
Seksjonsleleder felles enhet for påtale ved allmenn avsnittet i Midtre Agder
Agder politidistrikt
- Frist 07.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Agder politidistrikt har ledig en spennende stilling som seksjonspåtaleleder
Om stillingen
Stillingen har arbeidstid på dagtid og er stedsplassert i Kristiansand.
Felles enhet for påtale har ansvar for å behandle politidistriktets straffesaker med god kvalitet, effektivitet og rettssikkerhet. Enheten består av ca. 80 medarbeidere og har 5 seksjoner.
Påtaleseksjon allmenn midt har ansvar for straffesakene som trekkes av GDE (geografisk driftsenhet) Midt, og skal ha høyt fokus på effektivitet og kvalitet, samt tett og god samhandling med øvrige enheter i distriktet og eksterne samarbeidsaktører.
Påtaleseksjon Allmenn Midt er en seksjon med ca. 40 medarbeidere og med godt arbeidsmiljø, høyt tempo og faglig fokus.
Som leder i politiet skal du bidra til ønskede resultater på alle områder både i daglig drift og ved større hendelser og kriser. Vi ser etter deg som setter retning, skaper oppslutning og mål og gjennomfører nødvendige endringer.
Personlig egnethet og motivasjon vil bli særlig vektlagt.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i å bygge relasjoner og skape tillit. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk ledelse og bidra til god helhetlig samhandling i politidistriktet
- Daglig drift av ledelse og egen seksjon, herunder ivaretakelse av personal-, ressurs- og resultatansvar
- Delegert overordnet ansvar for turnusarbeid og straffesaksporteføljen tilknyttet Felles straffesaksinntak (FSI)
- Videreutvikling av seksjonen, herunder arbeidsmetodikk og ivaretakelse av kvalitet, i samhandling med interne og eksterne samarbeidsaktører
- Oversette, omsette og operasjonalisere overordnede ledernivås og høyere påtalemyndighets føringer, styringssignaler og direktiver
- Etablere og utvikle godt samarbeid med andre enheter i og utenfor politidistriktet
- Bidra aktivt i påtaleleders ledergruppe og samhandle tett med øvrige seksjonsledere ved egen enhet
- Utøve fagledelse gjennom politiadvokat med utvidede fullmakter (PUF)
- Sørge for et godt arbeidsmiljø med innovativ og inkluderende kultur
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap
- Utvidet påtalekompetanse
- Bred kompetanse og erfaring innen påtalefeltet
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne
- God innsikt i politiets oppgaver og organisasjon
- God kjennskap til politiets styringsverktøy
Det er også ønskelig med:
- Relevant lederutdanning og ledererfaring
- Erfaring fra endrings- og utviklingsprosesser
- Erfaring fra bruk av TTA, Websak, PSV, PALSTASAK og PO.
- Godt dokumentert resultatoppnåelse i tidligere stillinger
Andre krav:
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
- Må kunnes klareres for inntil HEMMELIG, iht. sikkerhetsloven
Personlige egenskaper
- Resultatorientert og beslutningsdyktig med god gjennomføringsevne
- Strukturert, analytisk og utviklingsorientert
- Tydelig og trygg i kommunikasjonen, med god relasjonskompetanse
- Evne til å lede og utvikle ansatte til å arbeide selvstendig og helhetsorientert
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her (https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/).
Dette kan vi tilby om du velger oss
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil utgjøre en forskjell til beste for innbyggerne i Agder
- Stillingen lønnes som politiinspektør (stillingskode 0290) med årslønn: kr. 1 020 000-1 055 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Som medlem i Statens pensjonskasse får du ikke bare svært gode pensjons- og forsikringsordninger, men også tilgang til noen av landets mest gunstige låneordninger. Les mer på www.spk.no (https://www.spk.no).
- Agder politidistrikt tilbyr gode arbeidsbetingelser med fokus på faglig utvikling, et trygt og inkluderende arbeidsmiljø samt balanse mellom arbeid og fritid, blant annet gjennom fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden.
- Vi holder til i et helt nytt bygg med moderne fasiliteter, nytt treningsrom og egen kantine.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsarbeid/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-inkluderer/positiv-saerbehandling-nar-man-soker-jobb-i-staten ).
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
FerdigheterAI-generert
- Juridisk kompetanse
- Strategisk ledelse
Om arbeidsgiveren
Agder politidistrikt er ett av 12 politidistrikter i Norge. Vi dekker hele Agder, bortsett fra Sirdal kommune. Vi har ansvaret for 24 kommuner der det bor nærmere 310.000 mennesker. Agder politidistrikt ledes av politimester Kjerstin Askholt og visepolitimester Morten Sjustøl.
Agder politidistrikt har omtrent 730 ansatte, og er nå organisert med 10 politistasjonsdistrikt som inneholder 15 politistasjoner. Politistasjonsdistriktene ligger under tre geografiske driftsenheter (Vestre Agder driftsenhet, Midtre Agder driftsenhet og Østre Agder driftsenhet).
I tillegg til geografiske driftsenheter har politidistriktet fire funksjonelle driftsenheter (felles enhet for påtale, felles enhet for operativ tjeneste, felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning, felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie). I tillegg kommer PST og tre lederstøttestaber (kommunikasjon, virksomhetsstyring og HR/HMS).
- Sektor: Offentlig
- Sted: Vestre Strandgate 55, 4612 Kristiansand S
- Bransje: Offentlig administrasjon, Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Jurist, Politiadvokat
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Annonseinformasjon
- FINN-kode 438297630
- Sist endret


