
Rådgiver
Tolletaten
- Frist 09.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Har du lyst til å jobbe i en seksjon med et viktig samfunnsoppdrag?
Tolletaten søker saksbehandler til Prosedyreseksjonen i Trondheim.
Tolletaten har en viktig rolle som samfunnsbeskytter. Samfunnsoppdraget vårt er like enkelt som det er viktig: å sikre at varene som krysser Norges grenser til sjøs, på land og i lufta, er trygge og lovlige. Tolletaten har høy endringstakt og store digitaliseringsinitiativ.
Vareførselsdivisjonen (VD) skal legge til rette for korrekt og effektiv inn- og utførsel av varer for både næringslivet og privatpersoner og er etablert med hovedkontor i Bergen. Divisjonen er i gang med flere endrings- og utviklingsprosjekt.
Prosedyreseksjonen er en av seks seksjoner i Regelavdelingen. Seksjonen har et nasjonalt ansvar for prosedyre- og deklarasjonsoppfølging innen den registrerte vareførselen, samt ansvar for å behandle og følge opp saker som gjelder brudd på immaterielle rettigheter. I seksjonen jobber det for tiden 13 ansatte, som sammen har ansvar for å levere gode og effektive tjenester. Vi søker nå etter en saksbehandler for å styrke laget.
Sentrale arbeidsoppgaver:
- variert saksbehandling innen seksjonens fagområder
- arkiveringsoppgaver, papirbasert
- bidra til utvikling, effektivisering og digitalisering
- veiledning og kommunikasjon med relevante parter/aktører internt og eksternt
- andre oppgaver kan bli tillagt stillingen ved behov.
Kvalifikasjoner:
- tollfaglig utdanning, relevant bachelorgrad (toll, juridiske eller administrative fag) eller 1-årig høyere utdanning og god relevant realkompetanse
- erfaring fra saksbehandling, gjerne innen offentlig forvaltning
- meget god norsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- god engelsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- erfaring med MS Office og P360 er en fordel
Vi søker deg som:
- trives med å ha ansvar for egne saker, og oppfølging av disse
- ønsker å jobbe med saksbehandling og arkivering
- har høy arbeidskapasitet og bidrar til god fremdrift i sakene
- er strukturert og leverer innen frister med god kvalitet
- har meget gode samarbeidsevner
- bidrar i faglige diskusjoner og trives med å ta ordet
Ved vurdering av den best kvalifiserte kandidat, legges det vekt på formell utdanning, erfaring, personlig egnethet, samt motivasjon for stillingen.
Hva kan vi tilby deg?
- et godt og inkluderende arbeidsmiljø
- interessante oppgaver og engasjerte kollegaer
- fleksibel arbeidstidsordning, med mulighet for BIA (bevegelse i arbeidstiden)
- pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- lønn som rådgiver eller førstetollinspektør, fra kr 575 000 - 650 000 pr. år avhengig av bakgrunn og kvalifikasjoner
- vi kan vurdere ansettelser i redusert stilling for kandidater som har behov for tilrettelegging
For nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte seksjonssjef Kine Coucheron Bjerkan på telefonnummer: 90823776
Til deg som søker jobb i Tolletaten
Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i forbindelse med våre ansettelser.
Du må fylle ut feltene «Utdannelse» og «Arbeidserfaring» og laste opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
I Tolletaten mener vi at mangfold og inkludering er en styrke, og vi har nulltoleranse for trakassering og diskriminering. Vi er avhengig av medarbeidere med ulik bakgrunn, kompetanse og erfaringer for å løse vårt samfunnsoppdrag. Dersom du har hull i CV-en, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette da du kan ha rett til positiv særbehandling. Les mer om dette på arbeidsgiverportalen.
FerdigheterAI-generert
- Arkivarbeid
- Digitalisering
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Redigere engelske tekster
- Saksbehandle søknader
Om arbeidsgiveren
Tolletatens samfunnsoppdrag er å sikre etterlevelse av lover og regler for grensekryssende vareførsel. Vi bidrar til at det skal være lett å gjøre rett, og ved hjelp av etterretning og ny teknologi kontrollerer vi målrettet. Vi tilbyr spennende arbeidsoppgaver i en organisasjon i endring. Etaten har i 2025 en samlet budsjettramme på 2,364 milliarder kroner og ca. 1550 ansatte.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Strindfjordvegen 1, 7053 Ranheim
- Bransje: Arkiv og bibliotek, Offentlig administrasjon, PR, informasjon og kommunikasjon
- Stillingsfunksjon: Annet, Kontor og administrasjon, Saksbehandler
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
saksbehandling, arkivering, veiledning, kommunikasjon, digitalisering
Annonseinformasjon
- FINN-kode 438943318
- Sist endret

