
Bildegalleri
Hvorfor kjøper vi? Om forbruk og reklame
Til salgs
Frakt fra 39 kr + Trygg betaling 39 kr
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Emne: Markedsføring
Hvorfor kjøper vi? Om forbruk og reklame av Trond Blindheim.
Forbruk er en helt grunnleggende erfaring for mennesker i vårt samfunn. Det er avgjørende for vårt livsopphold, og en vesentlig måte å kommunisere på. Svaret på hvem vi er, går ofte gjennom tingene. Tingene våre er ladet med mening, fordi vi gjør sosiale investeringer i dem. Tingene brukes aktivt som signalgivere om vår kultur og livsstil. Varene har fått en stadig mer iøynefallende kulturell funksjon, og her utgjør reklamen et vesentlig felt for menneskets refleksjon omkring seg selv.
Reklamen minner forbrukeren om varenes totale og uinnskrenkete tilfredsstillelse av absolutt alle typer behov. Den lærer forbrukeren at nytelsen alltid har forrang, og at nøysomheten alltid straffer seg. Reklamen fremkaller skammen over ikke å ha de riktige tingene, og angsten for ikke å gi de riktige signalene til omgivelsene. Spesielt de unges identitet bringes slik sett lett i forvirring, og noen ganger krise. Forbruket er en mektig integrasjonsmekanisme, og når forbruket bestemmer andres vurdering av en, så inntreffer skammen over ikke å ha de ”riktige” tingene, de kule merkene.
Boken drøfter ulike teoretiske perspektiver på markedskommunikasjon og forbruk. Forfatteren trekker store veksler på fag som sosiologi og sosialantropologi i en fremstilling som også er rik på praktiske eksempler. Boken er spesielt skrevet for studenter innenfor de økonomisk-administrative utdanningene, men er også egnet for andre samfunnsvitenskapelige fag der forbruk og forbrukersamfunnet er et tema.
Trond Blindheim er sosiolog og markedsfører, førstelektor ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI. Han har fartstid fra reklamebransjen og har skrevet en rekke bøker innenfor områdene reklame, markedsføring og forbrukssosiologi. Han er en etterspurt foredragsholder og kommentator på feltet.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 7.11.2025 kl. 18:32 ・ FINN-kode: 436060317

