Avdelingsleder for bosetting og integrering
Nittedal kommune - Enhet for bolig og tilflytting
- Frist 1.2.2017
- Ansettelsesform Fast
Avdelingsleder for bosetting og integrering
Har du erfaring fra flyktningearbeid, og forstår hva som må til for at nye borgere kan bli en del av lokalsamfunnet? Da er det deg vi er ute etter.
Flyktningearbeidet i Nittedal er i en spennende utviklingsfase, og tilhører den nyopprettede enheten for bolig og tilflytting. Avdelingslederen vil sammen med 5 konsulenter ha ansvar for bosettingsfasen til nyankomne flyktninger. Arbeidet skjer i tett samarbeid med NAV, andre sektorer i kommunen, næringsliv, private og frivillige. Vi er ute etter en person som kan etablere gode rutiner, er flink til å arbeide i nettverk og er dyktig til å samhandle med mennesker. Det kreves kompetanse på offentlige datasystemer, organisering og saksbehandling.
Vi har som mål at flyktninger som kommer til Nittedal så raskt som mulg skal integreres i lokalsamfunnet, og få nødvendig støtte til å komme i arbeid og greie seg selv. Avdelingslederen vi ha en avgjørende rolle for å sørge for en god organisering av ankomstfasen.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
Kommunen har et personalpolitisk mål om: - å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, - å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, -å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne,- å rekruttere uavhengig av livssyn og seksuell orientering.
Arbeidsoppgaver
- Lede avdelingens arbeid med bosetting av flyktninger
- Ha personal og økonomiansvar
- Rapportere resultater til enhetsleder
- Legge til rette for et godt arbeidsmiljø med faglig utvikling
- Sørge for gode rutiner for:
- Oppfølging og veiledning av flyktninger jfr Introduksjonsloven og Lov om sosiale tjenester i NAV
- Kartlegging av nyankomne flyktninger
- Skaffe boliger og bidra til at den enkelte flyktning får en god start som innbygger i Nittedal kommune
- Samarbeid med frivillige organisasjoner og ulike instanser
- Saksbehandling
Kvalifikasjoner
- Minimum 3 års høyere utdaning innen relevante fagfelt
- Relevant ledererfaring og/eller lederutdanning
- Erfaring fra saksbehandling og offentlig forvaltning
- Ferdigheter i engelsk skriftlig og muntlig
- God økonomisk og juridisk forståelse
- Erfaring fra samarbeid med ulike nettverk
- Erfaring fra arbeid med måloppnåelse og kvalitet
- Kunnskap om det norske samfunnet og samhandling i det offentlige
Utdanning
- Høyskole / Universitet, Diplom / Bachelorgrad
Egenskaper
- Evne til å arbeide strukturert og systematisk
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Stor arbeidskapasitet og ha evne til å prioritere
- Gode samarbeidsevner
- Kunne håndtere datasystemer og ha evne til å lære
- Evne til å sette grenser og stille opp i krevende situasjoner
- Fleksibel
- Forståelse og respekt for menneskelige og etniske ulikheter
Vi tilbyr
- Stillingsbrøk: 100%
- En spennende arbeidsplass med nye utfordringer og arbeidsoppgaver
- Lønn etter avtale
- Gode forsikrings- og pensjonsordnniger
- Godt fagmiljø med gode muligheter for kompetanseutvikling
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Lederkategori: Leder
- Sted: Rådhusveien 1, 1482 Nittedal
- Bransje: Helse og omsorg, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- FINN-kode 89211923
- Sist endret