Bildegalleri
Sentrumsnær tomt med totalskadet bygning
Lislebyveien 93, 1604 Fredrikstad- Totalpris
- 990 320 kr
- Omkostninger
- 40 320 kr
Pris på lån: fra 4 144 kr/mnd
Eff.rente 5,80 %. 665 000 o/25 år. Kostnad: 578 200 kr. Totalt 1 243 200 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Beskrivelse
Totalskadet flermannsbolig etter brann. Bygningsmassen må rives før det kan bygges opp igjen. Det er ikke tillatt å gå inn i boligen for besiktigelse.
Beliggenhet
Eiendommen ligger i etablert boligområde, barnevennlige omgivelser på Lahelle. Her går Glomma forbi og det er fine turmuligheter langs Glommastien. I område er det også søndagsåpen nærbutikk. Kort vei til barnehage, skoler og byens sentrumsgater. Det er gå- eller sykkelavstand, til Fredrikstad sentrum ca. 1,5 km. I motsatt retning er det kort vei til Lisleby med idrettsanlegg, Østfoldhallene på Rolvsøy m.mer. Følger du Glommastien mot sentrum fører den videre til fergeleiet på Cicignon, med direkte forbindelse til Gamlebyen, en godt bevart fesningsby med diverse severdigheter, cafeer og kulturtilbud.
Fra eiendommen er det gangavstand til jernbanestasjon (en fin mulighet for den som skal pendle til Oslo med tog. Jernbanespor går forbi boligfeltet og kan medføre noe støy. Det er planlagt en endring på jernbanelinjen som ikke er avklart, konferer med Fredrikstad kommune for mer info. Fra Jernbanestadjon er det reisetid til Oslo er ca. 60 min. Det er god bussforbindelse i området.
Adkomst
Se kartskisse
Standard
Det gjøres oppmerksom på at boligen er totalskadet og det er ikke tillatt å gå inn i boligen. Boligen må rives.
Boligen er registrert i SEFRAK-registeret.
SEFRAK er et landsdekkende register over eldre bygninger (bygget før 1900) og andre kulturminner.
Bygningene i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikke tillagt spesielle restriksjoner. Registreringen fungerer mer som et varsko om at kommunen bør ta en vurdering av evt. verneverdi før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygningen.
Som regel skal tiltak på SEFRAK- registrerte bygninger, som ikke gjelder generelt vedlikehold, innhente uttalelse hos kommune/fylkeskonservator i forbindelse med søknad om tiltak.
Se også riksantikvarens nettsider vedr. SEFRAK regster: https://www.riksantikvaren.no/les-om/sefrak/
Tomten
I følge kommunekartet til Fredrikstad kommune har eiendommen usikre eiendomsgrenser. Det foreligger målebrev datert 05.11.1924. Målebrevet følger vedlagt i prospektet.
Naturtomt beliggende i en skråning, har opparbeidet, delvis inngjerdet og lun hage med forstøtningsmur, diverse beplantning, frukttrær og bærbusker. Toglinje bak eiendommen.
Parkering
Gateparkering langs Lislebyveien
Vei/vann/avløp
Tilknyttet offentlig vei-, vann- og kloakkforhold.
Offentlige/kommunale avgifter
Det er pr . idag ingen kommunale avgifter på boligen i følge Fredrikstad kommune. Det gjøres oppmerksom på at dette vil endres når eiendommen blir tatt i bruk.
Konsesjon
Eiendommen er konsesjonsfri.
Odel
Det er ikke knyttet odelsplikt til eiendommen.
Reguleringsmessige forhold/Kommunale planer
Eiendommen ligger inn under kommuneplan for Fredrikstad byområde 2020-2032 med formål bebyggelse og anlegg og båndlegging, regulering pbl. Eiendommen er uregulert og hører ikke inn under noen reguleringsplan.
Eiendommen ligger i en sone som er båndlagt av jernbaneverket. Følgende informasjon er hentet fra kommuneplant:
38.2 Båndlegging til InterCity etter plan- og bygningsloven H710
a. Hensynssonene omfatter areal båndlagt til InterCity-prosjekter etter pbl. § 11-8 d).
b. Innenfor båndleggingssonene skal det ikke settes i gang tiltak som er i strid med, eller kan hindre/vanskeliggjøre planlegging og utbygging av InterCity-prosjektene.
c. Energibrønner og andre brønner tillates ikke uten at det foreligger uttalelse fra Bane NOR.
d. Inntil reguleringsplan for IC-prosjektene er vedtatt, skal søknader om tiltak som ligger innenfor båndleggingssonen forelegges Bane NOR for uttalelse før vedtak fattes. Mindre tiltak unntas fra bestemmelsen. Dette gjelder også normale drifts- og vedlikeholdstiltak på og langs riks-, fylkes-, og det kommunale vegnettet.
e. Tiltak som fremmer byutvikling rundt knutepunkt Grønli skal vurderes spesielt med sikte på å finne løsninger som kan gjennomføres før endelig reguleringsplan for dobbeltspor er vedtatt.
f. Ved vedtak av InterCity-kommunedelplanene vil båndleggingen oppheves. De arealene som ikke omfattes av båndleggingen i kommunedelplan kan da benyttes i samsvar med arealformålene.
Det anbefales å opprette kontakt med kommunen for å undersøke muligheter i forbindelse med evt. oppføring av bygg.
Innhentede reguleringsbestemmelser oppbevares på ansvarlig meglers kontor og kan utleveres på forespørsel.
Oppgjør
Samlet kjøpesum og omkostninger forutsettes innbetalt til klientkonto fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse
Etter avtale med selger.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring ved kjøp av denne boligen. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Med denne forsikringen følger det også med flytteforsikring fra Tryg. Les om denne på www.help.no og ta kontakt med oss for ytterligere informasjon.
Budgivning
Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 3. ledd forbyr oppdragsansvarlig i forbrukerforhold å videreformidle bud til selger med kortere akseptfrist enn til kl 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag. Vi fraråder derfor å inngi slike bud da de ikke vil bli videreformidlet til selger. Ethvert bud må ha en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden, samt at det må komme megler i hende minst et kvarter før tidligere bud går ut. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon i vedlagt budskjema. I følge eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har oppdragsansvarlig en plikt til å oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til oppdragstaker.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Følgende gjelder ved salg til forbrukerkjøper*:
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Selgeren er ikke kjent med at eiendommen er beheftet med mangler i relasjon til offentligrettslige krav ut over det som er opplyst tidligere, jfr Avhendingsloven § 3-2.
*Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen "som den er", jfr Avhendingslovens § 3-9:
Selgers ansvar er da begrenset og vil være en del av kontraktsvilkårene. jf. avhl. § 3-9, 2. pktm.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
I forhold til mangler, er det kun Avhendingslovens § 3-7 "manglende opplysninger om eiendommen" og § 3-8 "uriktige opplysninger om eiendommen" som kan påberopes, med mindre boligen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut ifra kjøpesum og forholdene ellers, jfr Avhendingsloven§ 3-9. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Finansiering
OBOS-banken tilbyr lån til alle slags boliger. På obosbanken.no kan du sjekke hvor mye du kan få i lån, beregne lånekostnader og søke om finansiering. Skal du kjøpe nytt før du har solgt din nåværende bolig, får du mellomfinansiering til samme rente som boliglånet.
Det gjøres oppmerksom på at OBOS Eiendomsmeglere AS kan motta et mindre honorar for salg av finansielle tjenester.
Les mer på obosbanken.no.
Salgsoppgave
Salgsoppgaven er opprettet 08.08.22 og utformet iht. lov om eiendomsmegling av 29.06.2007.
Følgende dokumenter følger som vedlegg i prospektet:
målebrev, nabolagsprofil, reguleringsplan, kommuneplan.
Salgsoppgaven er ufullstendig uten alle vedlegg.
Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Håvard Andreas Midtsjø
Nyttige lenker
Beliggenhet
OBOS eiendomsmeglere - Fredrikstad
Annonseinformasjon
FINN-kode | 268322518 |
---|---|
Sist endret | 16. jan. 2023 09:26 |
Referanse | 710220099 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.