
Prosjektleder for bærekraftig mobilitet
Oslo kommune
- Frist 11.01.2026
- Ansettelsesform Vikariat
Er du vår nye prosjektleder for bærekraftig mobilitet?
Brenner du for å gjøre Oslo til en enda bedre by å bo og ferdes i?
Oslo er blant verdens mest ambisiøse byer når det kommer til klima og miljø. Bymiljøetaten har ansvar for å tilrettelegge for arealeffektive, miljø- og helsevennlige transportløsninger, og er en stor bidragsyter til kommunens mål. Vi jobber blant annet for å skape et sammenhengende og trygt sykkelveinett, sørge for
god kollektivfremkommelighet, og attraktive forhold for gående.
Nå har vi et ledig vikariat i seksjon Samferdselstiltak i avdeling Mobilitetsutvikling, i ett år med mulighet for forlengelse.
Seksjonen har fagansvar for gange, sykkel og kollektiv, og har i dag 18 medarbeidere. I tillegg til ansvar for planlegging og gjennomføring av mindre samferdselstiltak innen gange, sykkel og kollektiv, har seksjonen ansvar for faglig rådgivning til interne og eksterne prosjekt, samt ansvar for innhenting og produksjon av innsikt innenfor våre fagområder. Vår nye kollega er forventet å bidra innen mindre samferdselstiltak for gange, sykkel og kollektiv, samt faglig rådgivning.
Kjenner du at hjertet ditt banker litt ekstra for disse oppgavene, da håper vi at du søker!
Arbeidsoppgaver
- Prosjektledelse for mindre samferdselstiltak med ansvar for fremdrift, økonomi og kvalitet
- Planlegging og gjennomføring av mindre samferdselstiltak for holdeplassutforming, sykkelfelt, sykkelparkering, kryssutforming m.m.
- Gi faglige råd til interne og eksterne planer og prosjekter
- Samarbeid med interne og eksterne aktører
- Andre oppgaver kan også tilkomme
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på bachelor- eller mastergradsnivå. Aktuelle fagområder er transportplanlegging, ingeniørfag, areal- og byplanlegging, arkitektfag eller lignende. Relevant arbeidserfaring kan i enkelte tilfeller kompensere for utdanningskravet.
- Gode skriftlige og muntlige fremstillingsevner på norsk
- Gode IT-ferdigheter
Det er ønskelig og en stor fordel med arbeidserfaring innen ett eller flere av følgende områder:
- Transport-/mobilitetsplanlegging
- Prosjektledelse
- Offentlig forvaltning
- Erfaring fra arbeid i skjæringspunktet mellom politikk og fag
Personlige egenskaper
- Du har gode samarbeidsevner og fungerer godt i team – du er en lagspiller og ser verdien av tverrfaglig samarbeid
- Du har gode kommunikasjonsferdigheter – klar og effektiv i din kommunikasjon
- Du har god planleggings- og gjennomføringsevne - organisert, tar initiativ og fullfører oppgaver effektivt i en hektisk arbeidsdag
- Du er løsningsorientert og god til å se muligheter – er handlekraftig og evner å finne gode løsninger
- Du er selvstendig og jobber strukturert – sikrer fremdrift og leverer på kvalitet
- Du trives med mange og varierte arbeidsoppgaver - motiveres av en variert arbeidshverdag og trives med å håndtere mange ulike oppgaver
Personlig egnethet vektlegges.
Vi tilbyr
- Utfordrende, interessante og varierte arbeidsoppgaver
- Mulighet til å bidra til å gjøre Oslo til en bedre by
- Stor grad av selvstendighet
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Dyktige, engasjerte og hyggelige kollegaer
- Et godt og sosialt arbeidsmiljø
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor
- Moderne og funksjonelle lokaler på Hasle
- Stillingen lønnes fra lønnstrinn 40-50 (for tiden kr 674 200 - 810 300). For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Lønnsplassering og stillingskode avhenger av utdannelse og erfaring
- Gode pensjons-, forsikrings- og lånebetingelser gjennom Oslo pensjonsforsikring. Arbeidsgiver betaler pensjonspremie etter nettolønnsordningen i Oslo kommune, dvs. at det ikke trekkes 2 % av brutto lønn til pensjon.
FerdigheterAI-generert
- Byplanlegging generelt
- Digitale ferdigheter
- Ingeniørarbeid
- Kollektivtransportplanlegging
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Prosjekteringsledelse
- Transportplanlegging
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Bymiljøetaten er en etat med cirka 900 medarbeidere som har ansvaret for forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av kommunale byrom i Oslo. I byrommene inngår fellesarealer som veier, gater, torg, møteplasser, parker og friområder, kommunale idretts- og friluftsanlegg og kommunaleide områder i Marka og indre Oslofjord.
Bymiljøetaten skal sørge for innbydende byrom med godt renhold og avfallshåndtering, beplantning i parker, belysning, vedlikehold av gater, veier, turveier og broer. Etaten er en tilrettelegger og motivator for idrett, rekreasjon, naturopplevelse, folkehelse og kulturelle opplevelser.
Bymiljøetaten ønsker mangfold og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Karvesvingen 3, 0579 Oslo
- Bransje: Drift og vedlikeholdstjenester, Miljøtjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arealplanlegger, Landskapsarkitekt, Samferdselsteknikk og arealplanlegging
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Transportplanlegging, Byplanlegging, Samferdsel, Mobilitet, Prosjektledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441583199
- Sist endret