Økonomisjef
Nome kommune
- Frist 22.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Økonomisjef
I Nome kommune er vi en ledergruppe på 6 som jobber tett sammen. Vi leter nå etter vår nye økonomisjef, som vil være en del av laget vårt framover. Vi står i en krevende og spennende tid. Kommuneøkonomien er stram og det er et stort behov for omstilling til en ny tid. En mulig utvinning av sjeldne jordartsmetaller vil kunne gi kommunen vekst og utviklingsmuligheter. Dette er derfor muligheten for deg som vil brette opp ermene, har pågangsmot, klokskap, bred økonomisk forståelse og vil bidra i arbeid for et bærekraftig Nome. Sammen er vi et godt kommunelag!
Økonomisjefen jobber tett med kommunedirektørens ledergruppe, virksomhetsledere/enhetsledere, kollegaer i staben og øvrige nøkkelpersoner. Det forventes at du bidrar i styring, drift og utvikling i hele organisasjonen. Økonomisjefen vil være en viktig pådriver for fornyelse av organisering og oppgavefordeling. Vi trenger deg som ser muligheter og finner handlingsrom.
Rollen som økonomisjef innebærer å skape forståelse for samfunnsøkonomiske spørsmål, særlig kommunens økonomiske situasjon. Komplekse sammenhenger må analyseres og beskrives for administrasjonen og de folkevalgte.
De samlede driftsinntektene til Nome kommune er på 850 millioner kroner. Investeringsbudsjett for 2026 på 70 millioner kroner.
Økonomisjefen leder avdelingen for økonomi og styring med 5,8 årsverk, rapporterer til kommunedirektøren og inngår i kommunedirektørens
ledergruppe.
Nome kommune er på vei inn i et tjenesteutviklingssamarbeid med kommunene i Kongsbergregionen. Økonomisjefen vil der inngå i et faglig nettverk med økonomisjefer i 11 kommuner i regionen. Det er startet et spennende arbeid for å se på hvordan mer formelt interkommunalt samarbeid kan redusere sårbarhet og gi gevinster.
Arbeidsoppgaver
- Bidra til at Nome kommune har en bærekraftig utvikling og økonomi.
- Lede avdelingens oppgaver knyttet til budsjett, regnskap, lønn, fakturering, innfordring, finansforvaltning, eiendomsskatt og anskaffelser.
- Økonomisk analyse og saksbehandling knyttet til fagområdet.
- Utvikle og følge opp styringsinformasjon i tråd med organisasjonens behov.
- Ta en tydelig rolle i økonomiprosessene for å sikre god tilrettelegging og fremdrift, særlig i budsjettarbeid og rapportering.
- Videreføre den digitale utviklingen av fagområdet, gjennomføre forbedringer og utvikle kompetansen hos alle parter i økonomiprosessene.
- Bidra til at avdelingen som støttefunksjon tar en aktiv rolle i faglig utvikling, veiledning og samarbeid med ledere og medarbeidere i hele organisasjonen.
- Påse at alle sider av økonomifeltet holder seg til lover, forskrifter og reglementer.
- Videreutvikle økonomimiljøet i kommunen gjennom ledelse og samspill med organisasjonen.
Kvalifikasjoner
Vi forventer at du har:
- relevant høyere utdannelse (bachelor eller master)
- bred erfaring fra økonomistyring, fortrinnsvis fra offentlig/kommunal sektor
- prosess- og utviklingskompetanse
- innsikt i offentlig tjenesteutvikling, samfunnsutvikling og myndighetsutøvelse
- gode digitale ferdigheter og erfaring med digitaliseringsprosesser
- gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som:
- er en god leder for ditt team, som stiller krav, støtter og inspirerer
- er analytisk og strukturert
- er tydelig, har beslutningsevne og gjennomføringskraft
- har evne til å skape gode samarbeidsrelasjoner
- har god forståelse for grensesnittet mellom politikk og administrasjon
- har blikk for forbedring og ser gode løsninger, både med og uten teknologi
- planlegger godt, har god oversikt og kan håndtere mange oppgaver samtidig
- som er raus og blid overfor kollegaer og en positiv bidragsyter til vårt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- En utviklende lederstilling med varierte arbeidsoppgaver
- Trivelig og uformelt arbeidsmiljø
- Konkurransedyktig lønn etter avtale
- Som ansatt i Nome kommune er du omfattet av meget gode pensjon- og forsikringsordninger
FerdigheterAI-generert
- Anskaffelser
- Bokføring
- Budsjettarbeid
- Digitale ferdigheter
- Fakturering
- Forskrifter
- Offentlig forvaltning
- Økonomistyring
Om arbeidsgiveren
Kanalkommunen Nome ligger "midt i smørøyet" og er en kommune med flere vakre steder å bosette seg. Største del av befolkningen bor i eller omkring Lunde og Ulefoss sentrum.
Det er kort veg til Grenlandsregionen i sør og til Bø i Midt-Telemark med vakre Lifjell i nord. Det er kun 30-60 minutters kjøring til sjø og fjell, og kun 2 timer til Oslo.
Sørlandsbanen stopper i Lunde.
Kommunen har ca. 6600 innbyggere og et areal på 434 km². Nome har barnehager, ledige boligtomter, videregående skoler og kort veg til universitetet i Sørøst-Norge (Bø, Porsgrunn og Notodden).
- Sektor: Offentlig
- Sted: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering, Samfunnsøkonomi
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Annonseinformasjon
- FINN-kode 440481064
- Sist endret