Bildegalleri
VISNINGSPÅMELDING - Din egen øy på Helgelandskysten - Bjørnøya i Rødøy kommune - nesten 282 dekar!
Bjørnøya, 8196 Selsøyvik- Totalpris
- 1 110 364 kr
- Omkostninger
- 120 364 kr
- Formuesverdi
- 9 075 kr
Pris på lån: fra 4 402 kr/mnd
Eff.rente 6,01 %. 693 000 o/25 år. Kostnad: 627 600 kr. Totalt 1 320 600 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Adresse
Bjørnøya
8196 Selsøyvik
Matrikkel
Gnr. 5 bnr. 5 i Rødøy kommune
Beliggenhet, adkomst
Bjørnøya ligger i Rødøy kommune nært Selsøyvik og mellom Sundøya i nordvest og Rangsundøya i nordøst. Her har du fantastiske utsynsforhold over store deler av Helgelandskysten - beliggende ved porten til storhavet/ Atlanterhavet. Utsikt mot Polarsirkelmerket på Vikingen, mot Gjersvik, Langneset, Hestmannøya, Nordnesøy og nordover mot bl.a. Gjerdøya og Rødøyløva. Øya ligger i utløpet av Melfjorden. Den grenser i sør mot ytre deler av Kvarøyfjorden som er en fjord i Lurøy og Rødøy kommune i Nordland. Meget gode sol- og utsiktsforhold hvor du faktisk kan oppleve midnattssol!
Type, eierform og byggeår
Landbrukseiendom Selveier
Eiendommens historie
Vi kan av matrikkelbrevet drømme oss tilbake til et yrende gårdsliv hvor det tidligere har stått våningshus, to fjøs, jordkjeller, brygge og naust . Etterlevningene fra disse bygninger har blitt registrert som et SEFRAK minne. Disse har blitt titulert med kulturminnebetegnelsene "Tuft etter våningshus", "Tuft etter fjøs", "Ruin etter Bryggje", "Tuft etter naust", "Ruin etter jordkjeller". Disse bygninger har stått nordøst på øya hvor landskapet har tillat det. Folk som bosatte seg på øyer langs helgelandskysten levde med og mot naturen. Det ble dyrket, fisket og holdt husdyr.
Et kjapt googlesøk tar oss til My Heritage (https://www.myheritage.no/site-family-tree-175959702/bjorno), hvor vi kan lese av slektstre at Elias Petersen fra Rangsund (1840-1907) og Marit Jonsdatter fra Lesja (1862-1929) bosatte seg på øya. De fikk fem barn, hvor 4 av 5 barn har registret fødested på Bjørnøy. Videre kan man lese at datter Petra Pettersen Bjørnø fra Bjørnøy (1891-1977) fikk en sønn Ernst Elias Didriksen (1927 - 2004) som også er født på Bjørnøy.
Man kan lett drømme seg tilbake til svunne tider hvor barnelatter, husdyrhold og bølgeskvulp gikk hånd i hånd.
Se vedlagte kartutsnitt hvor ruinene er merket med en grå trekant. Kartutsnittet er hentet fra https://miljoatlas.miljodirektoratet.no/KlientFull.htm?
Fra matrikkelbrevet kan vi lese at SEFRAK er en forkorting for SEkretariatet For Registrering Av faste Kulturminner. Dette sekretariatet hadde ansvaret for en landsomfattende registrering av eldre bygninger. Et omfattende feltarbeid ble gjort i perioden 1975-1995. I dag er det Riksantikvaren som administrerer SEFRAK i samarbeid med fylkeskommunene. På http://www.ra.no/ finnes mer informasjon om SEFRAK og om tilgang på den informasjonen som er registrert. . Hos riksantivaren.no kan vi lese at "Bygningane i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikkje tillagt spesielle restriksjonar. Registreringa fungerar meir som eit varsko om at kommunen bør ta ei vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt løyve til å endre, flytte eller rive bygninga."
Standard
Bjørnøya består av omtrent 9,3 dekar dyrket mark, overflatedyrket jord og 3,3 dekar innmarksbeite i nordenden av øya. Resten av øya består av skogområder og berglandskap. Her kan du oppleve Helgelandskysten på sitt beste. Her har du midnattssol i deler av juni/ juli som kan nytes ved godvær. Sørfjellet på øya som er rundt 80/90 meter høyt kan du bestige uten særlig mye vanskeligheter. Molter og blåbær kan du selvsagt plukke fritt. Meget gode fiskemuligheter i umiddelbar nærhet - her biter torsken, kveite og ur ! (For tiden kan det gå en del villsau på øya, denne avtalen opphører når øya er solgt).
Her kan du oppleve alle fire årstider på en dag!
Ved ønsket oppføring av bygning forutsettes søknad hos Rødøy kommune, megler kan ikke forespeile et evt. resultat av en slik søknad. Omkostninger i forbindelse med søknad må påregnes. Ihht. pbl. §1-8 skal det i 100-metersbeltet langs sjøen og langs vassdrag skal det tas særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser. Hvis man ønsker å sette opp en bygning på øya må man derfor søke om dispensasjon fra kommuneplan og pbl. § 1-8. I hht. pbl. § 19-1; "Dispensasjon krever grunngitt søknad. Før vedtak treffes, skal naboer varsles på den måten som nevnt i § 21-3. Særskilt varsel er likevel ikke nødvendig når dispensasjonssøknad fremmes samtidig med søknad om tillatelse etter kapittel 20, eller når søknaden åpenbart ikke berører naboens interesser. Regionale og statlige myndigheter hvis saksområde blir direkte berørt, skal få mulighet til å uttale seg før det gis dispensasjon fra planer, plankrav og forbudet i § 1-8".
Ved hjelp av avstandsmåler via google maps ser øya ut til å ha en bredde på ca. 243 m/315m, ved skogen; se vedlagte måling. Dette er ikke et bekreftet mål og er kun tatt med som et utgangspunkt. Kjøper må gjøre egne undersøkelser hvis det skulle være ønske om å bygge. Viser til Rødøy kommune.
Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)
Areal: 281 867 kvm, Eierform: Eiet tomt
Vei, vann og avløp
Ikke anlagt vei, vann, avløp eller elektrisk strøm. Mulighet for vann via brønn på eiendommen.
Reguleringsplan
Eiendommen Bjørnøya er pr. i dag ubebygd og ligger i et LNF (Landbruk, natur og fritid) -Sone B
Kommunedelplan Rødøykommune
Hovedplan - bestemmelser, datert 21.06.2001.
Utdrag: Krav om reguleringsplan/bebyggelsesplan:
I områder hvor det planlegges opparbeidet en gruppe på minst 2 boliger eller 2 fritidsboliger innenfor LNF-sone B-områder, kan arbeid, tiltak eller fradeling til slikt formål ikke finne sted før området inngår i bebyggelsesplan eller reguleringsplan. Med område forstås en eiendom, dvs. et bruksnummer.
Rekkefølge av utbygging mv.:
Ved bebyggelse skal det tas hensyn til kulturlandskapet, eksisterende vegetasjon og den lokale byggeskikken. Bygging kan ikke finne sted før kommunikasjons-, vannforsynings-, avløps- og elektrisitetsforholdene er tilfredsstillende etter den kommunale bygningsmyndighetens skjønn.
LNF-sone B : I disse områdene kan spredt boligbebyggelse, ervervsbebyggelse og fritidsbebyggelse finne sted. Bebyggelsen må ikke komme i konflikt med landbruks-, vannforsynings-, natur-, frilufts-, kulturvern- og reindriftsinteresser. Bygging i 100-meters beltet er ikke tillatt. I høyereliggende områder med fjellkvaliteter tillates ikke spredt bebyggelse utenom stedbunden næring.
Se forøvrig hele planen - kontakt meglerkontoret eller last ned fra Finn.no-annonse.
Konsesjon
Det må søkes om konsesjon for denne eiendommen
Tinglyste rettigheter og servitutter
05.03.1957 Dok. 392 Bestemmelse om beiterett. Med flere bestemmelser.
Servitutten er under innhenting og kan fås fra megler ved forespørsel etter mottak.
02.04.1963 Dok. 301014 Borett. Rettighetshaver: Bjørnø Edvard og kone.
Rettigheten er under arbeid for å få forsøkt slettet. Rettighetshaver er avdød og det er ikke lenger noen bygninger på øya, så rettigheter er å anse som utløpt.
Det er innhentet kopi av servitutter som kan være av interesse å lese innen budgivning. Disse kan lastes ned fra internett eller be om kopi fra megler.
Prisantydning
990 000,-
Takst / tilstandsrapport
Formuesverdi : 9 075,-
Formuesverdi pr. : 05.07.2021
Boligkjøperforsikring fra Help
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring ved kjøp av denne boligen. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les om denne på www.help.no og ta kontakt med oss for ytterligere informasjon.
Kommunale avgifter
Det betales p.t. ikke kommunale avgifter da øya ikke er bebygd.
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Andre opplysninger
Megler har ikke befart eiendommen.
Det er ikke lagt strøm ut til øya. Det oppfordres til å gjøre egne undersøkelser for å få lagt strømkabel utover, dersom det er ønskelig.
Det har tidligere vært en brønn på øya. Selger kan vise interessenter hvor denne ligger.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av Bank ID.
Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.
Bud med kortere frist enn 30 min blir automatisk satt med 30 minutters frist fra budet er mottatt megler.
Megler anmoder om at nye bud oversendes i god tid før utløp av akseptfrist på eventuelle gjeldene bud.
Megler tar ikke noe ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet.
Om ikke annet er avtalt med megler skal akseptfristen på bud settes innenfor bankens åpningstid(09.00-15.00). Da megler er forpliktet til å innhente bekreftelse på finansiering.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Solgt 'som den er'
Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9:
"Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers."
Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving.
Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Nyttige lenker
Beliggenhet
Rede Eiendomsmegling AS
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.