Inaktiv

Virksomhetsleder for teknisk forvaltning

Arbeidsgiver
Fredrikstad kommune
Stillingstittel
Virksomhetsleder for teknisk forvaltning
Frist
20.05.2024
Ansettelsesform
Fast
Bli kjent med Fredrikstad kommune
Fredrikstad kommune skal etablere en ny organisasjonsstruktur fra 1.1.2025, hvor kommuneområde teknisk er et av kommuneområdene. I kommuneområde teknisk skal det etableres en ny virksomhet teknisk forvaltning. vi søker deg som ønsker å delta i arbeidet med å etablere, lede og utvikle denne virksomheten.
Virksomheten vil være organisert under kommuneområde teknisk . Kommuneområde vil for øvrig bestå av virksomhetene eiendomsdrift, vann og avløp, renovasjon, vei og trafikk, park og friluft, utbygging, brannvesen samt teknisk forvaltning.

Kommuneområdet vil ledes av direktør teknisk, og som virksomhetsleder teknisk forvaltning vil du inngå i direktørens ledergruppe.

Som virksomhetsleder for teknisk forvaltning vil du få ansvar for å sikre at overordnet utviklings- og planarbeid i kommuneområdet gjennomføres på en helhetlig og profesjonell måte, og sikre gjennomføring av innovasjonsarbeid og teknologiutvikling.

Virksomheten skal omfatte all overordnet teknisk forvaltning, og ivareta kommunens eiendomsforvaltning innen grunneiendom og kommunale bygg. I tillegg vil det inkludere ansvarsoppgavene overordnet forvaltning for kommunalteknisk infrastruktur som blant annet innebærer planlegging av fornyelse, utbyggingsavtaler, utleie av lokaler, bygg og uteområder, kategoriansvar for inventar, og forvaltning av biler og maskiner.

I tillegg vil du få ansvar for å tilrettelegge for tverrsektoriell samhandling, saksbehandling og saksforberedelser, samt forvaltning av kommuneområdets rutiner, reglementer, forskrifter og avtaler, og merkantile ressurser som er spesifikke for gjeldende kommuneområde.
I stillingen som virksomhetsleder teknisk forvaltning vil du i 2024 jobbe med å utvikle og etablere den nye virksomheten teknisk forvaltning, slik at virksomheten kan fungere fra 1. januar 2025.

Hovedansvarsområder

Virksomhetsleder har ansvar for ledelse av virksomheten og skal være en tydelig og synlig leder, og ta ansvar for å utvikle gode medarbeidere.


Øvrige ansvarsområder for stillingen:

- Daglig ledelse av virksomheten med ansvar for personell, fag og økonomi.
- Resultat- og rapporteringsansvarlig for virksomhetens drift
- Gi tilbakemelding til underordnede på resultatoppnåelse, basert på systematisk evaluering og resultatvurdering.
- Aktivt benytte kommunens styringssystemer og verktøy for mål- og resultatoppfølging.
- Ansvar for etterlevelse av gjeldene lovverk, retningslinjer og rutiner.
- Ta initiativ til, og bidra til, utvikling og kontinuerlig forbedring av fagfeltet og virksomheten.
- Bidra til å utvikle god intern og ekstern kommunikasjon.
- Forberede, følge opp og iverksette politiske vedtak.
- HMS-ansvar innenfor virksomhetens område.
- Tilrettelegge for godt partssamarbeid, medbestemmelse og dialogmøter i egen virksomhet.
- Være kontaktpunkt mot eksterne parter
- Bidra i utvikling av eiendomsstrategi
- Bidra til god samhandling med øvrige kommuneområder og virksomheter
- Lede utviklingsarbeid: så vel faste strategiprosesser som innovasjon i kommuneområdet
- Forvalte delegert myndighet etter aktuelle lovverk
- Samlet investeringsplanlegging og prioritering som grunnlag for gjennomføring av investeringsprosjekter

Kvalifikasjoner

- I denne stillingen krever vi at du har relevant høyere utdannelse, fortrinnsvis på mastergradsnivå.

- Det kreves praktisk erfaring med strategisk metode og utvikling samt tydelig erfaring med å forvalte, og evne å utvikle plansystemer og prinsipper.

- Det er nødvendig at du har arbeidserfaring fra relevant fagkrets og relevant ledererfaring fra offentlig sektor eller annen relevant virksomhet. Du må også være god til å kommunisere muntlig og skriftlig på norsk, samt kunnskap om offentlig forvaltning og politiske beslutningsprosesser.

Ønskede kvalifikasjoner

Det er ønskelig med praktisk erfaring fra teknologi/digitaliseringsprosjekter. Erfaring med ansvar for utviklings- og endringsprosesser fra tidligere lederstillinger, samt lederutdanning er også en fordel. Du bør ha innsikt i relevante lov- og avtaleverk og være alminnelig god innen IKT og økonomi.

Personlige egenskaper

Vi søker deg som
- er analytisk, har evne til å se helheten og kunne tenke langsiktig og strategisk
- god kommunikator, som evner å være proaktiv i samarbeid med andre etater og virksomheter
- trives med å ha en synlig og aktiv rolle, er utadvendt og relasjonsskapende
- er opptatt av å involvere og lytte til sine medarbeidere, og kan reflektere over egen lederstil
- kan inspirere og engasjere, samtidig som du er tydelig i dine forventninger og tilbakemeldinger
- er ydmyk for andres faglighet, er opptatt av utvikling og nytenkning, og er god til å dele kunnskap og samarbeide med andre
- er ambisiøs og målbevisst, og samtidig strukturert, leveringsdyktig og serviceinnstilt

Personlige egenskaper blir tillagt stor vekt. Vi ønsker at det i søknaden gis uttrykk for egne tanker om lederrollen.

Vi tilbyr

- En utfordrende og spennende lederstilling i en hyggelig kystby med et rikt kulturliv
- En unik mulighet til å utvikle morgendagens by sammen med dyktige og dedikerte kolleger
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- Deltagelse i kommunens lederutviklingsprogram

Andre vilkår
Arbeidstakere ansettes i Fredrikstad kommune i henhold til lover, reglement og tariffavtale. Prøvetiden er 6 måneder.

Lønn etter avtale. Stillingen er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene og har 10 ekstra fridager som kompensasjon for dette. Arbeidsforholdene er ellers på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, reglement og avtaleverk, herunder pensjonsordning i KLP.


Offentlighet
Opplysning om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet. Fredrikstad kommune vil varsle søkere som har bedt om unntak for offentlighet, dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes (offentlighetsloven § 25). Det vil gå frem av den offentlige søkerlista hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn de har.

Om arbeidsgiveren

Velkommen til Fredrikstad, en av Norges mest attraktive byer. En liten time fra Oslo, der Glomma renner ut i havet, finner du Fredrikstad. Med våre 85.000 innbyggere er vi landets åttende største by. Fredrikstad er i sterk vekst. I tillegg til en urban bykjerne, har vi et spennende og variert omland og en vakker skjærgård. Byen er kjent for sitt rike kulturliv og sine historiske tradisjoner. Gamlebyen er Nord-Europas best bevarte festningsby. I Fredrikstad finner man trygge oppvekst- og levekår, et godt botilbud og et variert miljø- og teknologibasert næringsliv. Du når Oslo på en time og Gøteborg på vel to timer. 

Fredrikstad kommune ønsker å være en arbeidsgiver hvor ulikheter og mangfold er en styrke. Kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn og/eller redusert funksjonsevne oppfordres til å søke. Kommunens verdier er Modig, Engasjert, Romslig og Kompetent.

Sektor
Offentlig
Sted
Tomteveien 30, 1618 Fredrikstad
Bransje
Offentlig administrasjon
Stillingsfunksjon
Ledelse
Arbeidsspråk
Norsk

Nøkkelord

Virksomhetsleder, Forvaltning, ledelse

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Atle Holten
Stillingstittel
Kommunaldirektør teknisk drift
Telefon
90 88 33 01
Følg firma
1061 følger dette firmaet

Tomteveien 30, 1618 Fredrikstad

Annonseinformasjon

FINN-kode 351999672
Sist endret 21. mai 2024 00:00

Rapporter annonse