
Økonom/revisor innen arbeidsgiverkontroll
Skatteetaten
- Frist 23.11.2025
- Ansettelsesform Fast
Drømmer du om å bli vår nye tallknuser innen kontroll?
Har du økonomisk utdannelse, er nytenkende og har god gjennomføringsevne? Da kan du være medarbeideren vi søker etter!
Skatt og avgift er svært viktig for finansiering av velferdsgodene i Norge, og etterlevelse av regelverk innen skatt og avgift og høy kvalitet på a-meldinger er en forutsetning for velferdsstaten. Vi legger stor vekt på digitalisering og helhetstenking rundt bruk av tiltak som skal gi effekter for brukerne, intern effektivisering og generelt økt kvalitet.
Du blir del av et tverrfaglig dynamisk team bestående av 12 dedikerte medarbeidere med høy kompetanse og ulik fagbakgrunn. Det gir oss både bredde og styrke i hvordan vi løser oppgavene. Gruppen vår er en del av en seksjon som har landsdekkende ansvar for arbeidsgiverkontroller. Du vil også samarbeide tett med andre fagmiljøer i etaten, noe som gir deg en variert og lærerik arbeidshverdag. Vi har et inkluderende og utviklingsorientert arbeidsmiljø, hvor deling av kunnskap og samarbeid står sentralt.
I tillegg til et faglig sterkt miljø har vi et inkluderende og sosialt fellesskap – hvor vi både deler små øyeblikk i hverdagen og arrangerer ulike aktiviteter gjennom året.
Er du usikker på om dette er drømmejobben? Ta gjerne kontakt for å bli overbevist!
Hva går jobben ut på?
Du vil få samfunnsviktige og utfordrende oppgaver, og du får anledning til å fordype deg. Det er gode muligheter for faglig utvikling innen regnskap, skatt og avgift.
Dine hovedarbeidsoppgaver vil være
- gjennomføre kontroller innenfor prioriterte områder, ofte i samarbeid med jurister og andre fagmiljøer
- skrive rapporter etter gjennomførte kontroller
- bidra i forhold til sanksjonering og andre konsekvenser av det som avdekkes i kontroller
- veilede arbeidsgivere innen regnskap og skatt/avgift ved behov
Vi er i stadig utvikling, slik at det kan også være aktuelt med andre oppgaver.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Du må ha
- minimum dokumentert bachelorgrad eller høyere innen enten økonomi, revisjon eller regnskap. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT / HK-dir.
- god regnskapsforståelse
- meget god norsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- gode digitale ferdigheter
I tillegg er det en fordel om du også har
- relevant bakgrunn innenfor vårt fagområde
- erfaring fra kontroll- og revisjonsarbeid
Vi ber om at du laster opp vitnemål og karakterutskrifter, fortrinnsvis via Vitnemålsportalen.
Hva ser vi etter hos deg?
For å trives og lykkes hos oss mener vi at du
- kan jobbe selvstendig, men samtidig være drevet av resultater som skapes i samspill med andre
- er strukturert og har analytiske evner
- tar ansvar for egen læring og utvikling
- er løsningsorientert og har evne til raskt å sette deg inn i nye problemstillinger
- har pågangsmot og driv
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som rådgiver/seniorrådgiver/skatterevisor/spesialrevisor, med en årslønn mellom 550 000 og 800 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine.
Verdt å merke seg før du søker
Søknadsbrev bruker vi selvfølgelig ikke. For oss er det mer nyttig at du leverer en beskrivende CV hvor du får fram hva du har gjort tidligere som gjør at dette kan være en god match – og svar på noen spørsmål. Få gjerne med hvordan du har jobbet med fagområdets problemstillinger så langt.
Omvendt referansesjekk er noe vi tilbyr hvis du er aktuell for stillingen. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match. Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss.
Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Vi er på jobb for alle, og Skatteetaten skal være et godt sted å jobbe for alle. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss vil navnet ditt vises på offentlig søkerliste. Vi vil vurdere om du kan unntas fra denne listen hvis du legger ved en begrunnelse for dette.
Bakgrunnssjekk gjennomføres av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring, samt ID-sjekk.
FerdigheterAI-generert
- Bokføring
- Digitale ferdigheter
- Digitalisering
- Erfaring med Skatteetaten
- Handelsutdanning
- Merverdiavgift
- Skrive
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Herman Foss gate 4, 3611 Kongsberg
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
skatt, avgift, kontroll, regnskap, økonomi
Annonseinformasjon
- FINN-kode 435734686
- Sist endret
