
Bildegalleri
Fra omgangsskoler til nærskoler – En skolehistorie for Nes på Romerike
Til salgs
Frakt fra 19 kr + Trygg betaling 40 kr. Frakten er på tilbud – ordinær pris er 39 kr.
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Som ny - Ikke synlig brukt
Fra omgangsskoler til nærskoler – En skolehistorie for Nes på Romerike
Forfatter: Øystein Smidt
Utgitt 2020
Innbundet, 523 sider
Lokalhistoriker Jan Erik Horgens omtale av boken:
På 521 sider gir Øystein Smidt oss en grundig, detaljert og velorganisert gjennomgang av historia til skolevesenet i Nes gjennom rundt 500 år. Denne historia knyttes nært til bygdas historie mer generelt, slik at vi i fyldige innledningskapitler og i mange avsnitt om de enkelte skolene og en del lærere kan lese mye lokal historie om mange tema. Ikke minst viser boka hvor viktig utviklinga av skolevesenet har vært for inndelinga av bygda i grender basert på skoledistrikt, roder og skolekretser. Alt på 1700-tallet ble Nes delt inn fem og etter hvert seks skoledistrikt – ei inndeling som ennå kan spores i grendene i bygda og gitt oss identitet som fenstadsøkninger, skaubygdinger, skauinger og mange andre grendeidentiteter. Denne inndelinga bygde dels på den enda eldre inndelinga av Nes prestegjeld i et hovedsogn og to anneks, Fenstad og Udenes, ei geistlig inndeling som går tilbake i alle fall til reformasjonstida på 1500-tallet og som varte til godt opp på 1900-tallet.
Smidt gjør rede for disse inndelingene i detalj og viser dem med et uvanlig godt kartmateriale. Han knytter disse gamle inndelingene til de nyeste inndelingene i grunnkretser, slik at vi kan relatere de gamle inndelingene til den inndelinga som i dag brukes i offentlige sammenhenger.
Den omfattende gjennomgangen av skolevesenet tar oss med tilbake til 1500-1600-tallet da sognepresten og hans menn hadde ansvar for å undervise folket i kristendomskunnskap og lite utover det. I 1739 fikk Norge sin første skolelov som ga oss omgangsskolen og skoledistrikt, fra 1798 også roder. Smidt gir oss en brei oversikt over de mange skolelovene og endringene i skolesystemet som ga oss allmueskolen med faste skolesteder og -kretser – gjennomført i heile Nes etter skoleloven av 1860 – så folkeskoler fra 1889 og stadig flere skolekretser, heile 23 i 1940 – og så fra 1965 niårig skole med barneskoler og to ungdomsskoler. Lovene, forordningene og bestemmelsene bak disse omleggingene er mange og grundig omtalt. I tillegg kommer omtale av middelskole/realskole og framhaldsskole, som begge forsvant da niårig skole ble innført, og av gymnas og de mange andre typene skoler som har vært i Nes, og som nå for en stor del har gått inn i videregående skole.
Den største delen av boka, ca 310 sider, forteller historia til de 40 skolene i folkeskoletida, samt rundt 60 sider om de to ungdomsskolene og de videregående skolene og andre utdanningstilbud i Nes. Hvert skolested er omtalt med fyldig historie om skolehuset og -eiendommen – det hørte skolejord og uthus til mange skoler. Og under hver skole har Smidt funnet fram til lærerne der med en imponerende mengde opplysninger om hver enkelt lærer og med bilde av svært mange. Smidt må ha drevet reine detektivarbeidet for å finne fram til alt dette! Det er iøynefallende å se hvor mange lærere som kom fra andre kanter av Norge og fikk seg lærerstilling i Nes. Noen ble her og er opphav til slekter som vi nå tenker på som ekte nesbu-slekter – som forfatterens slekt på morsida, Nygaard - men mange var her i kortere eller lengre tid og reiste igjen. Mange nesbuer fikk også utdanning som lærere og fikk lærerstilling i heimbygda. I mange kretser var læreren Lærer med stor L, en person som spilte en viktig rolle i mange sosiale sammenhenger i kretsen. Dette kommer tydelig fram i de mange noe lengre lærerbiografiene i boka, som gir gode gløtt inn de enkelte kretsenes historie.
For hver skole er det tatt inn klassebilder, og jeg vil tru det er mange som først leiter etter bilde der en sjøl er med. Men uansett om en finner seg sjøl eller ikke, en vil finne mange av dem en gikk på skolen sammen med, og i alle fall bilde av læreren sin. Det er utrulig at Smidt har klart å finne navna på de aller fleste av dem som er med på klassebildene – sjølsagt med god hjelp av folk fra de enkelte kretsene. I tillegg til de mange klassebildene har boka et rikt bildestoff knyttet til skolestedene og til skolevesenet mer generelt. Boka er gjennomillustrert – det er ikke mange oppslag uten en illustrasjon. Hyggelig er det med mange foto av de flotte skolefanene som nå er samlet inn og tatt godt vare på.
Boken er ulest og helt ny.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 16.7.2025 kl. 20:24 ・ FINN-kode: 407981429


