
Avdelingsleder
Nav
- Frist 01.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Er du en leder som leder med tillit og inspirerer til endring og utvikling? Les videre!
Er du flink til å kommunisere og bygge gode relasjoner med andre? Ser du enkeltmennesker og kan tenke langsiktig og strategisk? Da kan du være den vi ser etter!
Vår dyktige avdelingsleder går snart av med pensjon og i den forbindelse er vi på jakt etter vår nye avdelingsleder for avdelingen Arbeidsrettet oppfølging ved Nav Gjesdal. Som avdelingsleder hos oss vil du ha fag-, personal- og resultatansvar for egen avdeling med 12 ansatte som blant annet jobber med oppfølging av ungdom, sykefraværsoppfølging og arbeidsavklaring. Vi ser etter en avdelingsleder som kan lede etter tillitsbasert ledelse, som setter langsiktige mål, utvikler teamet sitt og skaper resultater sammen med andre.
Nav Gjesdal er en spennende arbeidsplass med 33 dyktige ansatte, inkludert tre avdelingsledere som sammen med enhetsleder utgjør ledergruppen på kontoret. Vi er en inkluderende arbeidsplass med et godt arbeidsmiljø der vi støtter hverandre. Kompetanseutvikling er viktig, og som avdelingsleder hos oss vil du derfor ha mulighet til både faglig og personlig utvikling, blant annet gjennom lederutviklingsprogram.
Hos oss jobber vi alle sammen for å hjelpe innbyggerne våre ut i jobb. I tillegg hjelper vi også arbeidsgivere i regionen med å skaffe arbeidskraft. Kontoret vårt er lokalisert i Rettedalen 11 på Ålgård, med gratis parkering.
Kjenner du deg motivert for nye utfordringer med varierte og spennende arbeidsoppgaver? Da håper vi at du søker på stillingen som avdelingsleder hos oss!
Vi oppfordrer menn til å søke, ettersom vi ønsker et balansert og mangfoldig arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Personal-, fag-, og resultatansvar for avdelingen.
- Lede etter tillitsbasert ledelse og utvikle avdelingen på en måte som legger til rette for et godt arbeidsmiljø og en god læringskultur.
- Samarbeide med kommunens øvrige tjenester og næringsliv for å nå felles mål i organisasjonen.
- Være en aktiv lagspiller i kontorets ledergruppe og bidra til å finne helhetlige løsninger for Nav-kontoret.
- Bruke handlingsrommet og utvikle tjenester som bidrar til at flere innbyggere og arbeidsgivere får gode tjenester.
- Bidra til utvikling og videreutvikle samarbeid på tvers av enheter i stat og kommune, næringsliv og frivilligheten, slik at vi sammen kan tilby helhetlige og koordinerte tjenester.
Ettersom Nav er i stadig utvikling og endring, må man regne med endringer i ansvarsområder og oppgaver.
Kvalifikasjoner
For denne stillingen må disse kravene oppfylles:
- Fullført utdannelse tilsvarende minimum bachelor. Relevant utdanning og/ eller arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet. Det er en fordel dersom du har utdanning innen HR/Personal, samfunnsvitenskap, helse- og sosialfag, pedagogikk eller psykologi. Utenlandske utdanningsgrader må være godkjent av HK-Dir. eller NOKUT.
- Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne (språknivå må tilsvare minimum C1 for søkere med annet morsmål enn norsk). Du må kunne formidle informasjon klart og lett.
- Gode digitale ferdigheter og en interesse for å ta i bruk nye digitale verktøy.
- Erfaring fra veiledning, prosess- og endringsarbeid, og/eller opplæring av medarbeidere.
Det vil bli vektlagt positivt dersom du også har:
- Mastergrad innen ledelse, organisasjon eller veiledning, eller annen relevant utdanning.
- Relevant ledererfaring med oppfølging av personal, gjerne fra offentlig sektor.
- Erfaring med strategisk og muliggjørende lederskap.
- Kunnskap om, og interesse for, kompetanse- og tillitsbasert ledelse.
- Kjennskap til noen av følgende områder: sosiale tjenester i Nav, introduksjonsloven, bosettingsarbeid, helserelaterte oppfølging i Nav, ungdomsgaranti eller markedsarbeid.
- Førerkort klasse B.
Personlige egenskaper
For oss i Nav Gjesdal er det viktig at medarbeiderne våre opplever mestring og trives med arbeidsoppgavene over tid. Derfor legger vi stor vekt på personlige egenskaper som vi ser er viktige i rollen som avdelingsleder hos oss. Disse personlige egenskapene vil derfor vektlegges sterkt:
- Pågangsmot: Som avdelingsleder i Nav Gjesdal er arbeidsoppgavene varierte, og man skal blant annet følge opp medarbeidere samtidig som man skal følge styringssignaler og levere på mål og prioriteringer fra overordnet nivå. Derfor er det viktig at du klarer å se muligheter, er positiv og har pågangsmot, også i travle perioder.
- Samarbeider godt med andre: I rollen er det viktig at du kan bygge gode relasjoner og skape tillit både internt i ansatt- og ledergruppen og eksternt, for å sikre gode og helhetlige tjenester til innbyggerne. Vi tror på at et godt samarbeid også bidrar til et sterkt arbeidsmiljø, der medarbeidere støtter hverandre, deler kunnskap og jobber mot felles mål.
- Problemløser: Noen ganger står man ovenfor ukjente problemstillinger som man ikke umiddelbart vet hvordan man skal løse. Som avdelingsleder er det derfor en fordel at du ser muligheter fremfor begrensninger, og at du er løsningsorientert.
- Resultatorientert: Evnen til å tilnærme seg nye perspektiver, metoder og å sette ambisiøse mål er viktig i en rolle som avdelingsleder i Nav. Du må derfor kunne tenke nytt, tilpasse deg endringer og arbeide målrettet og strategisk.
Det vil bli brukt DNV-GL-sertifisert personlighetstest og evnetest i rekrutteringen.
Aktuelle kandidater vil først inviteres til intervju på nyåret.
Vi tilbyr
- Spennende, meningsfylte og varierte arbeidsoppgaver.
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling, for eksempel mulighet til å delta i nettverksgrupper og lederutvikling.
- Et inkluderende og engasjert arbeidsmiljø.
- Fleksibel arbeidstidsordning og mulighet til å bruke én time per uke i arbeidstiden til fysisk aktivitet.
- Gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger gjennom Statens pensjonskasse (SPK).
- Vi tilbyr fast stilling som avdelingsleder i stillingskode 1407 Avdelingsleder, med årslønn for tiden i lønnsspenn: kr 720 000 – 820 000.
Les mer om Nav som arbeidsgiver på www.nav.no
FerdigheterAI-generert
- Digitale ferdigheter
Om arbeidsgiveren
Nav søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
Nav består av 22 000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
Mangfold er viktig i Nav. Mangfold bidrar til bedre problemløsing, økt kreativitet, større fleksibilitet og styrker kulturen og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Vi oppfordrer derfor kandidater med ulik bakgrunn til å søke på stillinger hos oss, spesielt om du har hull i CV-en, innvandrerbakgrunn eller nedsatt funksjonsevne.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrift via vitnemålsportalen.no.
NAVstilling
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rettedalen 11, 4330 Ålgård
- Bransje: HR, organisasjonsutvikling og rekruttering, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
avdelingsleder, Nav, leder, offentlig sektor
Annonseinformasjon
- FINN-kode 440422623
- Sist endret