Bildegalleri
Kvamsenget/Nordre Kvam - Selveier boligtomt på ca. 3.555 kvm i attraktivt boområde.
Slalåmsvingen 14, 7715 Steinkjer- Totalpris
- 5 126 342 kr
- Omkostninger
- 126 342 kr
Pris på lån: fra 21 976 kr/mnd
Eff.rente 5,88 %. 3 500 000 o/25 år. Kostnad: 3 092 800 kr. Totalt 6 592 800 kr.
Nøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Beliggenhet
Boli Eiendomsmegling ønsker velkommen til Slalåmsvingen 14 - En svært godt beliggende boligtomt på Kvamsenget/Nordre Kvam i Steinkjer. Eksisterende bygningsmasse må rives av kjøper. Alle kostnader til rivning må bæres av kjøper.
Tomten vil bli på ca. 3.555 kvm under forutsetning av at selgers inngåtte opsjon på kjøp av tilleggs tomt fra gnr. 206, bnr. 1 i Steinkjer kan transporteres. Tomten anses å ha en attraktiv beliggenhet. Området ligger ca. 4 km nord for Steinkjer sentrum. Gangavstand til barne- og ungdomsskole på Egge. Steinkjer sentrum med alle sentrumsfasiliteter. Gangavstand til barnehage, barneskole og ungdomsskole. Gangavstand til idrettsanlegg på Egge. Turmuligheter i umiddelbar nærhet. Antatt gode lys og solforhold.
Området har en meget barnevennlig beliggenhet i trygge omgivelser og etablert nabolag, og her vil man også få kort vei til skole og barnehage. I tillegg får man nærhet til flotte turområder, sommer som vinter.
Tomt
Eiet tomt på 3554 kvm. Oppgitte areal forutsetter at opsjonsavtale på ca. 730 kvm tilleggsareal fra eiendommen gnr. 206, bnr. 1 i Steinkjer kan transporteres til kjøper. Oppgitte areal er et estimat og endelig areal vil avhenge av fradeling. Kjøpers risiko og ansvar. Kjøper må selv dekke kostnadene til eventuell fradeling/oppmåling m.m ved innløsning av opsjonsavtale.
Selger har foretatt grunnundersøkelser på eiendommen via Norconsult. Geoteknisk vurderingsrapport fra Norconsult følger som vedlegg til salgsoppgaven og interessenter bes sette seg nøye inn i dets innhold. I rapporten fremgår planer om oppføring av planlagt to 4-mannsboliger og én 2-mannsbolig på tomten. Det presiseres at dette kun er planer og ikke omsøkt kommune m.m. Kjøpers risiko og ansvar.
Selger har ingen kunnskap rundt eventuelle forurensninger, kulturminner, radon, kvikkleireforekomster m.m. Dette er kjøpers risiko og ansvar. Det foreligger en områdeanalyse fra Ambita. Denne ligger som vedlegg til salgsoppgaven.
Parkering
På egen tomt
Reguleringsforhold
Ingen innsendte planer. Gjeldende plan: Bebyggelsesplan Nordre Kvam, felt B, D og del av E iht. reguleringsplan Nordre Kvam. I en liten del i sør av eiendommen mot Slalomsvingen gjelder bebyggelsesplan Nordre Kvam felt F og østre del felt E . Eiendommen er pr i dag regulert til lek/undervisning. Kjøper må selv bære kostnadene og risikoen med å få omregulert området/eiendommen til ønsket utnyttelse. Interessenter bes sette seg godt inn i gjeldende reguleringsbestemmelser for området og eventuelt avklare med kommunen om ønsket utnyttelse kan gjennomføres.
Byggemåte
Eiendommen er pr i dag bebygd. Kjøper må bære all kostnad og risiko knyttet til rivning og bort kjøring av avfall.
Vei, vann, kloakk
Eiendommen er offentlig tilknyttet vei. Vann og avløp er ifølge kommunen frakoblet. Kjøper må selv dekke tilkoblingsavgift m.m. Det vites ikke hvor stor dimensjonering/kapasitet det er på eksisterende VA-anlegg eller strøm anlegg og hvorvidt dette må utbedres/utskiftes i sin helhet ved utvikling av eiendommen. Kjøpers risiko og ansvar. Det følger ledningskart mottatt fra kommunen i salgsoppgaven.
Offentlige avgifter
Eiendommen betaler pr i dag kun eiendomsskatt på kr. 367,- ifølge Steinkjer kommune. Ny eier må påløpe endrede kommunale avgifter i takt med utviklingen av eiendommen.
Servitutter
På eiendommen er det tinglyst:
- Ingen
Det må påregnes at eventuelle heftelser/servitutter stående på grunneiendommen til 206/1 vil medfølge ved fradeling ved eventuell innløsning av opsjonsavtalen på tilleggsareal. Dette er selger uvedkommende og kjøper selv må besørge eventuell sletting av disse heftelser. Følgende heftelser er pr i dag tinglyst på 206/1:
1878/900017-1/68 BESTEMMELSE OM VANNLEDN. TINGLYST
15.07.1878
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
1915/900134-1/68 BESTEMMELSE OM GJERDE TINGLYST
20.12.1915
1920/900141-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
23.02.1920
1922/900207-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
25.09.1922
Grensegangssak
1937/1682-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
16.11.1937
Grensegangssak
Gjelder denne registerenheten med flere
1943/65-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
12.01.1943
Grensegangssak
Gjelder denne registerenheten med flere
1950/3320-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
15.12.1950
1955/990034-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
22.11.1955
1962/904415-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
10.12.1962
1970/138-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
12.01.1970
1970/4968-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
28.10.1970
1971/1824-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
27.04.1971
1973/345-2/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
18.01.1973
Rettighetshaver: Televerket
Bestemmelser om telefonledninger/stolper/kabler/grøfter m.v.
1974/5780-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
16.09.1974
:Knr:5006 Gnr:205 Bnr:258
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
1975/1820-1/68 JORDSKIFTE TINGLYST
17.03.1975
Grensegangssak
Gjelder denne registerenheten med flere
1977/3606-1/68 BESTEMMELSE OM VEG TINGLYST
31.05.1977
RETTIGHETSHAVER: Helge-Rein-By-Brug AS
Staten v/Televerket
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/2893-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
19.04.1990
Kartforretning E6 hp 18 over grenser langs vegen, gnr. 500
bnr. 05.
Gjelder denne registerenheten med flere
1994/8368-1/68 ELEKTRISKE KRAFTLINJER TINGLYST
28.12.1994
1995/848-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
16.02.1995
Rettighetshaver Steinkjer kommune.
Leietid 40 år.
Bestemmelse om rydding av skiløype.
2002/710-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
18.02.2002
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Gjelder denne registerenheten med flere
2002/1693-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
18.04.2002
Rettighetshaver: NTE
Bestemmelse om jordkabel
2003/5921-1/68 JORDSKIFTE TINGLYST
03.11.2003
Gjelder denne registerenheten med flere
2007/1449-1/68 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
09.03.2007
:Knr:5006 Gnr:206 Bnr:4
Bestemmelse om veg
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers pantedokument vil få prioritet etter overnevnte tinglyste rettigheter/servitutter.
Kjøper aksepterer å overta disse slik de fremgår av de tinglyste dokumenter.
Eiendommens betegnelse
Gnr. 205 bnr. 441 i Steinkjer kommune
Konsesjon
Kjøper plikter å undertegne egenerklæringsskjema vedrørende konsesjonsfrihet da eiendommen i dag er over 2 daa.
Finansiering
Vi anbefaler våre kunder å kontakte megler som kan formidle gode finansieringstilbud via Grong Sparebank.
Eierskifteforsikring
Kan ikke tegnes etter gjeldende vilkår.
Boligkjøperforsikring
Kan ikke tegnes etter gjeldende vilkår.
Energiattest
Foreligger ikke da bygningsmassen forutsettes revet.
Formuesverdi
Foreligger ikke pr i dag.
Andre opplysninger
Vel avgift:
Det vites ikke om det er fungerende velforening i området og om det er pliktig medlemskap.
Selger har ikke foretatt radonmåling av eiendommen og har ikke kunnskap rundt eventuelle . Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Det presiseres at risikoen for transport av selgers inngåtte opsjonsavtale med eiendommen 206/1 ligger på kjøper og er selger uvedkommende. Selger plikter å bidra til at transport kan gjennomføres, men gir ingen garantier ovenfor kjøper på at dette kan gjennomføres. Opsjonsavtalen kan ses hos megler.
Løsøre og tilbehør
Eiendommen overleveres kjøper slik den fremstår pr visning uten videre rydding.
Overtakelse
Etter avtale med selger.
Utleie
Eiendommen overleveres kjøper uten løpende leieforhold.
Oppgjør
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtagelse.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Selgers eventuelle mangelsansvar og kjøpers undersøkelsesplikt reguleres av bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.
Det er vedtatt endringer i avhendingsloven som trer i kraft 01.01.22. Som følge av endringene vil det gjelde ulike regler, avhengig av når avtaleinngåelsen skjer, og om kjøper er en forbrukerkjøper eller ikke. Dette er redegjort for nedenfor:
Dersom avtale om salg (aksept bud) inngås før 01.01.2022 gjelder følgende:
Eiendommen selges som den er, jmf. avhendingsloven § 3-9. Selgers risiko for eventuelle skjulte feil og svakheter ved eiendommen reduseres med dette i forhold til avhendingsloven.
Eiendommen har uansett en mangel, jfr. avhendingsloven § 3-9, dersom selger forsømmer sin opplysningsplikt etter avhendingsloven § 3-7 eller § 3-8. Det samme gjelder dersom eiendommen viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper hadde grunn til å forvente ut fra kjøpesummen og forholdene for øvrig.
Dersom avtale om salg (aksept av bud) inngås etter den 31.12.21, gjelder følgende ved salg til forbrukerkjøper*:
For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren, tilstandsrapport fra bygningsakkyndig, egenerklæring fra selger og andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene.
I tillegg til å sette seg grundig inn i dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye. Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8.Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges "som den er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av avtalen.
Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen aldersforringelse.
Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers "egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er sagt i loven.
Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved eiendommen som selger er ansvarlig for.
* Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper:
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper selges eiendommen "som den er".
Eiendommen selges som den er, jmf. avhendingsloven § 3-9.
Selgers risiko for eventuelle skjulte feil og svakheter ved eiendommen reduseres med dette i forhold til avhendingsloven.
Eiendommen har uansett en mangel, jfr. avhendingsloven § 3-9, dersom selger forsømmer sin opplysningsplikt etter avhendingsloven § 3-7 eller § 3-8. Det samme gjelder dersom eiendommen viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper hadde grunn til å forvente ut fra kjøpesummen og forholdene for øvrig.
Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt megler for mer informasjon.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal inngis på budskjema påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver ha legitimert seg. Senere bud kan inngis per e-post, SMS eller per fax til megler. Bud kan også inngis via budgivningsplattform på nett eller app. Velges denne løsning, er det ikke krav til å sende det første budet på budskjema. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig ovenfor budgiver at bud er mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Budforhøyelser bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.
For øvrig vises det til Forbrukerinformasjon om budgivning , som er vedlagt salgsoppgaven.
Hvitvasking
Iht. Lov av 6. mars 2009 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering er eiendomsmeglere pålagt å foreta legitimasjonskontroll av kunden og/eller eventuelle rettighetshavere til objektet. Dersom legitimasjonskontroll ikke kan gjennomføres, har megler plikt til å stanse transaksjonen. Dersom kjøper ikke medvirker til at legitimasjonskontroll kan gjennomføres, har megler plikt til ikke å gjennomføre det økonomiske oppgjøret mellom partene. Ved mistanke om at transaksjonen har tilknytning til en straffbar handling, kan megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Megler har dessuten plikt til å undersøke nærmere/melde ifra til Økokrim ved indikasjon på mistenkelige transaksjoner uten at selger og kjøper underrettes om dette.
Diverse
Det oppfordres til grundig gjennomgang av utarbeidet salgsoppgave som inneholder reguleringsbestemmelser m.m for innleggelse av bud.
Det forutsettes at skjøtet tinglyses på ny eier. Hvis kjøper ikke ønsker en hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet.
Det gjøres særlig oppmerksom på at selger ikke har bebodd eiendommen. Selger har derfor ikke førstehåndskunnskap om objektet, og har i begrenset grad kunne supplere og/eller kontrollere opplysningene. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse av eiendommen.
Nyttige lenker
Beliggenhet
Boli Eiendomsmegling AS
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.