
Bildegalleri
Oljemaleri på lerret. "Fra stallen" Johan Knoff 1962
Til salgs
Frakt fra 99 kr + Trygg betaling 73 kr
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Oljemaleri på lerret. Malerimål 46*62 cm. Med ramme 48*64 cm. Flott stand.
Selges 900.- Ingen auksjon. Selges til første som gir prisforlangende og kan kommuniseres med på FINN. Tar i mot lavere bud som vurderes og besvares fortløpende.
maler
Johan Knoff
Utdannelse
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Stillinger, medlemskap og verv
Offentlige arbeider
Utstillinger
Separatutstillinger
Gruppeutstillinger
Kollektivutstillinger
Litteratur
Artikkelen er hentet fra Norsk kunstnerleksikon, I–IV, som ble utgitt 1982–86.
FaktaboksJohan Knoff
Johan Ulrik Eimhaus Knoff
Født 9. november 1935, Vinstra, Ringsaker
Virke maler
Virkested Oslo
Familie
Sønn av Johan Richard Knoff og Merete Bernhoft
Gift med grafiker, maler Anne-Lise Knoff (10.05.1937–14.03.2005)
I mørket. 1973
Knoff, Johan/BONO/Nasjonalmuseet.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Hong Kong Superman. 1979
Knoff, Johan/BONO/Nasjonalmuseet.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Road Warrior. 1982
Knoff, Johan/BONO/Nasjonalmuseet.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Under akademitiden ble Knoff tiltrukket av Reidar Aulies sosiale engasjement og samtidig inspirert av lærerens åpenhet overfor nyere, nonfigurative impulser. Etter en tid å ha vært Niels Lergaards elev, fortonet impulsene fra den neste læreren, Richard Mortensen seg så sterke, at Knoff i flere år nesten helt sluttet med å male. Isteden arbeidet han med collager basert på fotografier, foruten med nonfigurative materialbilder. Dette preget også hans tidlige utstillinger, hvor hans kritiske samfunnssyn kom til uttrykk i politisk betingede collager, gjerne basert på kombinasjoner av nyhetsmagasiners billedreportasjer. Materialbildene syntes mer innadvendte og hentet ofte sitt utgangspunkt i dagliglivets mer eller mindre kasserte gjenstander, slik kunstneren husket dem fra sin barndom i krigstidens Norge. Knoff skapte også på denne tiden landskapsakvareller, som ofte virket kraftige, men ikke alltid like følsomme i fargen.
I begynnelsen av 70-årene inntok maleriet en stadig mer dominerende plass i hans produksjon. Dels laget han komposisjoner med figurinnslag som tydelig var inspirert av inntrykk fra musikk og dans. Titlene kunne henspille på så vel Wagner og Mahler som på tidens pop-musikk. En rekke nonfigurative bilder var enten basert på rytmiske flatemønstre med utgangspunkt i landskapsinntrykk eller på innslag av mer kryptiske og nærmest magisk virkende tegn. Omkring 1972 tok slike innadvendte, drømmende bilder helt over for hans tidligere, tross alt mer utadrettede motiver. Dette kommer også fram i titler som Nocturne, korsfestelse eller Det tapte landet. Omkring 1975 preges uttrykksformen derimot en periode av abstrakt ekspresjonisme, og bildene holdes gjerne i blått og brunt.
Etter sine reiser til Tyskland og USA 1977–78 vendte Knoff seg igjen til arbeidet med samfunnsengasjerte, figurative bilder. Disse maleriene var ofte i stort format, og inspirasjonen kan ha vært hentet fra møtet med foto- og superrealismen i det internasjonale kunstlivet, i tillegg til fotografier, både kunstnerens egne snapshots og avisenes billedreportasjer. I Tysklandsreise 1977 baseres for eksempel virkningen på kombinasjonen av et motorveiutsyn sett under en rekke portretter av ni Baader-Meinhof-medlemmer. I Mean Street (1979, Nasjonalgalleriet, Oslo) utgjøres hovedmotivet av gatepartiet i et storbyprospekt befolket med anonyme mennesker. Virkningen baseres på kontrasten mellom det harde, voldelige samfunnet og den kjølige, nesten objektive måten det er gjengitt på. Knoffs formspråk blir ikke preget av den detaljtro superrealismen. Derimot kan det litt oppløste synsbildet minne om bevegelser innfanget av et fotoapparat med for lav lukkerhastighet. Koloritten i denne typen bilder begrenses gjerne til gult og grønt med innslag av svart og hvitt, slik at assosiasjoner til avisfotografier også på dette punktet gjøres gjeldende. Samtidig bidrar det til at noe brutalt og bevisst utiltalende hviler over flere av scenene. Likevel speiler de også kunstnerens kanskje motvillige dragning mot det moderne storbylivet på godt og ondt. I slike arbeider har Knoff iallfall foreløbig, funnet sin mest karakteristiske uttrykksform, som han også viderefører i sine aller seneste arbeider. Han maler også stadig akvareller med motiver hentet fra norsk natur og tidvis fra storbyer, som San Francisco.
Utdannelse
Kunsthistorie grunnfag 1960 og klassisk arkeologi grunnfag 1961, Universitetet i Oslo
Statens Kunstakademi, Oslo under Reidar Aulie og Aage Storstein 1961–63
kunstak. København under Niels Lergaard og Richard Mortensen 1963–66
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Dansk statsstipend 1963–64
3 %-fondets stipend 1977
Lorch-Schives legat 1978
Statens garantiinntekt fra 1977
Reiser til Tyskland 1977
USA 1978
Stillinger, medlemskap og verv
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
Medlem Oslo Bildende Kunstneres Forening
Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem 1968–71
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Nasjonalgalleriet, Oslo
Norsk kulturråd
Riksgalleriet
Norges Bank
Tønsberg Kunstforening
Utstillinger
Separatutstillinger
Unge Kunstneres Samfunn, 1967
Unge Kunstneres Samfunn, 1969
Lille Gall. Oslo, 1967
Kristiansand
Eidsvoll kunstforening
Oslo kunstforeninger, 1972
Intimgalleriet, Bergen, 1973
Trondheim Kunstforening, 1973
Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
Kunstnerforbundet, Oslo, 1976
Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
Gall. Musk, Oslo, 1975
Hagebyen restaurant, Oslo, 1976
Hamar Kunstforening, 1977
Hamar Kunstforening, 1979
Molde Kunstforening
Gall. I, Bergen, 1978
Gall. Charlie, Jessheim
Gall. Pettersson, Tønsberg
Gall. HH, Lillehammer, 1980
Hamar Kunstforening, 1982
Gruppeutstillinger
Gall. HS, Lund, 1965
Moss Kunstgalleri, 1977
Reidar Aulie og hans elever, Gall. F 15, Moss, 1979
Kunstnernes Hus, Oslo, 1981
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, 1975
Høstutstillingen, 1977-1979
Høstutstillingen, 1981
Østlandsutstilling, 1979-1981
Forårsudst. Charlottenborgutstillingen, København, 1964
1. Ungdomsbiennale i København, 1966
Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling siden 1966
Juleutstilling, Lillestrøms bibliotek, 1973
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 29.11.2025 kl. 20:07 ・ FINN-kode: 439154800
