Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Varen er solgt eller tatt ut av markedet av selgeren.
Bildegalleri
Targa Targa 37
Skipsregistrert Targa 37 fra 2001 med 2 x D6-370 og Joystick fra 2010 til salgs
2001
37 fot
Innenbords
12
Pris
1 850 000 kr
Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Selgeren kan ikke kontaktes angående dette kjøretøyet.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Hovedkabin med stor rundsitter. To ståplasser i forkant av rundsitter i fartsretning. Ventil over bysse som har solcelle batteri og som kan settes til å ventilere båt så lenge solen er oppe. I tillegg til de store skyvedørene - så er det vindu som kan åpnes ut i mot jagerbro.
Under rundsitter er det skapplass, samt en hylle på akterskott. I dørk er det to gode luker med (mye) lagringsplass i et eget gulvet areale over hoveddieseltank.
Hovedstyreplass har to store skjermer; en oppe og en nede. Det er radar-overlay på Furuno skjerm. Turteller i bro i tillegg til Volvos store 7 toms skjerm hvor man kan lese av det meste ombord som angår maskiner og tanker.
Eget panel for batterimonitorering som viser både forbruk og lading fra solceller, motor eller landstrøm Raymarin autopilot med fjernkontroll. Vindusvasker panel hvor man kan kjøre viskerne individuelt eller sammen på forskjellige intervaller.
En svært behagelig NorSap stol på solid alusøyle som kan snus mot sittegruppe.
Under ror er det nå et eget panel for styring av lys, strøm, vinsjer etc. Dette er på "vanlige" Targaer i akterkabin på vegg mot motorrom, men da med bare hovedfunksjoner. Her "slår man på" skjermer, FV pumpe, sirkulasjonspumpe, dieselvarmer, lys ute, vinsjer, trimflaps, batteristyring og transferpumper for diesel.
Ved siden av skjermene er det to 220volt uttak som er tilkoblet omformer.
Kjøkken på babord side ved førerposisjon på Targavis. To gassbluss, vask og en liten gasskomfyr, samt Waeco kjøleskap (38,5 liter) som trekkes ut som skuff. Bak førerstol så er det et romslig skap med søppelbøtte og lagring for diverse. Flere skuffer og oppbevaringsrom i innredning.
I akterkabinen er bad med mulighet for dusj inne og en Jabsco Quitflush, avtrekksvifte og vindu som kan åpnes for lufting.
Videre er dobbeltseng og en enkeltseng i stikkabin. Begge med to vinduer med rullegardin for lysavblending. Vindu som åpnes for lufting ved nedgang trapp.
Et stort hengeskap og flere skuffer for tøy. Over bad, et stort lagringsrom. Det er flere smarte utnyttelser av plass i akterkabin for lagring.
I forkant av stikkabin og dobbeltseng er det to luker inn til to tekniske rom på hver side av hovedtank med varmtvannstank, sirkulasjonspumper for vannbåren varme, vannpumper etc. Her inne kan du faktisk sitte og jobbe med det du inspiserer.
I forkabin er det to store langsgående senger med skap i mellom køyer. To vinduer som kan åpnes for lufting. Skap over hver seng - men disse er utnyttet til el.paneler. Ellers hylle mellom sengene under trapp.
Eksteriør:
Som alle Targa - så er det full walk-around rundt førerhytte med dyp skansekledning som gjør at store som små alltid kan bevege seg trygt rundt båten uavhengig av været.
I baug er det stor rundsitter med teak. Kan møbleres med teakbord som lagres i eget oppheng i luke for tauverk og vinsj foran.
I benkene er det store oppbevaringsrom i tillegg til rom for tauverk hvor bord er lagret. I benk på babord side er det ventilert rom for gassflaske.
I dørk er det stor luke til et stort oppbevaringsrom hvor baugpropell står sammen 5 nye batterier.
Under skjerm som går i rundt styrhus er det montert led lyslist slik at sidedekkene er behagelig opplyst om kveld/natt. Det er eget arbeidslys for fordekk, samt eget for akterdekk i tillegg til de tre tusenmeterne i fremkant av styrhus. Tusenmetere er avblendet nedover for å minimalisere refleksjon av lys mot rygg i rundsitter foran.
Akterdekk har stor oppbevarings- og sittebenk bak styrhus i tillegg en benk/oppbevaring på hver side akter. I stor benk bak er det plass til mye. Den ene benken bak er isolert og med utløp direkte til sjø. Denne er svært stor og vi bruker å fylle is og bruke som kjøler til mat og drikke i tillegg til kjøleskap inne. Vi får som regel med en ukes forråd i denne - og topper opp med is i ny og ne.
Akter er teakrekkene breddet slik at gelender også fungerer godt som sittebenk og stupetårn. Ved port til badeplattform er det utvendig dusj med varmt og kaldt vann.
Jagerbro har sitteplass med stol for fører og en sittebenk for 2 voksne eller 3 barn med avtagbare puter. Over jagerbro er det en skreddersydd kalesje som kan tas på slik at puter og instrumenter er beskyttet mot været når ikke i bruk. I akterkant er det mast med bom. Radar er plassert på en targabøyle sammen med navigasjonslysene. På jagerbroen er det gir/gasshendler, motorinstrumenter og joystick til baugpropell. Det føles forøvrig som å kjøre noe militært når man ligger på rask marsj på 35 knop fra jagerbroen med utsikt over taket og du kun ser sjøen foran deg.
Akterdekket har egen pumpe og tilkobling for saltvannsspyling. Utrolig kjekt til fiske eller etter annen vannlek.
Port ut til badeplattform med to luker til rom og en stor luke for inspeksjon av drev, samt dyp badestige på babord side. Snapdaviter på badeplattform. Dekket rundt hele båten har gummi antiskli belegg som er svært enkelt å rengjøre og krever ingen vedlikehold.
Selvdrenerende for- og akterdekk
Dette er en båt for de som ønsker å kunne bevege seg selv om det er litt humpete. Med lukket båt med mye dekksplass har man det meste av det beste enten været viser seg fra sin beste eller verste side.
Vi har brukt båten fra mars til medio november, og det er like fint hele tiden!
For tre år siden fikk båten en skikkelig oppussing av treverk i hovedkabin samt alle teak overflater utvendig, samt satt inn nytt kjøleskap. Fikk også montert led lyslist under utvendig skjerm etter at denne ble lakkert blå. Synes det var vanskelig å holde blåfargen ved like, og ble derfor lakkert.
Satte også på ankervinsj bak i samme omgang.
Uansett hvor lite eller mye sjø - så er det ikke ulyder i båten av innredning som rører seg. Det er en "stum båt" i sjø, hvor maskinene ligger langt bak slik at det en hører er en betryggende brumling fra maskinene og ellers er man upåvirket av elementene der man sitter tørt og varmt med full oversikt over båt og instrumenter. En fantastisk båt å gå langt med. Har vært opp og ned norgeskysten flere ganger med båten, og min lengste etappe er 330nm på en dag (Måløy - Mandal) - og selv etter en slik etappe er man mer sliten av å være konsentrert om navigering enn å kjøre båt.
Den er like uslåelig på småturer. Vi ligger på Nøtterøy og møtes mange dager i båten etter skole og jobb bare for å stikke ut noen timer for å bade og grille. Uten kalesjer så er det bare å låse opp dør, starte maskinene og legge i fra. Samme når vi kommer tilbake; fortøy, steng ned maskiner og lås - og dra hjem og sov - eller bli over til neste dag og dra rett til skole og jobb. Det å slippe å slå ned/sette opp masse kalesjer gjør at båtbruken blir svært enkel og tilgjengelig. En bår som gir stor frihet.
Targa er en båt som er svært enkel å kjøre alene eller med en voksen og barn. De gode og dype dekkene hele veien rundt gjør at man ikke trenger å være redd for at et barn faller på dekk for så å trille ut under pulpit - her faller man ned i båten.
Kryssholt rett ved førerplass gjør tillegging alene til en lek; gå inn, se og planlegg. Fendre og legg ut tau baug, akter og midt. Legg til og gjør fast i kryssholt ved førerdør - og så har man tid til å i ro og mak legge ut spring og brest slik at man ligger godt.
Og bare slik at det er sagt: Den er faktisk så god i sjøen som reklamen sier. Har noen ganger vært nødt til å foreta krysninger i mildt sagt dårlig være på Vestfjorden (Bodø), i Sandnessjøen, over Folla fra Rørvik, over Stadt mange ganger, en gang over Oslofjorden hvor vi surfet inn innseiling til Hankøsundet i 27 knop og noen ganger rundt Lista/Jærens rev. Ikke en eneste gang har jeg følt meg utrygg fordi båten rett og slett er bygd for ikke bare å tåle dette - men samtidig ta passasjerene trygt og tørt gjennom slikt vær selv om det ikke er det vær og føret som er mest behagelig. Denne kommer til å savnes.
Det som kommer til å savnes mest er det å vite at uansett hvor ille det er - så finner man med denne båten en fart og trim som gjør at overfarten kan gjøres så behagelig og trygg som mulig. Et snedig eksempel som jeg opplever som unikt med Targa: Når du har 1-1,5 meter krapp motsjø så hjelper det som med alle båter å trimme baugen godt ned for å skjære gjennom - men med "andre" båter må man sakke farten. Med Targa så hjelper det som regel å øke farten til 27-28 knop - da løfter den seg enda mer ut av vannet og slagene er så og si fraværende mens man flyr "over" bølgene.
Eneste grunnen til at jeg selger er fordi barna er blitt store - og bror og søster synes det 1) ikke så trivelig å dele lugar og 2) synes det er kjedelig å være med de voksne uten en venn over tid som strekker seg utover en helg.
Vi bytter med andre ord båt for å kunne fortsette å nyte den fantastiske skjærgården vår med barna med så lenge vi kan få de med.
Som eier har jeg alltid vært klar over at en båt egentlig er innretning med mye sårbare komponenter i et fiendtlig miljø. Tenker da på elektronikk og innredning vs salt luft og sjø. Det har alltid vært en særs hyggelig hobby å stikke ned i havna uten annet formål å koke en kjele kaffe og pusle med vedlikehold. Targa er der som andre båter: Det må løpende drives preventivt vedlikehold for at alt skal fungere. For meg har dette vært en hobby i tillegg til at jeg alltid har lagret båten inne vintermånedene for et profesjonelt vedlikehold i tillegg til mitt eget.
Den som overtar denne får en Targa 37 som er bestykket langt utenfor det verftet tilbyr med sin skreddersøm av strøm og elektronikk (bygget av en elektriker som bygger el-tavler for trålere i Tromsø) og et maskinrom som ser mer ut som om det kommer fra en av båtene til Redningsselskapet. Denne kommer til å savnes.
Gummibåt følger ikke med
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Targa
- Modell
- Targa 37
- Modellår
- 2001
- Type
- Cabincruiser
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 370.0 hk
- Motorfabrikant
- Volvo D6-370 x 2
- Type motor
- Innenbords
- Topphastighet
- 38 knop
- Byggemateriale
- Plast
- Vekt
- 7 700 kg
- Lengde i fot
- 37 fot
- Dybde
- 100 cm
- Bredde
- 350 cm
- Sitteplasser
- 12
- Soveplasser
- 5
- Farge
- Blått skrog
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- LK9993
Utstyr
Skroget er en Targa 37 fra 2001 som er særs godt holdt. Skroget er skumfylt for isolasjon, stivhet og støyreduksjon.
Blått skrog og med jagerbro. Skiftet motorer til D6-370 med DPH-drev og Joystick i september 2010.
Lagret inne hver vinter - og gitt profesjonelt vedlikehold.
Trimplan er mekaniske.
Skroget har aldri hatt landkjenning og er helt uten skader.
Motorer/fremdrift
2 x VolvoPenta D6-370 med joystick på hovedførerplass.
DPH-drev. Motor og drev har 1170 timer.
Baugpropell med to egne batterier.
Propeller sendt til Winrace Propellers i Arendal hvert annet år for service og re-vulking av hub enten det trengs eller ikke.
Øko-cruise er enten 5-6 knop eller 29-31 (avhengig av hvor mye diesel som er ombord).
Motorer fulgt Volvos serviceprogram - og alt som er anbefalt utført av service bulletiner som skifte eksosbend, skifte til metallshims i drev er selvfølgelig utført. Har kun vært servet av sertifisert servicepersonell fra Volvo.
Targa 37 er en båt med mye vekt. Den veier 7700kilo tørr. Med 1150 liter diesel, vann og det man har med av saker og ting - så nærmer vekten seg 10 tonn. Vekten i seg selv gir en fantastisk følelse når man skal gå gjennom litt sjø; den er plantet og trygg - men likevel smidig på grunn av momentene i maskinene.
Men, kanskje viktigere er å respektere at det er en tung båt med mye kraft. Maskiner og drev er alltid blitt kjørt varme før de belastes. Når vi skal opp i plan skjer dette gradvis inntil vi ligger i den farten vi ønsker. Her har det aldri vært foretatt en "rivstart" enten med kalde eller varme drev/motorer. Likeledes før vi stenger ned maskinene - så har de fått gå seg ned til tomgangstemperatur. Jeg kaller det å bruke båten med mekanisk sympati - og tror det er en av grunnene i tillegg til profesjonelt vedlikehold, at vi aldri har hatt problemer med drev eller motorer. Er også en smule pedantisk med riktig olje, oljenivå og riktig diesel. Om marina ikke kan vise leveringslogg på diesel av EN590 kvalitet - så har vi ganske enkelt kjørt videre til marina som har EN590. Har derfor heller aldri hatt dieseldyrene på besøk - og klokkene i Racor-filterne er rene.
Motorrommet bygget om slik at det er aluminiumsdørk der dieseltank 2 var tidligere.
Diesel kommer fra hovedtank 550liter med en motortank på 300 liter for hver maskin. Altså 1150 liter diesel totalt. Overføres med transferpumper som styres fra førerplass fra hovedtank til maskintank og avleses på Volvo Penta 7tommer skjerm ved styreposisjon inne.
I forkant av maskinene er det som sagt lagt aludørk med elektroskap på vegg inn mot akterkabin. Motorrommet har tre gode lyspunkter med egen bryter. Her kan man faktisk sitte og jobbe. På styrbord side på utside av styrbord maskin er det også alu gulvet, og en god lagringsplass. Her er også dieselvarmer lokalisert.
På utsiden av babord maskin er septik, samt startbatteri.
10 micron Raconfilter mellom hovedtank og dagtanker (ett for hver)
10 micron Raconfilter mellom dagtank for hver maskin før diesel kommer til motorens eget dieselfilter. Meget god kontroll av drivstoffrenhet og kvalitet.
Alltid benyttet EN590 dieselkvalitet.
Diesel må gjennom tre filtre med 10 micron filter før den kommer til maskinen, noe jeg finner betryggende.
Racon filterne alle med glassbunn for inspeksjon av urenheter i drivstoff.
Navigasjon
Furuno GPS kompass
Furuno radar
Furuno plotter
Innvending innstøpt ekkoloddsvinger til Furuno plotter
Raymarin autopilot
Sikkerhet
2 x seksmanns redningsflåter
EPIRB fastmontert
VHF, fastmontert i styrhus med eget backup-batteri i tilfelle strømbrudd
Ankervinsj foran med kjetting og tau på et Delta anker som kan styres fra baug eller inne.
Ankervinsj bak med 15kg Bruce og 40 meter kjetting som styres med fjernkontroll.
4 nye lensepumper i hvert sitt skott.
Belysning
3 store tusenmetere i forkant styrhustak som er blendet ned mot båt for å hindre refleks i sittebenk foran. Arbeidslys fordekk og eget arbeidslys på akterdekk.
Led lyslist under skjerm på sidene av førerhus.
Elektrisk
6 nye batterier
Landstrømsanlegg, Victron
Profesjonelt oppbygd elskap i maskinrom
Profesjonelt oppbygd sikringsskap i kupe med automatsikringer
Separat panel for lanternestyring.
2 x 50w solcellepanel på tak.
Varme
Defroster fra maskin
Varme fra maskin på egen vifte
Vannbåren varme med Ebersparcher 10kw vannvarmer via sirkulasjonspumper
Skipsregistrert
Registrering LK9993
130 liter vanntank
110liter septik i plassveiset tank for å øke kapasitet fra 40 liter som standard.
Mulighet for bypass (direkte til sjø), tømming tank via pumpe ut i sjø eller dekksavsug.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.
Uavhengig tvisteløsning
Vår partner Mekle tilbyr digital tvisteløsning hvor begge parter i en reklamasjonssak får hjelp av en jurist til å finne en rimelig løsning.
Les mer om Mekle herAnnonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.