillitsfulle nettverk internt og eksternt for å oppnå felles mål.
- Holder seg selv og andre ansvarlige: Setter klare forventninger, følger opp resultater og sikrer at både egne og teamets leveranser er i henhold til mål og standarder.
- Finner løsninger: Analyserer komplekse problemer raskt, tenker strategisk og iverksetter effektive og gjennomførbare tiltak.
- Påvirker andre: Bruker overbevisende kommunikasjon til å motivere, engasjere og få gjennomslag for ideer og strategier.
- Tar gode beslutninger: Samler og vurderer relevant informasjon, veier risiko og konsekvenser, og fatter betimelige og velbegrunnede valg.
Vi tilbyr
- En sentral lederrolle i en organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag.
- Mulighet til å forme og lede et samlet fagmiljø for stab og bidra til smartere arbeidsprosesser.
- Du blir en del av avdelingens lederteam på seksjonsledernivå.
- Et godt arbeidsmiljø med dyktige og dedikerte medarbeidere og lederkollegaer.
- Arbeidssted midt i Tromsø sentrum.
- Lønn kr 900.000 - 1.000.500 i stilling som Administrativ leder (kode 9459). Lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Annet
- Tilsetting skjer i henhold til gjeldende lover, reglementer og tariffavtaler.
- Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet. Dette blir du i så fall varslet om.
- Attester og vitnemål legges ved søknad. Referanser registreres på forespørsel etter intervju.
- Søknad sendes elektronisk via Webcruiter.
Kontaktperson: Christoffer Michalsen, seniorrådgiver Randstad, Tlf: 975 40 124 / E-post: Christoffer.michalsen@randstad.no
Velkommen som søker til Tromsø kommune - en flott plass å jobbe og bo!
Om arbeidsgiveren
Tromsø kommune er Nord-Norges største kommune med omtrent 79 400 innbyggere. Den ligger i naturskjønne omgivelser og har en strategisk plass i nordområdene. Byen har universitet, universitetssykehus, godt flyrutetilbud og et yrende kultur- og idrettsliv. Kommunen har omtrent 7 000 medarbeidere, fordelt på 86 enheter.
Vi er en stor samfunnsaktør som skal sikre et best mulig tjenestetilbud og service til lokalsamfunnet og kommunens innbyggere. Vi bidrar til utvikling av lokal infrastruktur, næring og kultur. Vi ønsker medarbeidere med ulik bakgrunn, fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaring og perspektiver. Det gir oss et mangfoldig arbeidsmiljø som setter oss bedre i stand til å løse oppgavene. Les mer her om jobb i Tromsø kommune. Det er viktig for oss å ha en arbeidsstyrke som representerer befolkningen, og vi tilrettelegger arbeidsplassen ved behov. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsgrad eller etnisk- og kulturell bakgrunn.
FerdigheterAI-generert
- Kunnskap om relevante lover og forskrifter
- Kvalitetssikring
- Strategisk ledelse
- Utvikle arbeidsprosedyrer
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Tromsø, Norway, 9008 Tromsø
- Bransje: Drift og vedlikeholdstjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
(1/4)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442257153
- Sist endret

