Bildegalleri

Du bruker en gammel nettleser, som ikke støtter denne bildevisningen. Du kan se alle bildene i bildegalleriet.
Solgt

Eikjabygda -Tjønnås - Unik enebolig med mange stilige detaljer og autentisk preg

Kart med kartnålTjønnåsvegen 55, 3803 Bø i Telemark
Prisantydning2 100 000 kr
Kommunale avg.
15 002 kr per år
Hva er denne boligen solgt for tidligere?Prisstatistikk

Nøkkelinfo

Boligtype
Enebolig
Eieform
Eier (Selveier)
Soverom
3
Primærrom
122 m²
Bruksareal
242 m²
Byggeår
1926
Energimerking
G - Lysegrønn
Rom
3
Tomteareal
624 m² (eiet)

Les mer om bruksareal her

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.

Kort om eiendommen:

Tjønnåsvegen 55 er gamle Tjønnås Stasjon, som er ombygd til en flott enebolig med et autentisk preg. Landlig beliggende men allikevel sentralt.

Kontakt selger Torfinn Forberg på tlf. 91375205 for privatvisning.

Innhold:

Boligen er over 3 plan å inneholder i 1.etg: Vindfang, vaskerom, kontor/mellomværelse, bad, gang, soverom, gjesterom/soverom og stort lagerrom (godsbua)
2.etg inneholder gang, soverom, stue, spisestue og kjøkken

Standard:

Det er brukt mye tid på detaljer for å holde utseende så autentisk og ærverdig som mulig.Dette har gjort om den gamle stasjonsbygningen til en bolig med mye sjel.
Varmestua har blitt bad, billettkontoret har blitt kontor og venterommet gjesterom.

Badet har lyse fliser på gulv med varme. Det er panel på veggene og flis i dusjsone med glassvegger. I taket er det panel.
Badet fremstår som svært stilrent med alle moderne fasiliteter, som dusjsone, toalett, støpejerns-badekar med løveføtter og flott servant i riktig stil. Badet har stilige detaljer som må oppleves.

Ett eldre bad er omgjort til vaskerom med opplegg for vaskemaskin og tørking av klær. Det er belegg på gulv, panel på vegg og plate/panel i tak.

Kjøkken fremstår som moderne og funksjonelt med heltre benkeplate og fronter. Det er integrert stekeovn, koketopp, ventilator og oppvaskmaskin.

Fyring/Oppvarming:

Elektrisk, pellets og vedfyring. Vedovn i stue i 2.etg og pelletsovn i 1.etg

Beliggenhet:

Eiendommen ligger rett ved Eikjabygda, ca 4km fra Bø sentrum.

Adkomst:

Fra Bø sentrum kjører mot Lunde. Følg veien ca 3,5 km og ta av til venstre i Tjønnåskrysset over jernbanebrua og inn på Tjønnåsvegen. Følg veien ca 500 m og huset ligger på høyre side og er merket med Eiendomsmegler 1 "Til
salgs" plakat.

Parkering:

Frittstående enkel garasje. Dette var tidligere utedoen på stasjonen, den er omgjort til garasje, vedbod og redskapsbod, ca 35 kvm, fordi det var utedass og bod for stasjonsmesteren er det ikke mindre enn 7 vinduer og tre dører i tillegg til den garasjeporten som er forsynt med gangjern fra attenhundretallet.

Overtakelse:

Etter avtale med selger

Byggemåte:

Se tilstandsrapport.

Selger skriver:

På tyvetallet var Norge fortsatt en ung nasjon, og landet var i full gang med utbygging av infrastrukturen, jernbanestasjoner, elverk, sykehus og andre offentlige bygg skulle representere nasjonen og det ble lagt vekt på kvalitet.
Tjønnås er tegnet av Jernbanens arkitektkontor i jugenstil, som mer eller mindre hadde overtatt for sveitserstilen som det finnes mange eksemplarer av i Bø. Typiske trekk ved jugendstilen, eller art nouveau som den også kalles er flat teglstein som ligger i forband, store hjørnekasser med pilastre (flate halvsøyler som rager opp mot et søylehode eller kapitel som det heter på fint). Pilastre finner man også på hver side av dørene, vinduene over dørene er også typisk jugendstil, likeså de halvmåneformede loftsvinduene med sprosser, og annen bygningsmessig utsmykking som man oppdager og gleder seg over etter hvert.



Men det hjelper lite med pilastre, kapiteler og smukke vinduer hvis materialvalget er dårlig, Tjønnås og andre jernbanestasjoner bygget i tre, er bygget av malmfuru, naturlig harpiksimpregnert treverk av saktevokst furu, faktisk var det slik at man i gamle dager hogg toppen av furua, det førte til at treet beskyttet seg selv med harpiks, to tre år senere kunne man hugge trærne og da hadde furua kjerneved, der harpiksen har tettet igjen porene på treet, selv i dag tyter det ut harpiks treverket, det er ikke særlig pent, men det er verdifullt.


Uten sammenligning for øvrig, stavkirkene er også bygget av malmfuru, uten slike materialer hadde de vært historie.
Vinduer som i dag har en levetid på 20-40 år, har stått på samme sted i stasjonsbygningen mer enn dobbelt så lenge uten at de bærer preg av elde eller oppløsning, også der viser malmfuru seg som det beste byggemateriale, vindusrutene er selvsagt av bølget glass slik det skulle være, alle vinduer har innervinduer uten vanlige tetningslister som tørker inn og ramler av, men de er forsynt med tetningslister av lin, det holder. I min oppvekst var det slik at man tok ut disse innervinduene om våren og satte dem inn igjen om høsten, det er bortkastet arbeid, doble vinduer sørger for at det ikke blir så varmt inne om sommeren.





Støy.
Selvsagt støyer det når godstogene kjører forbi, mens signaturtogene støyer mer på nivå med en buss. På Tjønnås kjører togene rett forbi, fuglene som sitter på kjøreledningen og lokker på fuglekjæresten stikker av når toget kommer, men så fort toget har passert er de tilbake igjen som om ingenting hadde hendt.
Heldigvis er det ingen usikrede planoverganger der togene tuter, og greit er det også at ingen tog stopper, det medfører en god del ekstra støy spesielt med nedbremsing.
I veggene er det såkalt planketømre, 5-6 cm tykke bjelker med dobbel not og fjær, banka sammen rundt hele første og andre etasje, det hjelper både mot støy og kulde, og for den saks skyld holder det noe av varmen ute om sommeren.
Og hvilken sjarm skulle det liksom være å bo på en jernbanestasjon der det vokser ryllik i skinnegangen?



Innendørs er det original panel i alle rom unntatt kjøkken og bad, her var panelen så skadet at jeg fikk Norsjø Sag til å høvle ny panel etter de dimensjoner som ellers er i huset.
Det aller meste av opprinnelig listverk er intakt, listverket i de rom som fikk ny panel ble tatt ned og satt opp igjen.
På badet er det selvsagt lagt membran, gulvlistene er løftet noen millimeter i tilfelle de skulle bli våte, de tørker når de står i friluft, selv om vannet skulle komme helt inn til veggen der det selvsagt også er membran



Alle innerdører er intakt, mens stasjonen dessverre var blitt frarøvet de originale dørklinkene, disse har jeg fått laget nye på et verksted i Sverige til en pris min beskjedenhet forbyr meg å nevne.

Utgangsdøra er ny og ble laget på snekkerverksted i Lunde etter originaltegninger. Et loftsvindu er nytt og laget etter mal av det andre loftsvinduet, selvsagt er det laget i malmfuru


Av andre ting som har fulgt huset i nitti år er kanskje først og fremst billettluka, bagasjeutleveringsluka, utelampene, mange taklamper inne, venteromsbenken, flere originale lufteluker i støpejern, (i stua kjøpte jeg støpte lufteluker i messing, ettersom noen, og jeg vet ikke hvem, hadde erstattet de originale med noe pussig i plast.)

Tre av de opprinnelige ovnene er på plass. Ellers har jeg et stort utvalg av beslag til vinduer, vinduer, gammelt bølget vindusglass!, nedløp til takrenner og annet som det kan være vanskelig å få tak i. Ute står det en jernbanebenk, men den er riktignok ikke opprinnelig fra Tjønnås, kanskje var Tjønnås en for liten stasjon til at de kunne utstyres med benk, hva vet vel jeg.


Under taket i godsbua ligger bagasjekjerra de brukte, den er ikke helt intakt, og litt borte i veien finner du en innretning der man tjoret fast hestene, jeg vet ikke om noe annet sted som har en slik innretning lenger, og den er da heller ikke i så veldig god forfatning lenger, men den står og blir stående noen tiår til


Når jeg kjøpte huset i 2005 stod gressbakken nesten opp til vannbordet på nordsiden av huset, natteduggen satt lenge i gresset og tilførte væte til husveggen kanskje helt til sola fikk tak utpå ettermiddagen, dette medførte at den nederste delen av bordkledningen råtnet i en høyde av ca 10 cm på det verste, og det til tross for malmfuru. Men så stod det da også slik fra stasjonen ble nedlagt til jeg overtok nesten 40 år senere.

Noe av det første jeg gjorde var å få senket grunnen og fjernet plantene slik at nordveggen ikke ble tilført mer vann. For kort tid tilbake leide jeg inn to usedvanlig dyktige håndverkere som har spesialisert seg på reparasjon av gamle hus, de har reparert denne skaden, både den man ser utenfra og det som ligger bakenfor.



Takrennene er fra byggeår, jeg hadde blikkenslager Kjetil Hørte for å undersøke dem, han anbefalte reparasjon og den reparasjonen er foretatt, det er nok slik at de synger på siste verset, men hvilket år det blir kan jeg ikke si, riktig er det uansett å utsette utskifting til man faktisk må, gamle damer skal behandles med respekt.
Blikkenslageren kunne ellers fortelle meg at nedløpene er håndlaget, takvannet kanaliseres for øvrig ned i eget dreneringsrør, uavhengig av dreneringen som ble lagt rundt hele huset året etter at jeg flyttet inn. I tunet var jeg plaget med telehiv, leira ble gravd ut og erstattet med duk, pukk og grus, problem solved. Forresten ikke helt "solved" siden plattingen utenfor løfter seg i nordvesthjørnet om vinteren, men daler ned igjen når våren kommer, jeg kan leve med det.

Men alt er ikke rosenrødt, i første etasje er det gulvkaldt i tre av rommene + gangen det er ikke annen isolasjon enn den som ble lagt der under bygging, skulle jeg flyttet inn i dag ville jeg startet i kjelleren, løsnet stubbloftet, latt leira som ble brukt til isolasjon ramle ned på gulvet og erstattet denne med skikkelig isolasjon, så ville jeg leid en tankbil med slange for å suge opp all "dritten", men aller først ville jeg søkte Enova

Energimerking:

Energimerke G og oppvarmingskarakter LYSEGRØNN

Kjøpsbetingelser:

Avtale om kjøp skjer i henhold til de avtalebetingelser som fremgår av komplett salgsprospekt.

Eierskifteforsikring:

Selger har tegnet eierskifteforsikring i Protector Forsikring ASA.
Forsikringen gjelder fra budaksept hvis det er mindre enn 12
måneder til overtakelse. Er det mer enn 12 måneder gjelder
forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt
overtakelsesdato samtidig med budaksept gjelder forsikringen
først fra overtakelsen. Forsikringen dekker skader inntil 10 mill.
På oppgjørsoppdrag gjelder forsikringen fra overtakelsesdato.
Det kan også tegnes forsikring på kombinasjonseiendommer,
men forsikringen dekker kun boligdelen. Unntak fra
forsikringsdekningen er inntatt som standard tekst i
egenerklæringen.
Kjøper har plikt til å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring.
Egenerklæringen er lagt ved salgsoppgaven.

Beskaffenhet:

Tomten er pent opparbeidet med platting, plenområder, hekker, fjellhage og annen beplantning

Regulering

Eiendommen ligger i uregulert område - vist som nåværende boligområde i kommunens arealdelplan.<br><br>Bygningen står i SEFRAK-registrert. Originalskjemaet kan fås hos megler.<br>Bygningar som er SEFRAK- registrerte er ikkje tillagt spesielle restriksjonar. Registreringa fungerer meir som eit varsko om at det bør gjerast ei lokal vurdering av verneverdien før ein eventuelt gir løyve til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygningar som er eldre enn 1850, er det lovfesta (Kulturminnelova §25) at ei slik vurdering må gjerast før bygge- eller rivingssøknad blir godkjent. Det er likevel mogleg for kommunen å gje løyve til riving sjølv om kulturminnemyndigheitene (fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernast.

Ta kontakt med megler for komplett informasjon

Beliggenhet

kart
Logo

Eiendomsme­gler 1 Midt-Telem­ark og Notodden

Are Olsen

Eiendomsmegler MNEF

Send melding

Annonseinformasjon

FINN-kode76616863
Sist endret16. sep. 2016 12:29
Referanse3716066

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.