
Dokumentasjonsforvalter med interesse for utvikling og digitalisering
Statens pensjonskasse
- Frist 14.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Dokumentasjonsforvalter med interesse for utvikling og digitalisering
Er du en person som er initiativrik, ønsker å påvirke samt liker å ha ansvar? Har du kompetanse innen dokumentasjonsforvaltning og vil være med å utvikle gode løsninger? Da er dette jobben for deg!
Dokumentasjonsforvaltning er et fagfelt i utvikling, og vi jobber med å videreutvikle dokumentasjonstjenesten i SPK. Vi er inne i en spennende periode hvor vi skal identifisere forbedringspotensial og muligheter for ytterligere digitalisering. Vi søker derfor deg som vil være en drivkraft i denne endringsreisen.
Vi er seks medarbeidere i seksjon dokumenthåndtering, som jobber tverrfaglig med øvrige ansatte i Statens pensjonskasse (SPK).
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.Arbeidsoppgaver
Hos oss vil du få være med på å videreutvikle dokumentasjonstjenesten i SPK. Arbeidsoppgavene vil i stor grad handle om utvikling, forbedring og rådgivning. Noe driftsoppgaver vil også inngå i stillingen.
- Videreutvikle arbeidsprosesser, systemstøtte og lederstøtte, som sikrer kvalitet og effektivitet i arkivering, dokumentasjon og innsyn.
- Gjennomgå SPKs bevarings- og kassasjonsplan, og delta i arbeidet med avslutning av arkiv og periodisering.
- Gi arkivfaglig rådgivning, opplæring, og veiledning til ledere og ansatte.
- Forvalte og videreutvikle saks- og arkivsystemet, herunder systemadministrasjon, kvalitetssikring og internkontroll.
- Vedlikeholde og videreutvikle planverk for arkivfunksjonen.
- Innsynsbehandling og offentlig journal.
- Daglig drift.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg med relevant faglig bakgrunn og kompetanse innen dokumentasjonsforvaltning. Du har:
- Høyere utdanning på minimum bachelornivå innen dokumentasjonsforvaltning
eller - Bachelorgrad i et relevant fagområde (for eksempel statsvitenskap, offentlig administrasjon eller tilsvarende) kombinert med årsstudium i dokumentasjonsforvaltning.
I tillegg ønsker vi at du har:
- Erfaring med elektroniske arkiv- og saksbehandlersystemer, fortrinnsvis P360
Kjennskap til relevante lover og forskrifter (for eksempel arkivloven og forvaltningsloven) - Erfaring fra offentlig forvaltning
- Erfaring med utviklingsoppgaver
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- Du er selvgående, initiativrik og tar ansvar
- Du er strukturert og nøyaktig, og evner å prioritere og jobbe effektivt i det daglige
- Du har gode kommunikasjonsevner, både muntlig og skriftlig
- Du samarbeider godt med andre og trives med å dele kunnskap
- Du har interesse for digitalisering og forbedringsarbeid, og du motiveres av å lære og anvende ny kunnskap
Vi tilbyr
- Faglig og sosialt miljø med store utviklingsmuligheter
- En trygg og forutsigbar arbeidsplass med lite byråkrati
- Mulighet til å løse vårt samfunnsoppdrag der vi sørger for forutsigbarhet, trygghet og sikkerhet for våre medlemmer
- En av Norges beste pensjonsordninger, gode forsikringsordninger og mulighet for gunstig boliglån.
- Gode og fleksible løsninger for hjemmekontor (hybrid)
- Sentral plassering i moderne lokaler på Skøyen med kort vei til buss, trikk og tog
- Kontorløsning med universell utforming og heis i bygget
- Eget idrettslag, tilbud om gruppetrening og rabatt på treningssenter.
- Sommertid
Som ansatt hos oss vil du bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Du kan lese mer om ansattgodene dine på spk.no/medlemskap-i-spk.
Generell informasjon
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringer. Bakgrunnssjekken gjennomføres av Semac AS, og blir utført etter samtykke fra deg som søker. Aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette.
I enkelte rekrutteringer gjennomfører vi evne- og/eller personlighetstest. Aktuelle kandidater vil motta nærmere informasjon om dette.
Vi ber om at du legger ved alle relevante attester og vitnemål når du søker.
I henhold til offentlighetsloven gjør vi oppmerksom på at om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet om dette på forhånd.
FerdigheterAI-generert
- Arkivsystemer
- Dokumentasjonsforvaltning
- Internkontroll
- Kjennskap til forvaltningslova
- Lage dokumentasjonsløsninger
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Systemadministrasjon
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
I Statens pensjonskasse er vi sammen om et viktig samfunnsoppdrag - å sikre økonomisk trygghet og forutsigbarhet for medlemmene våre og deres nærmeste. Over én million nordmenn har tjenestepensjon hos oss, mange har også lån og forsikring.
Vi er ca. 470 medarbeidere som jobber sammen hver dag med løsninger og produkter som har stor betydning for enkeltmennesker, så vel som for samfunnet. Vi har sterke fagmiljøer med bred kompetanse og mangfold, både faglig og menneskelig. Vi er store nok til at du får utfordringer, og små nok til at du kan påvirke. Hos oss får du tillit og kollegaer som vil at du lykkes. Arbeidshverdagen er fleksibel slik at du har god balanse mellom jobb og fritid. Vi bryr oss om oppdraget, om hverandre og om brukerne våre.
Vi er til å stole på – som pensjonsleverandør og som arbeidsgiver.
Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss på spk.no/jobb.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Verkstedveien 1, 0277 Oslo
- Bransje: Bank, finans og forsikring, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arkivar og bibliotekar, Dokumentasjon, Samfunnsviter
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
dokumenthåndtering, dokumentasjonsforvaltning, dokumentforvalter, arkiv
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442248696
- Sist endret


