Utløpt

Land Rover Defender

(SOLGT!) 300 tdi – 3-seters 110 pick-up

Modellår
1998
Kilometer
125 500 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Diesel

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Service

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Beskrivelse

JEG STARTER MED DET VIKTIGSTE:

300 tdi er etter manges mening den beste Defender(motoren) du kan velge. Allerede i 1998(!) ble den erstattet av den mer moderne TD5 (så det skal godt gjøres å finne en nyere tdi enn denne!).

Med TD5 fikk man en ekstra sylinder, litt mer power og mye mer trøbbel. Eller, økt potensiale for trøbbel, er kanskje mer presist, siden TD5 byr på mer elektronikk og motorstyring, og mer av alt som kan gå galt.

Derfor, lenge etter at TD5 ble introdusert, fikk det britisk forsvaret og andre organisasjoner med ekstra strenge krav til pålitelighet, fortsatt levert spesialproduserte defendere med 300 tdi-motoren.

JEG ER KUN EIER NUMMER 2
av denne fantastiske Defender 300 tdi 110 pick-up, og har hatt den siden 23. juni 2004. 16 gode år, med andre ord. Og et eierskap jeg over hodet ikke har fortjent: For, ikke kjører jeg i skauen, ikke har jeg vært på safari, ikke er jeg på treff eller medlem i noen merke- eller interesseklubb og ikke skrur jeg sjøl.

Likevel har jeg bare elsket denne herlige bilen. Den er en skikkelig kompis som du alltid kan stole på. Ikke én gang har den stoppet langs veien, og den har alltid startet ”på første”. Og lasteplanet er selvfølgelig dønn praktisk hver gang du trenger dette. Og det er oftere enn man skulle tro. Kjekt er det også at man kan være tre voksne i hytta på denne Defenderen. Muligheten for å kunne trekke inntil 3,5 tonn er heller ikke dum å ha. (Har du en annen bil som svikter, er det bare å få leid seg en henger og hente den med defenderen ...)

DU FØLER DEG HELT KONGE
på hver eneste tur – kort eller lang. Du senker skuldrene og cruiser av gårde uten stress, mens den bunnsolide motoren maler som en sterk og tilfreds katt. Er det dårlig med parkeringsplasser, er det kanskje en snøfonn eller et skogholt i nærheten, og da er det problemet løst.

BEDRE ENN ”NY”

I dag, med ca 125.000 km på telleren, er bilen fastere i fisken enn noen gang. For hver service og hver ”EU” har verkstedene mine funnet småting. Og utbedret dem!

Den seks år ”nye” Defenderen som jeg var så heldig å få kjøpt i 2004 med kun drøyt 20 000 kilometer kjørt, hadde hatt en frisk start på tilværelsen. Hovedoppgaven var å være reklameplakat og blikkfang for den lokale, annonsebaserte gratisavisen ”Gledesspreder’n”. Derav blomstene! Men eieren hadde også et hytteprosjekt på gang på Blefjell, der pickupen ble benyttet til å frakte stein og annet skrot i et ganske så røft terreng.

Så, selv om den var lite kjørt, hadde pick-upen dødgang på rattet og støtdempere som skranglet i festene. Jeg hadde aldri tidligere kjørt en Defender, så jeg trodde alt var som det skulle være. I dag vet jeg bedre. Nå er det ikke en eneste skramle- eller ulyd i bilen. Den er dønn tight og en drøm å kjøre. Jeg oppfordrer særlig deg som kan litt om disse bilene, til å teste den. Jeg vet du vil bli overrasket og overbevist.

BRUTTE LOVNADER

Jeg har alltid sagt til mine døtre, at de skulle få sloss om defenderen den dagen jeg dør. For den skulle aldri selges. Men, tida krever sitt. Den ikoniske, korte hytta (som sammen med det lange planet etter min mening gjør 110 pick-up til den kuleste, vakreste og morsomste av alle Defendere), gir en sittestilling litt tilsvarende den du har når du inntar en bedre middag. Det var bare helt topp, det, i mange, mange år. (Husker for eksempel jeg valgte defenderen fremfor en nyere og helt ok Mazda 6 en gang jeg skulle alene tur-retur Stjørdal.)

Småfeit og langbeint har jeg vært siden jeg kjøpte bilen, men da var jeg 48, nå er jeg blitt 64. Det merkes. Først og fremst i litt slitne knær. Alt har som kjent sin tid. Dessverre.

NOEN FAKTA:

EU er tatt rett før jul. Jeg ville den skulle ha fersk EU da den ble lagt ut for salg, men så har jeg ikke fått ut finger’n før nå. Likevel: Lenge til neste test!

Inkontinens var fjorårets melodi. Nei, den lekker ikke olje. Ikke bruker den olje, heller. Men den lakk diesel, og plutselig var radiatoren også lekk. Så begge deler er byttet (på verksted!) i løpet av 2019. Altså, ny radiator og kliss ny dieseltank.

På siste EU mente de for øvrig at sikkerhetsbeltet på førersiden var slitent, så hele opplegget er byttet til nytt. (Det gamle havnet ”i døra” på ca annenhver tur, så en klok beslutning.) DAB er også montert. Taket innvendig ”datt ned” for et par år siden. En god (forhenværende) venn, skulle fikse det for meg, og skar et snitt over hver dør for å komme til og få limt taket på plass igjen. Foreløpig uten suksess, så taket ”henger” i påvente av en petter smart-løsning.

Jeg fikk oljebehandlet bilen mot rust for noen år siden. Burde selvfølgelig vært gjentatt, men så har ikke skjedd.

Ganske nye sommerdekk på originale felger. Litt gamle vinterdekk uten pigg (masse mønster fortsatt, men gummien blir jo hardere for hvert år ...) på stålfelger. (Personlig synes jeg bilen blir unødvendig jålete med disse kostbare sommerhjula. Etter min mening kler den vinterhjula med de svarte stålfelgene vel så godt.)

Til sist:
I de rette hender kan jo disse bilene vare nærmest evig, og jeg håper virkelig noen der ute kjenner sin besøkelsestid og er klare for å gi defenderen vår den fremtiden den fortjener.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 100 kr (avgifter)
Pris eks omreg
148 800 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
19.06.1998
Farge
Rød
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Effekt
113 Hk
Sylindervolum
2,5 l
Vekt
1 810 kg
Antall seter
3
Karosseri
SUV/Offroad
Antall dører
2
Antall eiere
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Varebil
Reg.nr.
NE28375
Chassis nr. (VIN)
SALLDHA68WA140365
Maksimal tilhengervekt
3 500 kg

Utstyr

  • AUX-inngang
  • CD-spiller
  • Diff.sperre
  • Hengerfeste, fast krok
  • Lettmet. felg sommer
  • Radio DAB+
  • Servostyring
  • Sommerhjul
  • Vinterhjul

Selgers kjennskap til bilen

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

3912 Porsgrunn
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på NE28375

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 177902255
Sist endret 19. jun. 2020 00:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.