Fastlege og medisinskfaglig ansvarlig
Nannestad kommune Kommuneoverlege
- Frist 15.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Spesialist i allmennmedisin til kommunalt fastlegesenter
Beskrivelse av stilling:
Nannestad kommune har sterk befolkningsvekst, og det er behov for å øke kapasiteten i fastlegeordningen i kommunen.
Vi åpner et nytt fastlegesenter våren 2026, i helt nye lokaler i sentrum av Nannestad.
Dette fastlegesenteret er kommunalt og enkelte av legene vil ha delte stillinger mellom sykehjem/helsestasjon og fastlegesenteret.
Vi søker nå etter en spesialist i allmennmedisin med interesse og engasjement for veiledning av leger i spesialisering, faglig utvikling og god kunnskap om effektiv drift av fastlegevirksomhet.
Stillingen vil være knyttet til egen hjemmel med listetak mellom 500 og 800 pasienter, samtidig som det inngår i arbeidsoppgavene å ha overordnet medisinskfaglig ansvar for virksomheten ved legesenteret og tett samarbeid om ledelse av legesenteret i samarbeid med kommuneoverlegen. Fastlegesenteret vil startes opp med nyopprettede lister, og det er forventet å ha to heltidslister i drift ved oppstart, med påfølgende utvidelse med ytterligere en liste høsten 2026.
Videre er det antatt behov for å øke med en liste årlig. Lokalene er dimensjonert for opptil 8 fulltidslister på sikt, men vil de første årene være samlokalisert med enkelte andre relevante helsetjenester i kommunen.
Hovedmålet med å opprette fastlegesenteret er å sikre god nok kapasitet i fastlegeordningen, samtidig som det sikres et helhetlig fagmiljø for kommunalt ansatte leger slik at leger i spesialisering i allmennmedisin kan kombinere stillinger ved sykehjem og helsestasjon med fastlegepraksis. Det vil til enhver tid tilstrebes å ha minst to leger som jobber fulltid ved fastlegesenteret, mens 1-2 hjemler vil betjenes av leger i 40-60% stilling kombinert med andre kommunale oppgaver.
Stillingen som spesialist i allmennmedisin vil ha stor innvirkning på organisering av arbeidshverdagen ved fastlegesenteret og dette er en unik mulighet til å være med å forme egen arbeidsplass. Interesse for veiledning og evne til å tenke nytt om hvordan helsetjenestene i en kommune kan samhandle bedre vil være viktige egenskaper, samtidig som god forståelse for økonomi og drift av legesenter er viktige egenskaper å ha i denne stillingen.
Det presiseres at søkere må legge ved dokumentasjon på norsk autorisasjon og godkjent spesialisering i allmennmedisin i Norge, samt oppgi HPR-nummeret sitt i søknadsteksten.
Arbeidsoppgaver:
- Pasientrettet fastlegearbeid i henhold til fastlegeforskriften
- Veiledning av leger i spesialisering
- Faglig ledelse av legesenteret i tett samarbeid med kommuneoverlegen
- Involvering i drift og økonomistyring
- Utarbeidelse/revisjon av interne prosedyrer
- Fagutvikling og kvalitetsforbedrende arbeid
Kvalifikasjoner:
- MÅ ha norsk autorisasjon som lege og godkjent spesialisering i allmennmedisin i Norge
- MÅ ha erfaring med drift av legesenter
- MÅ ha erfaring som veileder for LIS1 og/eller ALIS
- MÅ ha gode norskkunnskaper skriftlig og muntlig
- Ønskelig med erfaring med utarbeidelse av prosedyrer og kvalitetsforbedrende arbeid
Personlige egenskaper:
- Gode kommunikasjonsferdigheter
- Presis formuleringsevne både skriftlig og muntlig
- Gode samarbeidsevner
- God evne til å bevare godt humør og ro under stress
- God formidlingsevne og interesse for veiledning av leger i spesialisering
- God forståelse for økonomi og drift av legesenter
- God evne og tillit til tverrfaglig samarbeid
- Engasjement for kvalitetsforbedring og kunnskapsbasert praksis
Vi tilbyr:
- Konkurransedyktig lønn, som består av fastlønn samt en andel av refusjonsinntektene
- Stillingen er som fast ansatt i kommunen, ikke som selvstendig næringsdrivende
- Spennende arbeidsoppgaver og stor mulighet til påvirkning av eget arbeidsmiljø og arbeidshverdag
- Dyktige kolleger som har arbeidet i kommunen over tid
- gunstig pensjonsordning, yrkesskade- og gruppelivsforsikring
- Godt, inkluderende og spennende arbeidsmiljø
Vi ønsker et arbeidsmiljø preget av mangfold, og at våre ansatte skal gjenspeile befolkningen forøvrig.
Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, eller minoritetsbakgrunn.
Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker.
Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det.
Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.
FerdigheterAI-generert
- Allmennmedisin
- Legekontor
- Økonomistyring
Om arbeidsgiveren
Vi håper du synes Nannestad kommune er attraktiv og at den ledige stillingen du leser om er interessant, for vi ser frem til å møte deg,
Kommuneoverlegens underliggende enheter er;
Miljørettet helsevern Øvre Romerike, som er en interkommunal enhet som Nannestad er vertskommune for.
Legetjenesten som består av fastlegeordningen, leger ved helsestasjon og sykehjem.
Legevakt
Smittevern, helseberedskap, folkehelse, medisinskfaglig rådgivning til alle kommunenes virksomheter.
Fokusområder er å:
Stabilisere fastlegeordningen og bedre kapasiteten
Bidra til forsvarlige og bærekraftige kommunale helsetjenester
- Sektor: Offentlig
- Sted: Teiealleen 31, 2030 Nannestad
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Allmennmedisin, Allmennmedisin
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Annonseinformasjon
- FINN-kode 435407301
- Sist endret



