Kommunedirektør
Hemnes kommune
- Frist 24.8.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med på å utvikle et av indre Helgelands mest spennende samfunn?
Vi søker en kommunedirektør som vil være med å forme framtida for Hemnes kommune - en kommune med stolte tradisjoner, vakker natur og store muligheter. Vi ønsker oss en strategisk og samlende leder som bidrar til utvikling gjennom tydelig lederskap, godt samspill og en organisasjon preget av engasjement, tillit og kvalitet.
Som kommunedirektør skal du lede en organisasjon med mange dyktige medarbeidere, og sikre god utvikling av både tjenester og lokalsamfunn. Vi ser etter deg som har god rolleforståelse, høy integritet og evne til å bygge en god kultur preget av trygghet, stolthet og stabilitet. Du arbeider for felles mål og gode prosesser i samspill med politikere, ansatte, tillitsvalgte, innbyggere og næringsliv.
Du er trygg, tydelig og har gjennomføringsevne. Du ser verdien og potensialet i å være leder i en kommune som er under omstilling, der det er korte avstander mellom folk, og stor vilje til samarbeid.
Hemnes kommune er i endring og utvikling. Kommunen har fått støtte til et omfattende omstillingsprogram for perioden 2024–2025, med mål om å styrke lokal industri, fremme nyskaping og gjøre kommunen mer attraktiv for både etablerte og nye bedrifter. Det satses særlig på grønn industri, bærekraftig produksjon og leverandørindustri, samt utvikling av opplevelsesnæringen og lokalmat. Kommunen arbeider også aktivt med å tilrettelegge for nyetableringer, kompetanseheving og nettverksbygging blant lokale aktører.
Gjennom dette omstillingsarbeidet ønsker Hemnes å skape et mer robust og fremtidsrettet næringsliv, samtidig som kommunen skal være et attraktivt sted å bo og leve. Det legges vekt på tilgjengelige næringsarealer, oppdaterte planer og et næringsvennlig kommunalt samarbeid.
Det settes krav til at du kan sikkerhetsklareres og autoriseres til nivå Hemmelig.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Som kommunedirektør har du det øverste administrative ansvaret i kommunen, inkludert ansvar for økonomi, personal, tjenesteutvikling og samfunnsutvikling
Du skal:
Videreutvikle organisasjonen gjennom tydelig lederskap, kompetansebygging og god organisasjonskultur
Sikre god og bærekraftig økonomistyring
Bidra aktivt i samfunns- og næringsutvikling, både lokalt og i regionalt samarbeid
Være en pådriver i utviklings- og digitaliseringsprosesser
Utarbeide og følge opp saker til politiske organ og iverksette politiske vedtak
Sørge for god kommunikasjon og service overfor innbyggere og samarbeidspartnere
Kvalifikasjoner
Relevant høyere utdanning og solid ledererfaring fra offentlig og/eller privat sektor
God økonomiforståelse- gjerne erfaring med kommunal økonomi og planverk
Kunnskap om offentlig forvaltning og politiske prosesser
Erfaring med organisasjonsutvikling og strategisk endringsarbeid
Erfaring fra omstilling
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Det settes krav til at du kan sikkerhetsklareres og autoriseres til nivå Hemmelig. Mer utfyllende
informasjon om sikkerhetsklarering finner du her:
Slik blir du sikkerhetsklarert - Nasjonal sikkerhetsmyndighet
https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som:
Tenker strategisk og helhetlig, og har god gjennomføringsevne
Har stor arbeidskapasitet og trives med høyt tempo
Har gode samarbeidsevner og en inkluderende lederstil
Er trygg i lederrollen, tydelig i sin kommunikasjon og er beslutningsdyktig
Er en relasjonsbygger med evne til å skape engasjement og motivasjon
Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
En sentral lederstilling med stor påvirkningskraft i en kommune med fremtidsrettede ambisjoner
Tett samarbeid med et engasjert politisk miljø og kompetente medarbeidere
Et godt og inkluderende arbeidsmiljø
Konkurransedyktige betingelser, samt gode pensjons- og forsikringsordninger
Hemnes kommune ligger i hjertet av Helgeland- en region i vekst, med sterk tilknytning til både tradisjonell industri, grønn omstilling og naturbaserte muligheter. Kommunen er godt organisert, har stabil økonomi, og jobber aktivt med samfunnsplanlegging og tjenesteutvikling.
Kommunedirektøren vil ha en nøkkelrolle i dette arbeidet.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan offentliggjøres selv om det er bedt om at søknaden unntas offentlighet. Søkere vil i så fall bli varslet om dette.
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til ordfører Paul Asphaug, tlf. 952 41 668 eller rådgiver Torstein Sneisen i Headvisor AS, tlf. 918 88 186.
Søknad sendes innen fristens utløp den 24. august. Vi ønsker gjerne at du viser din interesse i god tid før fristens utløp.
Ferdigheter
- Digitalisering
- Forretningsutvikling
- Offentlig økonomi
- Sikkerhetsklarering
- Skrive
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Velkommen til Hemnes – en kommune med kraft, karakter og klare ambisjoner.
Midt i hjertet av Helgeland finner du Hemnes – en kommune med 4 482 innbyggere, rik på naturressurser, historie og framtidstro. Her møtes fjell og fjord, tradisjon og nytenkning. Med Nord-Norges høyeste fjell, Norges nest største innsjø og en sterk satsing på grønn industri og bærekraftig utvikling, er Hemnes et sted hvor både mennesker og muligheter vokser. Kommunen er i aktiv omstilling og satser offensivt på næringsutvikling, kompetanse og livskvalitet – og vi inviterer deg til å bli en del av reisen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Sentrumsveien 1, 8646 Korgen
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse, Økonomi og regnskap, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
kommunedirektør, lederskap, strategisk, samfunnsutvikling, økonomistyring
(1/10)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 415904028
- Sist endret