Leiligheten er tilknyttet Haugsten borettslag. Borettslaget består av 210 leiligheter.
Forretningsfører er OBOS.
Dugnad samt trappevask må påregnes.
Dyrehold er i tillatt under forutsetning av at det ikke er til sjenanse for andre beboere. Melding til styret.
Foretatt påkostninger de senere år:
2021 - Byttet grunnvannspumper
2020 - Drenering - Støpt gulv i 7A og 9A Lagt nye rør m/varmekabel fra grunn-vannskummene i 7 A og ut i kummene på utsiden av blokka
2020 - Ladestasjoner - Etablert lademulighet i alle garasjer + 5 ladeplasser v/fyrhuset i nr. Gjort i samarbeid med firmaet Ladeklar som står for all infrastruktur i anlegget. Ingen kostnader belastes HBL.
2020 - Brannsikkerhet
2020 -Pipehatter
Planlagte påkostninger som medfører økning av fellesgjeld og felleskostnader:
Det er vedtatt på ekstra ordniær GF den 14.02.24 at VVS anlegget skal strømpetrekkes. Det skal finansieres med låneopptak på kr 30 millioner. Oppstart var i 2024. Lånet til borettslaget vil øke gradvis, dvs at det utbetales i rater. 10 mill i desember 2024, 10 mill i Mars 2025, 10 Mill i desember 2025. Dette lånet er avdragsfritt frem til 30.11.2026 og det betales kun renter frem til den dato. Etter denne dato antas det at avdragene begynner og det må forventes en økning av felleskostnader. Det er ikke mottatt opplysninger på ca beløp pr andel dette vil bli. Ta kontakt med styret for nærmere opplysninger.
Sakset fra årsmøte 2025:
Styret har jobbet med følgende saker i løpet av 2024:
VVS prosjekt
Status fra prosjektleder Obos Prosjekt, Ragnar Englund ang vvs prosjekt: Arbeider med rørfornying pågår for fullt og vi har nå gjennomført rørfornying for blokk 21, 17, 13 og 11, blokk 9
pågår i skrivende stund. Arbeidene går stort sett som planlagt, men vi har møtt på utfordringer med dimensjonsendringer og retningsforandringer på rør som ligger innstøpt i betongkonstruksjoner.
Vedlikehold
Hovedfokuset rundt vedlikehold for styret har vært gjennomføring av VVS prosjekt i år
Andre vedlikeholdspunkter som har blitt satt i gang og gjennomført iløpet av 2024
Oppgradert alle oppgangslys til nye automatiske LED lamper.
Noen utbedringer på garasjer, har utbedret tak på et garasjebygg og det skal skiftes kledning der det er behov for det på garasjebygg.
Noe oppmerking av parkeringsplasser,
Skjært ut åpning til jordkjeller
Gamle type stoppekraner i leiligheter byttes i forbindelse med VVS prosjekt
Batteriskift i alle branndetektorer og brannsentraler.
Utskifting av elektrisk utstyr i kjellerne; Taklamper, brytere, kontakter og koblingsbokser. Utbedring av EL avvik. Det eksisterende var gammelt, og vi har hatt et par episoder med røykutvikling i kjellere på grunn av
dette.
Lekeplassen; Flytting av vippehuske til fjernet apparat.
Det skal etableres parsellhager for hageinteresserte andelseiere våren 2025
Planene er lagt for en bocciabane
Utført befaring av ventilasjon, Ingen behov for rens, ny befaring om 2-3 år.
Styret har utarbeidet en oppdatert liste for vedlikehold som burde utføres
Fuktskade kjellere: Støping av 6 kjellergulv
Brannsikring - utskifting av 48 kjellerdører til B60 (Utføres i etterkant av vvs prosjekt)
Fortsett arbeidet med å skifte silikon-fuger vinduer.
Radiatorer i alle bygg; Rensing og nødvendig fornyelse.
Varmevekslere i kjellerne er modne for utskifting, i forbindelse med det nye energi-direktivet må vi se på ulike
løsninger for å møte disse.
Oppmerking parkeringsplasser
Utbedring av plener; Jord i gropene m/såing på vårparten
Flytting av utekraner til B-inngang. Montere utekontakt B-innganger.
Skader på undermurer; Pusskader.
Styret informerer på mail:
Det er per i dag ikke vedtatt eller planlagt noen påkostninger som vil medføre økning i fellesutgifter, utover det som allerede ble informert om på siste årsmøte. Fellesgjeld vil øke iløpet av året som en følge av rørfornyingsprosjekt og utbetalinger av lån som skal dekke inn kostnaden for rørfornying.
I henhold til borettslagets vedtekter må kjøper godkjennes av styret som ny andelseier. Det er kjøpers ansvar at styregodkjenning blir gitt, men styret kan ikke nekte godkjenning uten saklig grunn.
Iht. burettslagslova kan man bare eie én andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan være andelseiere.
Øvrige andelseiere i borettslaget og eventuelt medlemmer av boligbyggelaget har forkjøpsrett. Dersom boligen tas på forkjøpsrett løses kjøper fra avtalen.
For å dekke eventuell manglende innbetaling av fellesutgifter fra øvrige andelseiere, er borettslaget tilknyttet et sikringsfond gjennom OBOS. Dette innebærer at OBOS innbetaler samtlige felleskostnader til borettslaget hver måned og dermed overtar ansvar og risiko for eventuell inndrivelse av utestående fellesutgifter. Avtalen om sikringsfond gjennom OBOS er gyldig til den sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 12 måneder.
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnadene er kr 6 944,- pr. mnd. og inkluderer: Renter og avdrag på felleslån, kommunale avgifter, TV-anlegg/bredbånd, forsikringer, forretningsfører, drift og vedlikehold, energi/fyring, m.m
Kostnader for fjernvarme avregnes årlig etter forbruk og ved eierskifte, dette betales som et månedlig á-konto beløp. Beløpet fastsettes av styret årlig etter avregning. Det er installert målere slik at avgiftene vil variere etter forbruket i leiligheten.
Felleskostnadene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til borettslagets faktiske utgifter. Felleskostnadene fordeles slik: Felleskostnader kr 6 494,- Mediaprodukter kr 450,-
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. kr 3 720,- pr. år. / 1 950 kwh. pr. år. Boligen er tilknyttet Telenor som leverandør av kabel-tv. Tv-tuner/dekoder medfølger. Eiendommen er tilknyttet alarm. Abonnementet følger med.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Kjøper må selv tegne innboforsikring.
Dersom kjøper ikke er medlem av boligbyggelaget, må det påregnes en innmeldingsavgift og årlig medlemsgebyr pr. ny andelseier. Dette faktureres direkte fra boligbyggelaget. Dersom borettslaget har fellesgjeld, vil leilighetens andel av fellesgjelden komme i tillegg til kjøpesummen. Denne gjelden skal ikke innbetales i oppgjøret, men følger leiligheten. Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer.
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.