Bildegalleri
Tomtefelt regulert til 7 boligtomter og 6 nausttomter mot syd nær sjøen
Uggedal Vest tomtefelt, 6265 Vatne- Totalpris
- 3 604 370 kr
- Omkostninger
- 104 370 kr
Pris på lån: fra 15 205 kr/mnd
Lånekalkulator fra 15 205 kr/mndEff.rente 5,76 %. 2 450 000 o/25 år. Kostnad: 2 111 500 kr. Totalt 4 561 500 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Om eiendommen
Ansvarlig megler
Lennart Tetlie
Eiendomsmegler MNEF/Partner
Kort om eiendommen
Like sør for Søvik finner vi et etablert boligfelt på Hamnsund. Like øst for dette feltet ligger Uggedal vest tomtefelt. Her er det innregulert 7 boligtomter som alle vil få en fantastisk utsikt mot sjø og fjell, samt gode solforhold med sydvendt beliggenhet. Det er også innregulert 6 nausttomter fordelt på to naustområder. Videre er det innregulert to lekeplasser, en ved boligfeltet og en ved naustområdet. Det er innregulert en gangvei like sør for fylkesvegen som går ned til boligfeltet. Vest for naustområdet er det også innregulert en molo. Tomtefeltet selges samlet, og ikke tomt for tomt.
Ta kontakt med megler ved interesse.
Beliggenhet
Tomtefeltet ligger fint til like øst for et etablert boligfelt på Hamnsund. Det er kort vei til Uggedalen idrettsanlegg, hurtigbåt fra Hamnsund til Ålesund sentrum og ikke minst kort vei til Søvik (ca 2,7 km) hvor det er dagligvarebutikk, bakeri, barnehage og skoler. Grytastranda Montesorriskule ligger ca 4 km øst for tomtefeltet.
Hele feltet ligger med sydvendt orientering og vil få gode sol- og utsiktsforhold.
Tomten
Opplyst areal er beregnet areal. Dvs: Areal som baseres på eiendommens registrerte eiendomsgrenser i Matrikkelen. Dersom eiendomsgrenser ikke har latt seg registrere nøyaktig i Matrikkelen, vil det beregnede arealet ikke være korrekt.
Tomten er naturtomt bestående av diverse trær og vegetasjon over fjell.
Kjøper kan ikke påbegynne noen form for ryddearbeid eller bearbeidelser på tomten for øvrig før overtagelse.
Komm. tilknytning
VEI
Eiendommen ligger på sørsiden av fylkesveien Grytafjordvegen. Det er per i dag ikke etablert avkjørsel til eiendommen. For at kjøring inn og ut fra en eiendom skal skje på en trafikksikker måte, stilles det krav til blant annet sikt og utforming av avkjørselen. En søknad om avkjørsel blir vurdert med utgangspunkt i trafikksikkerhet og veiens transportfunksjon. Søknad om avkjørsel skal behandles av enten Statens vegvesen, fylkeskommunen eller kommunen.
I et brev fra Statens Vegvesen datert 20.12.2007 ble det vurdert dithen at det vil være svært uheldig for trafikksikkerheten på strekningen at det etableres et nytt boligfelt her. Grunnen er at eksiterende gang- og sykkelvei ligger på motsatt side av fylkesveien enn det det planlagte boligfeltet gjør. Dette ble vurdert som uheldig for de myke trafikantene som etablerer seg i området, da de vil være avhengig av å krysse fylkesveien hver gang de skal benytte gang- og sykkelveien. Statens vegvesen Region Midt mente videre at denne typen arealbruksendring måtte avklares gjennom kommuneplanarbeidet. Der målet med en styrt utvikling må være å etablere nye boligfelt i trygge omgivelser uten fare for trafikksikkerheten for barn og unge som vokser opp i området.
Dette er i etterkant tatt hensyn til ved utarbeidelsen av både kommuneplan og reguleringsplan. Og i reguleringsplanen ble antall boligtomter redusert fra 14 til 7, og tallet på nausttomter redusert fra 9 til 6. Dette for å redusere trafikkbelastningen gjennom det etablerte boligfeltet. Lekeplassen som opprinnelig var planlagt oppe ved fylkesveien ble flyttet ned til boligfeltet. Det ble i tillegg regulert inn en mindre lekeplass på ei slette vest for naustområdet. Gangveien opp til Kveldsro er beholdt, men armen østover er tatt ut av planen. Det ble vurdert dithen at faren for uregulert kryssing av fylkesveien ikke er så stor ettersom gangveien blir liggende cirka 3 meter lavere enn fylkesveien i østenden.
Den planlagte adkomsten fremkommer av Reguleringsplan for Bustadfelt Uggedal vest, vedtatt 17.06.2010.
VANN
I følge Grytastranda Vassverk SA v/ Steinar Holmeset så er dette et utmarkstykke uten eksisterende tilgang til deres ledningsnett. Ved en evt utbygging, må dette prosjekteres. Det er flere mulige alternativ til vanntilkobling, det mest nærliggende, slik han ser det pr i dag, er å koble seg inn i eksisterende kum i krysset mellom Grytafjordvegen og Hamnsundkleiva. Dette vil medføre en viss kostnad avhengig av omfanget av evt framtidig utbygging.
Ordinær tilknytningsavgift er pt kr. 15 000,- og årsgebyret er pt kr. 3 800,- eks mva fordelt på to terminer.
AVLØP
I følge Ålesund kommune - Virksomhet vann og avløp v/ Ingeniør Magne Blindheim, så er det regulert et boligfelt vest på tomten, og det er avsatt et areal VA1 til felles renseanlegg. Området må bygges ut etter helhetlige tekniske planer på vei, vann og avløp for byggefeltet, som skal godkjennes av kommunen i forbindelse med byggesak. Ved utbygging og overtakelse av tekniske anlegg til drift og vedlikehold må det også på plass en avtale /utbyggingsavtale. Det må etableres felles renseanlegg og søkes om utslippstillatelse etter forurensingsforskrifta.
Reguleringsplan med bestemmelser følger vedlagt i prospekt. Mer informasjon vedrørende søknad om utslippstillatelse finner man her: https://alesund.kommune.no/veg-vatn-og-avlop/vatn-og-avlop/soke-om-utsleppsloyve/mindre-tettbygde-omrade/
Kommunal tilknytningsavgift per 2022 er kr 8 000,- for avløp (inkl. mva.). Oversikt over kommunens betalingsregulativ for vann og avløp for 2022 følger vedlagt i prospekt.
TILLATELSER VANN OG AVLØP
Det foreligger ingen tinglyste avtaler/erklæringer knyttet til vann og kloakkledninger. Ledningsnettet må legges på andre eiendommer for å komme frem til eiendommen. For å kunne legge ledningsnettet så må man derfor få en rett til dette av grunneier. Som utgangspunkt så trenger man ikke å erverve (kjøpe) selve grunnen hvor ledningen skal ligge det holder med en rettighet til å ha ledningen liggende.
Som hovedregel er det vår anbefaling at slike rettigheter erverves ved forhandlinger med grunneier, og at grunneiers syn/ønsker da også kan tas med i betraktning (eksempelvis hvor ledningsnettet skal legges, om det er spesielle arealer som bør unngås osv). Det kan da også forhandles om hvilken kompensasjon (pris) grunneier skal betales for å ha ledningen liggende på sin eiendom. Selv om et ledningsnett som oftest ikke sjenerer eller hindrer grunneier spesielt, så er det rent faktisk en båndlegging hos grunneier som det skal ytes kompensasjon/betaling for.
Dersom det ikke lykkes å forhandle med grunneier så skal man imidlertid være klar over at det kan søkes om ekspropriasjon (dvs tvangsavståelse) for slik rettighet. Lovhjemmelen for dette er oreigningsloven § 2 nr. 47:Mot vederlag etter skjøn til den det råkar, kan oreigningsinngrep setjast i verk etter vedtak av eller samtykke frå Kongen, så langt det trengst til eller for: 47. Vassforsyning og avløp"
Adkomst
Kjør fra Søvik mot Hamnsund. Sving så ned til høyre ved Hamnsundkleiva. Følg veien til endes og du vil se tomtefeltet på nært hold. Tomtefeltet kan fritt besiktiges.
Omkostninger for kjøper
Prisantydning kr 3 500 000,-
I tillegg kommer følgende gebyrer:
1) 2,5% dokumentavgift til staten.
2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 585,-
3) Tinglysinggebyr kr. 585,-
4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 15 700,- (valgfritt)
Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 3 604 370,-
Vi gjør oppmerksom på følgende:
- Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 12 900,-
- Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Regulering
Beliggenhet
Notar Moa
Annonseinformasjon
FINN-kode | 263965078 |
---|---|
Sist endret | 04. mai 2024 06:52 |
Referanse | NO2.22174 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.